1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Berva és a Panni

Három gyár, két kismotor

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-9945-00-5
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A legkisebb magyar kétkerekűek születése és rövidre szabott életútja, e kis járművek népszerűségének köszönhetően ma is ott él a motorosok emlékezetében és eredeti formájukban újjáéledve egyre több gyűjtő féltve őrzött kincsei közé tartoznak. Átlagos életkoruk ma már jó ötven esztendő, de felújított szép külsővel ma is magukra vonzzák a figyelmet.
Könyvünkben három olyan gyár történetét - a Székesfehérvári Vadásztölténygyárét, a felnémeti Finomszerelvénygyárét és a Csepeli Kerékpárgyárét - sikerült nagyító alá venni, melyek korábban nem rendelkeztek motoros múlttal, így motoros körökben alig voltak ismertek. Ebben a különös háttérben lezajlott sok küzdelembe nyer betekintést az Olvasó, melyhez a díszleteket az ipar állami irányításának és a tervgazdaságnak a legszigorúbb, mondhatnánk legsötétebb évei adták, 1955-től kezdődően. A leírásokból megismerhetjük azokat a személyeket, akik abban az időben mindent megtettek a szép cél, a kismotorok hazai fejlesztése és gyártása érdekében.... Tovább

Fülszöveg

A legkisebb magyar kétkerekűek születése és rövidre szabott életútja, e kis járművek népszerűségének köszönhetően ma is ott él a motorosok emlékezetében és eredeti formájukban újjáéledve egyre több gyűjtő féltve őrzött kincsei közé tartoznak. Átlagos életkoruk ma már jó ötven esztendő, de felújított szép külsővel ma is magukra vonzzák a figyelmet.
Könyvünkben három olyan gyár történetét - a Székesfehérvári Vadásztölténygyárét, a felnémeti Finomszerelvénygyárét és a Csepeli Kerékpárgyárét - sikerült nagyító alá venni, melyek korábban nem rendelkeztek motoros múlttal, így motoros körökben alig voltak ismertek. Ebben a különös háttérben lezajlott sok küzdelembe nyer betekintést az Olvasó, melyhez a díszleteket az ipar állami irányításának és a tervgazdaságnak a legszigorúbb, mondhatnánk legsötétebb évei adták, 1955-től kezdődően. A leírásokból megismerhetjük azokat a személyeket, akik abban az időben mindent megtettek a szép cél, a kismotorok hazai fejlesztése és gyártása érdekében. Többnyire nem rajtuk múlt, hogy a magyar kismotorok, a Bervák és a Pannik szerényebbek lettek nyugati társaiknál, ellenben minden részükben a hazai szaktudás és a hazai ipar szülöttei voltak.
Új könyvünk bőségesen foglalkozik a Bervák és a Pannik technikai részleteivel, a gyártás közben történt módosításokkal és a sajnálatos módon kísérleti szinten maradt újabb, továbbfejlesztett konstrukciókkal is. Külön fejezetben állítottuk össze e kis járművek gyűjtőinek és restaurálóinak munkáját megkönnyítő, sok képpel illusztrált felújítási és szerelési útmutatóinkat. Az információk hitelességét a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményben meglévő és az érdeklődők számára hozzáférhető jó néhány Berva moped és Panni törperobogó, eredeti gyári rajzok, a levéltárakban őrzött korabeli iratok és természetesen a korabeli fejlesztés és a gyártás köztünk élő tanúival folytatott beszélgetések biztosítják. Vissza

Tartalom

Tartalom
1. Előszó
2. Gyár-és gyártástörténet 8
2.1 Székesfehérvári Vadásztölténygyár 14
2.2 Egri Finomszerelvénygyár 23
2.3 Csepeli Kerékpárgyár 55
3. A szériagyártású Bervák és Pannik szerkezete 72
3.1 A VT-50 és a VT-50R motorok 73
3.2 A Berva mopedek (futómű) 89
3.3 A Panni törperobogó (futómű) 103
4. Külföldi kismotorok a Bervák és a Pannik idején 112
4.1 Puch mopedek a szomszédos Ausztriából 113
4.2 Simsonok az NDK-ból 114
4.3 Jawa kismotorok Csehszlovákiából 116
4.4 NSU-Quickly Nyugat-Németországból 118
5. A kismotorok fogadtatása, használatuk a mindennapok és a sport területén, szerviz és javítás 120
5.1 Forgalmazás 120
5.2 Szerviz és javítás 122
5.3 A kismotorok használatáról 123
5.4 Berva moped az Autó-Motornál 128
5.5 A Berva expedíció tapasztalatai 129
5.6 Kereskedelmi és vásárlói panaszok, javaslatok 131
5.7 Korabeli reklámok 133
5.8 Bervákkal a motorsportban 136
6. Szemelvények a korabeli dokumentumokból 140
7. Tanácsok gyűjtőknek és restaurátoroknak 160
7.1 Azonosító jelek és számok 161
7.2 Fontosabb változtatások a gyártás során 163
7.3 A használat során bekövetkezett gyakori hibák 170
7.4 Szerelési útmutató 173
7.5 Alkatrészpótlási és felújítási javaslatok 194
7.6 Karbantartási tanácsok 197
7.7 Akiket a finom részletek is érdekelnek 198
Függelék 212
Fontos gyári személyek jegyzéke 212
Urbach László bemutatása 215
Irodalomjegyzék 218
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem