1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A bevásárlóközpontok jelene és jövője

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Selye János Egyetem Kutatóintézete „A bevásárlóközpontok jelene és jövője" címmel 2006. november 9-én tudományos konferenciát szervezett Révkomáromban. Ezen kötetben a plenáris ülés és... Tovább

Előszó

A Selye János Egyetem Kutatóintézete „A bevásárlóközpontok jelene és jövője" címmel 2006. november 9-én tudományos konferenciát szervezett Révkomáromban. Ezen kötetben a plenáris ülés és szekcióülések anyagát adjuk közre. A tanulmányok „a fogyasztás új katedrálisainak" joggal tekinthető kereskedelmi és szolgáltató nagy létesítmények megjelenésének, világszerte való elterjedésének és további térhódításának okaival foglalkoztak, és a folyamat legfontosabb európai, illetve középeurópai jellemzőivel kapcsolatos legújabb kutatások tudományos eredményeit mutatják be. A konferencia előadói között egyaránt megtalálhatók voltak a kérdéskör holisztikus megközelítésével és társadalmi konzekvenciáival foglalkozó egyetemi és főiskolai tanárok, tudományos kutatók, valamint a multinacionális pláza-láncok különféle fajtáit működtető, vagy annak egyes szakterületein hosszú ideje eredményesen tevékenykedő gyakorlati szakemberek. A tanácskozás igen széles szakmai tematikát reprezentált. A kötet első részében közreadott tanulmányok a 21. század kereskedelmének fő elosztási csatornái és a fogyasztási kultúra közötti összefüggésekről; a különféle bevásárlóközpont-generációk megjelenéséről és térbeli terjedésük törvényszerűségeiről; továbbá a mesterséges, légkondicionált térben egymással versenyző eladók és vevők között kialakuló újfajta viszonyok jellegzetességeiről szóltak. Kiemelt hangsúlyt kapott emellett a plázáknak, mint egyre népszerűbb találkozási helyeknek az emberek közötti kapcsolatokat erősítő és átalakító szerepe. A kötet második része a bevásárlóközpontok marketingkommunikációs tevékenységének sajátosságait és tovább fejlesztésének lehetőségeit mutatja be szegedi és tatabányai példákon keresztül. Az olvasó ebben a részben megismerheti a globális kereskedelmi láncok magyarországi térnyerésének jellemzőit, külön kitérve a digitális marketingnek, mint a vásárlásra ösztönzés egyik hatékony módszerének forgalomnövelő szerepére. A fogyasztás új katedrálisaiban kialakuló vásárlói magatartásformákkal foglalkozik a kötet harmadik része, melyben az olvasók megismerkedhetnek az időtakarékos vásárlást elősegítő szervezési megoldásokkal (expressz-pénzárak), a kereskedelemmel szembeni lakossági elvárásokkal, a bevásárlási tevékenység során egyidejűleg kínált szolgáltatások típusaival, valamint az élményorientált vásárlás terjedésének tudományos vizsgálati tapasztalataival. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
I. rész
A FOGYASZTÁS ÚJ KATEDRÁLISAI 11
HOFFMANN ISTVÁNNÉ: A bevásárlóközpontok szerepe az igények,
és a fogyasztáskultúra fejlesztésében 13
A csere kultúrtörténete 14
• A kiskereskedelem sebességváltása a XX. században 15
• A bevásárlóközpontok és hipermarketek hódító útja Magyarországon 18
• A magyar fogyasztók attitűdjei a bevásárlóközpontokkal szemben 20 • A bevásárlóközpontok
szerepe a különböző érzelmi vásárlási helyzetekben 24
• The role shopping centres play in the development of needs and
the culture of consumption 27
SÍKOS T. TAMAS: A kereskedelmi komplexumok terjedése Szlovákiában 28
A bevásárlóközpontok kialakulásának története 28
• Bevásárlóközpontok fogalma, típusai 28
• Bevásárlóközpontok megjelenése a szlovák piacon 31
• A hipermarketek terjedése Szlovákiában 37
• Komárom hipermarketjei és vonzáskörzetük 42
•The spread of shopping centers in Slovakia 48
KANDIKÓ JÓZSEF: Vevők és versenytársak a légkondicionált térben:
Egy holisztikus marketing megközelítés 49
A holisztikus marketing elve 49
• A vevő, mint identitás és mint individuum 50
• Az eladó, mint identitás: versenyző és együttműködő 50
• A fő piaci folyamatok kialakulása 51
• A bevásárlóközpont vonzásában: a központ, mint mágnes 52
• Az egyén, mint vásárló a fő piaci folyamatokban 54 • A piaci folyamatok áramlástani jellemzése
55 • Egy empirikus kutatás terve 56
• Customers and competitors in an isolated space: a holistic marketing approach 56
MAKÓ ANDRÁS: Az első Designer Outiét Center Magyarországon 58
Az outiét centerek fogalma és kialakulása 58
• Az outiét
centerek kialakítása 59
• Miért sikeres az outiét koncepció 60
• A Premier Outlets Center 63
• A Premier Outlets vásárlói profilja 68
• Az outiét center üzemeltetésének jellegzetességei 70
• The first Designer Outiét Center in Hungary 75
II. rész
A BEVÁSÁRLÓKÖZPONTOK MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓS
TEVÉKENYSÉGE 77
BOROS LAJOS - HEGEDŰS GÁBOR - PÁL VIKTOR: A globalizáció
néhány hatása Szeged kereskedelmére 79
Bevezetés 79
• Elméleti kérdések: a globalizáció és a városok 79
•Alkalmazott módszerek 81
• Eredmények 84
• Nemzetközi kereskedelmi láncok Szegeden 93
• A szegedi TESCO áruház
hatása környezete kiskereskedelmére 96
• Irodalom 102
• Somé
effects of globalization on the trade of Szeged 103
KOLLÁR CSABA: A digitális marketing lehetőségei a kereskedelmi
egységek gyakorlatában, és ennek pszichológiai aspektusai 104
A digitális marketing fogalmi meghatározása, alapgondolatok 104
• Új tendenciák (nem csak) a marketingben 106
• Új társadalomtudományi elméletek 106 • Új lehetőségek a (gazdaságpszichológiában 107 • Új műszaki technológiák 108
• Új (elektronikus/
digitális) kutatásmódszertan 109
• Új tendenciák a marketingben
110 • Adatbázis marketing 112
• (Elektronikus) Marketing Információs (Tudásbázis) Rendszer 113
• Az EDI 114
• A 100%-os
mintavétel L 116
• A napi aktivitás pszichológiai értelmezése 117
A heti aktivitás pszichológiai értelmezése 118
• A havi aktivitás pszichológiai értelmezése 118
• Az éves aktivitás pszichológiai értelmezése 119
• Amit a jövő (?) hoz(hat) 119
• 100%-os mintavétel II. 121
• Adatbázisok összekapcsolása 121
• Az RFID technológia 123
• Irodalom 124
• The possibilities of digital marketing in
the practice of commercial units and its psychological aspect 127
KOVÁCS ANDRÁS: Bevásárlóközpontok harca Tatabányán 128
Bevezetés 128
• Az új kiskereskedelmi beruházások hatása Tatabánya térszerkezetére 129
• A kiskereskedelem átalakulása Tatabányán 132
• Jelentősebb kereskedelmi területek - telephelyek és
funkcióváltozások 134
• Tatabánya kereskedelmi vonzáskörzete 138
• Összefoglalás 141
• Irodalom 143
• The war of shopping centres in Tatabánya 143
III. rész
A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ÉS A KÖZPONTOK 145
KÓRÓDI MÁRTA - BAKOS RÓBERTNÉ: A vendéglátás kínálatának
jellegzetességei a magyarországi bevásárlóközpontokban 147
Bevezetés 147
• Módszer és anyaggyűjtés 148
• A vendéglátást
meghatározó egyes szempontok sajátosságai a bevásárlóközpontok vendéglátó tevékenységében 148
• A vendéglátás feladatainak
specifikumai a bevásárlóközpontok vendéglátó tevékenységében
149
• A vendéglátás tevékenységi köreinek módosulása a bevásárlóközpontokban 150
• A vendéglátás üzletkörei, üzlettípusai
a bevásárlóközpontokban 153
• A bevásárlóközpontok
vendéglátó üzleteinek választéka 155
• A vendéglátó üzletek
jelentősége a bevásárlóközpontokban 156
• Összegzés 158
• Irodalom 159
• The characteristics of catering services in
the Hungárián shopping centres 159
KOLTAI TAMÁS - KALLÓ NOÉMI: Az expressz pénztárak működtetésének elméleti és gyakorlati megfontolásai 160
Bevezetés 160
• A szolgáltatásmenedzsment kemény és puha
módszerei 162
• Az expressz sorok kialakításának vizsgálata a
Bricostorenál 166
• Összefoglalás 175
• Irodalom 177
• Theoretical
and practical issues of express line systems 178
EGYED SZILÁRD: „Vigasztalj! Bátoríts! Jutalmazz!"avagy Az élményorientált vásárlás 179
Bevezetés 179
• Kutatási módszer 180
• Eredmények 182
• Bevásárlóközpont 188
• Elégedettség 188
• Összefoglalás 190
• Irodalom 191
• "Console me! Incite me! Reward me!"Pleasurable shopping 192
HORVÁTH KRISZTIÁN - ABONYINÉ PALOTÁS JOLÁN: Egy városközeli község lakóinak a kereskedelemmel szemben támasztott
elvárásai 193
Irodalom 200
• The demands of commerce posed by the inhabitants of a village situated near Szeged 200
LÁSZLÓ ÉVA - PÓLYA ÉVA: A Szolnok Plaza szerepe a helyi lakosság
vásárlási döntéseiben 202
Bevezetés 202
• A bevásárlóközpontok múltja és jelene 202
A Szolnok Plaza 206
• A szolnoki felnőtt lakosság körében végzett kutatás 208
• A fiatal felnőtt lakosság viszonya a Szolnok Plazához 211
• Összegzés 213
• Irodalom 214
• The role of Szolnok Plaza in the
decision-making process of the local shoppers 214
IV. rész
A BEVÁSÁRLÓKÖZPONTOK, MINT A XXI. SZÁZAD AGÓRÁI 215
MARTON MIKLÓS: A bevásárlóközpontok városiasodása, a városok
plázásodása 217
Bevezető 217
• Kutatásaink eredményeink 218
• A bevásárlóközpontok egyre inkább olyanok akarnak lenni, mint a városok
219
• A városok egyre inkább olyanok akarnak lenni, mint a
bevásárlóközpontok 220
• Pláza-város .239
• Tehát... 231
• Irodalom 231
• Shopping centres and the traditional city will be closer to each other 232
NAGY ERIKA: A belvárosi bevásárlóközpontok és a hagyományos
köztérszerep megőrzésének lehetőségei az európai városokban 233
Elméleti keretek: a kereskedelem „új földrajza" 234
• Strukturális átalakulás és lokalizációs stratégiák a kereskedelemben 236
• Tervezési rendszerek és korlátaik 239
• Liberalizáció és térbeli átrendeződés: a brit modell 240
• A kereskedelem tereinek
tervezése Németországban 242
• A tervezés mozgástere az átalakuló gazdaságokban 246
• Irodalom 257
• The changing landscape of European úrban centres: shopping malis vs. 'public
space' functions? 261
PÉNZES IBOLYA RÓZSA: Bevásárlóközpont, mint a piaci szereplők
tevékenységét befolyásoló tényező 262
A kiskereskedelem funkciói és szervezeti keretei 262
• Struktúraváltás a magyarországi kiskereskedelemben 264
• A bevásárlóközpontok funkciói, tevékenységi keretei 267
• A bevásárlóközpontok magyarországi pozíciója 269
• A bevásárlóközpont
funkcióinak megjelenési keretei Szolnokon 272
• Összegzés 276
• Irodalom 275
• Shopping Centers, as the main influencers of
the activities of markét participants 277
PÁL ÁGNES - PÁL VIKTOR: A határ menti fekvés hatása a szegedi
kereskedelem térbeliségére 278
Bevezetés 278
• A határmentiség kérdésének kutatása és a városok
279 • A kutatás során alkalmazott módszerek 280
• Az országhatár
hatása a szegedi kereskedelemre 283
• Összegzés 285
• Irodalom
285 • The effect of the borders on the spatiality of the commerce
in Szeged 286
SZARVÁK TIBOR: Szolnok, plaza, fiatalok - az ifjúságsegítés lehetőségei
egy kérdőíves felmérés tükrében 287
A bevásárlóközpontok gyermekei 287
• A szolnoki ifjúsági felmérés
bemutatása 290
• A plazák lehetséges szerepei az ifjúságsegítő
munkában 293
• Irodalom 294
• Szolnok, Shopping Malis and
the Youth- the possibilities of helping young people in the
mirror of a questionnaire survey 295
ZSELLÉR ORSOLYA VERONIKA: A Reilly-féle gravitációs modell
alkalmazása a telephely választási döntéseknél 296
Bevezető 296
• A gravitációs modell 296
• A migrációt leíró
gravitációs modell számítási módszerei 297
• A Reilly - féle
kereskedelmi gravitációs törvény 298
• A gravitációs modellt
„helyettesítő termékek" 300
• A gravitációs modell gyakorlati alkalmazása 301
• A legfontosabb magyar nyelvű források a gravitációs modellről 304
• Összefoglaló 305
• Irodalom 305
• Applying Reilly's Law of Retail Gravitation for
finding the best location for shopping areas 307
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem