kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Zeneműkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 362 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-330-251-x |
Megjegyzés: | Kottaképekkel illusztrálva. |
A barokk magatartás | |
Zeneszerző és előadó | |
Miért könyvtéma a barokk zene előadása? | 13 |
Az előadói egyéniség szerepe | 14 |
Stílushűség | 16 |
Történeti hűség | 16 |
Lényegi hitelesség felé | 16 |
Érzelem a barokk zenében | |
A barokk zenéhez illő erőteljes érzelmek | 18 |
Erőteljes érzelmekre utaló bizonyítékok | 18 |
Az érzelmek sokfélesége a barokk zenében | 19 |
Barokk stílus és előadói egyéniség | 21 |
A kotta és az előadó | |
A rejtett különbségek három fajtája | 22 |
Vissza az eredeti szöveghez? | 23 |
Tudományos és nem tudományos kiadványok | 24 |
Légy magad a közreadó! | 25 |
Stílus és előadó | |
Inkább stílushűen, mint szöveghűen | 27 |
A spontán előadás szükségessége | 27 |
Az előadóra bízott kifejezés | 28 |
Zeneszerző és előadó | 29 |
Zene, nem pedig kottafejek! | 29 |
Helyes kérdésfelvetés | 30 |
Spontán előadás | |
A barokk zene királya az előadó | 31 |
Vissza a spontán előadáshoz! | 31 |
Közreadó és előadó | 32 |
A barokk hangzás | |
Hangzás és zeneiség | 37 |
Hangzás és előadásmód illeszkedése | 37 |
Áttetsző és határozott játék | 38 |
A hangszerek megválasztása és használata | |
A hangszerek megválasztása | 39 |
Az előadó szerepe a hangszerek megválasztásában | 40 |
A barokk zene jellege | 41 |
A zenekari continuo | 42 |
A vezénylés | 43 |
Abszolút hangmagasság és hangolás | 43 |
A hiteles hangzás ereje | 45 |
Milyen mértékig kívánatos a kompromisszum? | |
A hangszerek használata | 46 |
A hangszerek használata éppen olyan fontos, mint kiválasztásuk | 46 |
A jó barokk előadás sohasem mechanikus | 47 |
Elektronikus Bach | 47 |
A barokk előadás hajlékonysága | 47 |
Elképzelés és akusztikus lehetőségek | 49 |
A barokk zenekar ma | 50 |
Az énekhang | |
A hangképzés hanyatlása | 51 |
Korabeli leírások a barokk hangképzésről | 51 |
Hangfelvételek bel canto hangképzéssel | 55 |
A bel canto stílus hanyatlása | 59 |
Minden bel canto technika valószínű hasonlósága | 61 |
A bel canto technika fő ismertető jegyei | 62 |
A bel canto szükségessége | 66 |
A kontratenor hangfaj újjászületése | 67 |
A kasztrált-éneklés megszűnése | 68 |
Bel canto és barokk kórus | 71 |
Vonósok | |
A stílushoz illő technika | 73 |
Változások a hangszerek felépítésében | 73 |
A vonó változásai | 75 |
A nagybőgő | 77 |
Hangszertartás | 77 |
Vonófogás | 78 |
Balkéztechnika | 79 |
A vibrato | 80 |
Vonótechnika | 82 |
A viola-család | 87 |
Pengetős hangszerek | 90 |
Fúvós- és ütőhangszerek | |
A fúvósok szerkezeti változásai | 92 |
A fuvolák | 92 |
A nyelvsípok | 93 |
A rézfúvók | 94 |
Dobok és egyéb ütőhangszerek | 97 |
Billentyűs hangszerek | |
A billentyűs hangszerek változó alkalmazása | 98 |
A csembaló | 99 |
A clavichord | 101 |
Az orgona | 102 |
A barokk kottaírás | |
A módosító jelek | |
Miért kérdésesek a barokk módosító jelek? | 107 |
A barokk jelölési mód | 108 |
Hangnemi előjegyzés | 109 |
A szövegösszefüggés hatása a módosító jelekre | 109 |
Meddig érvényesek a barokk módosító jelek? | 111 |
Mikor hatnak visszafelé a módosító jelek? | 119 |
Mióta az ütemvonal a módosító jel érvényességének határa? | 127 |
Módosító jelek a gyakorlatban | |
Módosító jelekkel kapcsolatos hasznos megfigyelések | 128 |
Módosító jelek a számozott basszusban | 128 |
Módosító jelek ellenőrzése tabulaturából | 129 |
Módosító jelek és szólamlogika | 130 |
Módosító jelek és dallam | 132 |
Módosító jelek és harmónia | 135 |
Figyelmeztető módosító jelek | 140 |
Módosító jelre utaló alaphelyzetek | 142 |
Felemelt vezetőhang | 142 |
Felemelt hatodik fok | 144 |
A felső fordulóhang leszállítása | 148 |
Az alsó fordulóhang felemelése | 150 |
Kerülendő-e a tritonus? | 151 |
A pikárdiai terc | 152 |
Döntsön maga az előadó! | 154 |
Ornamentáció | |
Az ornamentáció szükségessége a barokk zenében | 156 |
Ornamentáció a recitativ stílusban | 156 |
Öncélú vokális ornamentáció | 159 |
Hangszeres ornamentáció | 162 |
Barokk ornamentáció a gyakorlatban | 166 |
Az ornamensek | |
Az ornamensekről általában | 174 |
Az appoggiatura | 177 |
Az ún. "átmenő appoggiatura" | 182 |
Appoggiaturák recitativóban | 182 |
Az acciaccatura és a Schleifer | 187 |
Tremolo és vibrato | 190 |
Trillák | 191 |
Mordentek | 198 |
A Doppelschlag és egyéb váltó- vagy átmenőhangok | 199 |
Összetett ornamensek | 201 |
A kíséret | |
A barokk kíséret fajtái | 203 |
Az improvizáció a legjobb megoldás | 205 |
A kísérő akkordok | 206 |
Mennyire legyen telt a kíséret? | 210 |
Mennyire legyen szabályszerű a kíséret? | 213 |
Milyen legyen a kíséret hangterjedelme? | 214 |
Mennyire legyen független a kíséret? | 215 |
Melyek legyenek a kísérő hangszerek? | 223 |
A recitativo kísérése | 226 |
A reciativót kísérő hangszerek | 229 |
Händel mint kísérőjátékos | 231 |
Késleltetett kadencia a recitativóban | 232 |
A barokk kifejezés | |
A tempó | |
A zenei érzék mint a tempó meghatározója | 237 |
Félrevezető tempójelzések | 237 |
Zavaros ütemjelzések | 238 |
A tempó meghatározása táncok alapján | 240 |
A tempó meghatározása a zene karakteréből | 242 |
A tempó változásai | 243 |
Ütemezés recitativóban | 245 |
A rallentando | 246 |
A ritmus | |
A ritmus módosulásának konvenciói | 248 |
Az egyenlőtlen (inégal) játék | 249 |
Az egyenlőtlen játék fajtái | 253 |
Az egyenlőtlen játék feltételei | 253 |
Példák egyenlőtlen előadásmódra | 257 |
Pontozás | 265 |
A pontozás többféle értelme | 266 |
A különféle pontozások használata | 267 |
Példák a különféle pontozásokra | 269 |
Triolák | 270 |
A francia nyitány stílus | 273 |
Francia nyitány stílus a gyakorlatban | 275 |
A Tempo rubato barokk értelme | 277 |
Tagolás | |
Frazeálás | 278 |
Artikuláció | 279 |
Szöveg és zene illeszkedése | 281 |
Dinamika | |
Forte és piano | 284 |
Cressendo és diminuendo | 285 |
Átfogó dinamika és a dinamika apró hullámzásai | 286 |
Egyensúly | 287 |
Hangsúlyzás | 288 |
A hemiola | 289 |
Egykor és ma | |
A szokatlanság öröme | 291 |
A természetesség öröme | 292 |
A hitelesség értelme | 293 |
Válogatott bibliográfia | 295 |
Név- és tárgymutató | 343 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.