Fülszöveg
1934 július. Az első Kékszalag. Hogy pontosabban fogalmazzunk: a Kékszalag. A kiírásban ugyanis sehol sem szerepelt, hogy az, az első lenne. Talán a szervezők sem hittek benne, hogy lesz második
Mégis, két év múltán, a második versenyen is eldördült a rajtpisztoly. Miért nem lehetett évente útjára indítani a mezőnyt, azt ma már lehetetlen kideríteni. Annak ellenére történt ez így, hogy a kiíró Hungária Yacht Club szándéka szerint minden évben megrendezte volna a Kékszalagot. A második világháborúig minden páros évben, öt alkalommal versenyeztek a Balaton Kékszalagjáért a résztvevők. Később valamiért így maradt, csak minden második esztendőben rendezték meg a tókerülő versenyt.
I 9 4 2 - ő t követően hosszú szünet következett, csak öt évvel később, 1947-ben lehetett ismét a nagy regattát megrendezni. Ugyan a háború már két évvel korábban véget ért, de az ország nem volt abban az állapotban, hogy egyáltalán szóba jöhessen egy ilyen rendezvény. A politika - hogy finoman...
Tovább
Fülszöveg
1934 július. Az első Kékszalag. Hogy pontosabban fogalmazzunk: a Kékszalag. A kiírásban ugyanis sehol sem szerepelt, hogy az, az első lenne. Talán a szervezők sem hittek benne, hogy lesz második
Mégis, két év múltán, a második versenyen is eldördült a rajtpisztoly. Miért nem lehetett évente útjára indítani a mezőnyt, azt ma már lehetetlen kideríteni. Annak ellenére történt ez így, hogy a kiíró Hungária Yacht Club szándéka szerint minden évben megrendezte volna a Kékszalagot. A második világháborúig minden páros évben, öt alkalommal versenyeztek a Balaton Kékszalagjáért a résztvevők. Később valamiért így maradt, csak minden második esztendőben rendezték meg a tókerülő versenyt.
I 9 4 2 - ő t követően hosszú szünet következett, csak öt évvel később, 1947-ben lehetett ismét a nagy regattát megrendezni. Ugyan a háború már két évvel korábban véget ért, de az ország nem volt abban az állapotban, hogy egyáltalán szóba jöhessen egy ilyen rendezvény. A politika - hogy finoman fogalmazzunk - akkoriban nem volt barátja a vitorlássportnak. Valaminek azonban történnie kellett, mert az akkoriban a régi világ úri passziójának tartott vitorlázás legnagyobb versenyének fővédnöke Tildy Zoltán a Magyar Köztársaság elnöke lett. Ettől kezdve a páratlan években került sor a Kékszalagra. (Érdekes, a versenyt az akkori szokásokkal ellentétben nem keresztelték át, mondjuk a hangzatos Vörös Csillag Szpartakiádra )
Tartott mindez majdnem ötven évig. 1996-ban nem volt Kékszalag, de a Fehérszalagot már a teljes balatoni távon, a Kékszalag útvonalán, de ellentétes irányba vitorlázva rendezték. így a Fehérszalag három alkalommal is tókerülő verseny volt. 200 1- től minden évben Kékszalag néven írják ki a tókerülő versenyt, amelyen a szokásos útvonalon és irányban vitorlázhatnak a versenyzők. Reméljük a jövőben ez már nem változik.
A Kékszalag kiírása azonban változik. A szabályok szerint a páros évben nyílt a verseny, gyakorlatilag minden egytestű hajóval rajthoz lehet állni, a páratlan esztendők pedig a „hagyományos" hajók versenye. 20 10-től azonban a nyílt Kékszalagon többtestű hajókkal is lehet indulni, gyakorlatilag minden megkötés nélkül. Ez nagy kihívást jelent azok számára, akik az abszolút elsőségér szállnak h a r c b a .
A Kékszalag körüli hajóosztály-vita a versenyek kezdete óta tart. Kezdődött a 22-es versenyjollék kitiltásával, majd folytatódott a Csillaghajók rajtengedélyével és az osztály kizárásával. Később a trapézos hajók körüli rendezetlen állapotok kavarták fel a kedélyeket, jelenleg a többtestű hajók iránti ellenszenv van soron. Minden bizonnyal lesz folytatás.
A Kékszalag évről évre fejlődik. Nem csak a résztvevők számát tekintve, hanem a verseny szellemében és színvonalában is. Manapság sokkal nagyobb a sportértéke. Ugyanakkor a Kékszalag hazánk egyik legnagyobb tömegsport rendezvénye ís egyben. 5 7 5 hajóban négyezernél több igazolt versenyző szerepel egy időben, egy helyszínen. Ennyi vagy esetenként több résztvevőt csak amatőr futóversenyen láthatunk. Mindez milyen feladatot ró a rendezőkre, arról kívülállónak elképzelése sem lehet. Minden tiszteletet megérdemelnek, nagy részük van abban, hogy a Kékszalag ma az ami.
Vissza