1.063.119

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A bibliai történetek tanítása mint igehirdetés

Katechetikai tanulmány különös tekintettel a középiskolára

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Karcag
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta: Tóth Kálmán gimnáziumi vallástanár. Nyomatott Kertész József könyvnyomdájában, Karcagon.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor tíz esztendővel ezelőtt nevelői munkámat megkezdtem, azzal a hittel állottam tanítványaim elé, hogy feladatomat, amelyet köztük be kell töltenem, világosan látom. Bíztam tudásomban,... Tovább

Előszó

Amikor tíz esztendővel ezelőtt nevelői munkámat megkezdtem, azzal a hittel állottam tanítványaim elé, hogy feladatomat, amelyet köztük be kell töltenem, világosan látom. Bíztam tudásomban, felkészültségemben és képességeimben. Nevelői munkámban különösen három dolgot tartottam fontosnak: az anyag pontos megtanítását, tanítványaim tudásának igazságos megítélését és az egymás iránti kölcsönös szeretetet. Több esztendőnek kellett eltelni, amíg bizonyossá lett előttem, hogy a „hit- és erkölcstan" tanításának az iskola többi tantárgyainak tanításától sajátosan különböznie kell és az eredmény nem az anyag - különben kívánatos - ügyes, pontos átadásától és a tanítványok tudásának igazságos megítélésétől függ, hanem attól, hogy sikerül-e bennük felkeltenünk és kielégítenünk az Isten Igéje utáni éhséget és szomjúságot.
Először azt kutattam, hogy a vallásórán mi töltheti be a „valóság" szerepét. Mit éreznek a gyermekek olyan valóságosnak, ami annyira megragadja őket, hogy nem a leckét, hanem az életet látják és érzik. Ilyeneknek találtam az egyéni tapasztalaton nyugvó beszámolókat, továbbá a színes, fordulatos történeteket. Csakhamar kiderült azonban, hogy nem elég figyelembe venni azt, amit a gyermek valóságosnak, életszerűnek tart, mert a figyelmet lekötő, érdekes dolog még nem egy a valóságossal. Ilyen kérések hangzottak el: „Olyanról tessék megint beszélni, hogy az autó elütött egy embert... A karavánról meg a rablókról... A földrengésről..stb.
Igy kerültem a nagy kérdés elé, hogy: mi a valóság ?
A feleleteket, amelyeket reá kaptam, nem találtam megnyugtatónak és kielégítőnek, sőt arra a megállapításra jutottam el, hogy sem a gondolkodás, sem az érzelem, sem a tettek útján nem ragadhatjuk meg a valóságot.
De megragadhat bennünket a valóság!
Kerülő utakon visszajutottam az Igéhez. Istennek kell magát kijelenteni ahhoz, hogy Öt, a Valóságot és a Belőle áradó igazi életet megismerhessük. Ez a kijelentés a feltétele annak is, hogy önmagunkat, világunkat valójában megismerjük. Ez azonban nem logikai művelet, hanem belső látás és hallás. Vissza

Tartalom

Előszó--------------------------------------------------3
Történeti rész.
1. A bibliai történetek tanítása az egyes korszakokban :
a) A reformáció kora-------------------------------------------------7
b) Az orthodoxia kora ---------------------------------------------------10
c) A pietizmus 13
d) A felvilágosodás kora ----------------------------------------------16
e) A romantika és etikai idealizmus ------------------------------21
f) A liberalizmus -------------------------------------------------------23
g) Az „Ige theológiá"-jának hatása a bibliai történetek tanítására. - 35
2. A bibliai történetek tanítása a magyar (közép) iskolákban 38
3. Irodalom 52
Elvi rész.
1. A bibliai történet, mint tanítási anyag _____________________________54
2. A bibliai történetek egysége ____57
3. Ószövetségi és újszövetségi történetek ____________________59
4. Történet és példázat __________________________________64
5. Közel állanak-e az élethez a bibliai történetek ? __________________67
6. A bibliai történetek és a középiskolás diák 70
Módszertani rész.
1. A módszer problémája ____________________________________74
2. Az előkészület ____________________________________________80
3. Az óra menetének módszeres alakítása 83
4. A közlés ____________________________________________88
5. Bibliai történetek oktatófilmen ________________________92
6. A megértetés ___________________________ _ 100
7. A jelenre való vonatkoztatás 103
8. A számonkérés 106
9. A tanmenet ________________108
Felhasznált irodalom 116
Névmutató 118

Tóth Kálmán

Tóth Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem