1.063.472

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A barokk zene előadásmódja

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 362 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-330-251-x
Megjegyzés: Kottaképekkel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Donington könyvének tárgya válasz az alcímnek is beillő kérdésre: hogyan játszották egykor, és hogyan érdemes ma játszani a barokk zenét? A szerző azt az új, és egyre elterjedtebb előadói felfogást ismerteti, melynek lényege: zenéljünk úgy, ahogy a barokk korban tették! Az utóbbi idők zenetudományi kutatásai feltárták a korabeli előadói gyakorlatra vonatkozó értekezéseket és leírásokat, és ebből egy rendkívül életteli, színes előadói stílus képe bontatkozott ki, melynek erejét és hitelességét ma már számos együttes igazolta játékával. Mindezeket az információkat, valamint a hozzájuk kapcsolódó gyakorlati tapasztalatokat rendszerezve, áttekinthető formában kapja kézhez az olvasó. Tanárok, növendékek, de elsősorban hangszeres szólisták és karmesterek nélkülözhetetlen útitársa ez a világviszonylatban is úttörő jelentőségű könyv.

Tartalom

A barokk magatartás
Zeneszerző és előadó
Miért könyvtéma a barokk zene előadása?13
Az előadói egyéniség szerepe14
Stílushűség16
Történeti hűség16
Lényegi hitelesség felé16
Érzelem a barokk zenében
A barokk zenéhez illő erőteljes érzelmek18
Erőteljes érzelmekre utaló bizonyítékok18
Az érzelmek sokfélesége a barokk zenében19
Barokk stílus és előadói egyéniség21
A kotta és az előadó
A rejtett különbségek három fajtája22
Vissza az eredeti szöveghez?23
Tudományos és nem tudományos kiadványok24
Légy magad a közreadó!25
Stílus és előadó
Inkább stílushűen, mint szöveghűen27
A spontán előadás szükségessége27
Az előadóra bízott kifejezés28
Zeneszerző és előadó29
Zene, nem pedig kottafejek!29
Helyes kérdésfelvetés30
Spontán előadás
A barokk zene királya az előadó31
Vissza a spontán előadáshoz!31
Közreadó és előadó32
A barokk hangzás
Hangzás és zeneiség37
Hangzás és előadásmód illeszkedése37
Áttetsző és határozott játék38
A hangszerek megválasztása és használata
A hangszerek megválasztása39
Az előadó szerepe a hangszerek megválasztásában40
A barokk zene jellege41
A zenekari continuo42
A vezénylés43
Abszolút hangmagasság és hangolás43
A hiteles hangzás ereje45
Milyen mértékig kívánatos a kompromisszum?
A hangszerek használata46
A hangszerek használata éppen olyan fontos, mint kiválasztásuk46
A jó barokk előadás sohasem mechanikus47
Elektronikus Bach47
A barokk előadás hajlékonysága47
Elképzelés és akusztikus lehetőségek49
A barokk zenekar ma50
Az énekhang
A hangképzés hanyatlása51
Korabeli leírások a barokk hangképzésről51
Hangfelvételek bel canto hangképzéssel55
A bel canto stílus hanyatlása59
Minden bel canto technika valószínű hasonlósága61
A bel canto technika fő ismertető jegyei62
A bel canto szükségessége66
A kontratenor hangfaj újjászületése67
A kasztrált-éneklés megszűnése68
Bel canto és barokk kórus71
Vonósok
A stílushoz illő technika73
Változások a hangszerek felépítésében73
A vonó változásai75
A nagybőgő77
Hangszertartás77
Vonófogás78
Balkéztechnika79
A vibrato80
Vonótechnika82
A viola-család87
Pengetős hangszerek90
Fúvós- és ütőhangszerek
A fúvósok szerkezeti változásai92
A fuvolák92
A nyelvsípok93
A rézfúvók94
Dobok és egyéb ütőhangszerek97
Billentyűs hangszerek
A billentyűs hangszerek változó alkalmazása98
A csembaló99
A clavichord101
Az orgona102
A barokk kottaírás
A módosító jelek
Miért kérdésesek a barokk módosító jelek?107
A barokk jelölési mód108
Hangnemi előjegyzés109
A szövegösszefüggés hatása a módosító jelekre109
Meddig érvényesek a barokk módosító jelek?111
Mikor hatnak visszafelé a módosító jelek?119
Mióta az ütemvonal a módosító jel érvényességének határa?127
Módosító jelek a gyakorlatban
Módosító jelekkel kapcsolatos hasznos megfigyelések128
Módosító jelek a számozott basszusban128
Módosító jelek ellenőrzése tabulaturából129
Módosító jelek és szólamlogika130
Módosító jelek és dallam132
Módosító jelek és harmónia135
Figyelmeztető módosító jelek140
Módosító jelre utaló alaphelyzetek142
Felemelt vezetőhang142
Felemelt hatodik fok144
A felső fordulóhang leszállítása148
Az alsó fordulóhang felemelése150
Kerülendő-e a tritonus?151
A pikárdiai terc152
Döntsön maga az előadó!154
Ornamentáció
Az ornamentáció szükségessége a barokk zenében156
Ornamentáció a recitativ stílusban156
Öncélú vokális ornamentáció159
Hangszeres ornamentáció 162
Barokk ornamentáció a gyakorlatban166
Az ornamensek
Az ornamensekről általában174
Az appoggiatura177
Az ún. "átmenő appoggiatura"182
Appoggiaturák recitativóban182
Az acciaccatura és a Schleifer187
Tremolo és vibrato190
Trillák191
Mordentek198
A Doppelschlag és egyéb váltó- vagy átmenőhangok199
Összetett ornamensek201
A kíséret
A barokk kíséret fajtái203
Az improvizáció a legjobb megoldás205
A kísérő akkordok206
Mennyire legyen telt a kíséret?210
Mennyire legyen szabályszerű a kíséret?213
Milyen legyen a kíséret hangterjedelme?214
Mennyire legyen független a kíséret?215
Melyek legyenek a kísérő hangszerek?223
A recitativo kísérése226
A reciativót kísérő hangszerek229
Händel mint kísérőjátékos231
Késleltetett kadencia a recitativóban232
A barokk kifejezés
A tempó
A zenei érzék mint a tempó meghatározója237
Félrevezető tempójelzések237
Zavaros ütemjelzések238
A tempó meghatározása táncok alapján240
A tempó meghatározása a zene karakteréből242
A tempó változásai243
Ütemezés recitativóban245
A rallentando246
A ritmus
A ritmus módosulásának konvenciói248
Az egyenlőtlen (inégal) játék249
Az egyenlőtlen játék fajtái253
Az egyenlőtlen játék feltételei253
Példák egyenlőtlen előadásmódra257
Pontozás265
A pontozás többféle értelme266
A különféle pontozások használata267
Példák a különféle pontozásokra269
Triolák270
A francia nyitány stílus273
Francia nyitány stílus a gyakorlatban275
A Tempo rubato barokk értelme277
Tagolás
Frazeálás278
Artikuláció279
Szöveg és zene illeszkedése281
Dinamika
Forte és piano284
Cressendo és diminuendo285
Átfogó dinamika és a dinamika apró hullámzásai286
Egyensúly287
Hangsúlyzás288
A hemiola289
Egykor és ma
A szokatlanság öröme291
A természetesség öröme292
A hitelesség értelme293
Válogatott bibliográfia295
Név- és tárgymutató343

Robert Donington

Robert Donington műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Robert Donington könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem