1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A repülés elmélete és technikája II.

II.: A repülőgép repülése/Gyakorlati aerodinamika

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Magyar Repülő Szövetség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 335 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A repülőgép legegyszerűbb mozgása az egyenletes mozgás, vagyis az állandó sebességgel jellemezhető egyenesvonalú repülés. A repülésnek erre az esetére - a mechanika első alaptörvénye értelmében - feltétlenül szükséges, hogy a repülőgépre ható erők között, valamint az erők nyomatékai között egyensúly is álljon fenn (ezek szerint mind az erők, mind a nyomatékok összegének zérust kell adni). Ezek a feltételek feltétlenül kötelező jellegűek, függetlenül attól, hogy vajjon a repülési pálya vízszintes-e, vagy a vízszinteshez képest bizonyos hajlásszög jellemzi-e.
Az állandó sebességgel történő egyenesvonalú repülést stacionárius vagy állandósult repülési állapotnak nevezzük. A könyv első három fejezetében az állandósult jellegű vízszintes repüléssel, az egyenletes (stacionárius) emelkedő repüléssel, végül az egyenletes (stacionárius) merülő repüléssel foglalkozunk és megállapítjuk az ezekhez tartozó repülési üzemviszonyokat.
Egyenesvonalú repülési helyzetnek nevezzük az olyan adott... Tovább

Fülszöveg

A repülőgép legegyszerűbb mozgása az egyenletes mozgás, vagyis az állandó sebességgel jellemezhető egyenesvonalú repülés. A repülésnek erre az esetére - a mechanika első alaptörvénye értelmében - feltétlenül szükséges, hogy a repülőgépre ható erők között, valamint az erők nyomatékai között egyensúly is álljon fenn (ezek szerint mind az erők, mind a nyomatékok összegének zérust kell adni). Ezek a feltételek feltétlenül kötelező jellegűek, függetlenül attól, hogy vajjon a repülési pálya vízszintes-e, vagy a vízszinteshez képest bizonyos hajlásszög jellemzi-e.
Az állandó sebességgel történő egyenesvonalú repülést stacionárius vagy állandósult repülési állapotnak nevezzük. A könyv első három fejezetében az állandósult jellegű vízszintes repüléssel, az egyenletes (stacionárius) emelkedő repüléssel, végül az egyenletes (stacionárius) merülő repüléssel foglalkozunk és megállapítjuk az ezekhez tartozó repülési üzemviszonyokat.
Egyenesvonalú repülési helyzetnek nevezzük az olyan adott sebességgel és adott állásszöggel végzett repülést, amikor a gép repülési pályája adott szög alatt hajlik a vízszinteshez (repülési pályának nevezzük a repülőgép súlypontja által leírt mozgási pályagörbét).
Az adott repülőhelyzet beállítására a repülőgépvezetőnek rendelkezésére áll: a magassági kormány állítását végző botkormány, valamint a (dugattyús- vagy sugár-) hajtómű által szolgáltatott vonóerőt szabályozó gázkar. A magassági kormány sgítségével megváltoztathatjuk a szárnyak állásszögét és ha a motor vonóerejét is ennek megfelelően állítjuk be, a repülőgépvezető mind a kívánt repülősebességet, mind pedig a repülési pályának a vízszinteshez mért kívánt hajlásszögét elérheti. Az egyenesvonalú repüléssel kapcsolatos helyzetek vizsgálatánál mindezt figyelembe vesszük, viszont a repülőgép valamennyi további kormányzási kérdését egyenlőre figyelmen kívül hagyjuk (ezzel csak az V. fejezetben kezdünk foglalkozni).
Az elmondottakból következik, hogy egyelőre még figyelmen kívül hagyhatjuk a kormányszervekre ható erőket. Egyelőre teljes figyelmünket - az említett erők egyensúlyi feltételéből kiindulva - a vízszintes repülés közben a repülégőpre ható fontosabb erők vizsgálatára összpontosítjuk. Ha most a második elengedhetetlen egyensúlyi feltételt - a nyomatékok egyensúlyát - is számításba vesszük, úgy fel kell tételeznünk, hogy a főerők mindegyikének nyomatéka a repülőgép súlypontjára vonatkoztatva nulla, tehát az összes erők támadáspontja a súlypontban van. A továbbiakban - az V. fejezetben - vizsgáljuk majd a repülőgépre ható valamennyi erő nyomatékát is és az említett erők tényleges nyomatéki egyensúlyát.
A könyv utolsó fejezeteiben a repülőgép instacionárius (állandósulatlan) és görbevonalú repülési mozgásaival foglalkozunk, amikor például a repülési pálya ugyan egyenesvonalú lehet, de a sebessége változó (például nekifutás felszálláskor, a gép kifutása, repülés közben felgyorsulás és lelassulás), vagy amikor a sebesség ugyan többé-kevésbbé állandó, de a repülési pálya görbevonalú (például forduló, spirál), végül amikor mind a repülési pálya görbevonalú, mind pedig a sebesség változik (bukfenc és néhány más műrepülő figura). Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A repülőgép vízszintes repülése
Az erők egyensúlya vízszintes repülésben. A szárny felületi terhelése5
A vízszintes repüléshez szükséges sebesség7
Az állásszög hatása a repülősebességre. A repülőgép hosszdőlése különböző repülősebességeknél. A legkisebb (lebegési) repülősebesség12
A vízszintes repülés vonóerőszükséglete. A legkisebb vonóerőszükséglet és a legkedvezőbb (optimális) sebesség19
A vonóerőszükséglet a repülősebesség függvényében. A szükséges és rendelkezésre álló vonóerő23
A vízszintes repülés teljesítményszükséglete. Minimális teljesítményszükséglet a gazdaságos utazósebesség26
A teljesítményszükséglet a sebesség függvényében. A szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény30
A vízszintes repülés sebességtartománya34
A vízszintes repülés két sebességtartománya35
A magasság hatása a repülősebességre. A sebességmérő különböző magasságban jelzett értékei. Műszer jelzett és valódi sebesség37
A magasság hatása a teljesítményszükségletre. A különböző magasságokban szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény43
A repülőgép súlyváltozásának hatása a szükséges sebesség értékei51
A repülőgép súlyváltozásának hatása a teljesítményszükségletre53
A szél hatása a vízszintes repülése. A földfeletti sebesség. A széllökések hatása. Az emelő- és merülőáramlatok hatása57
Repülőtávolság és a repülési időtartam
A szélcsendben elérhető repülőtávolságok és repülési időtartalm számítása64
A legnagyobb repülőtávolság (szélcsendben) és a legnagyobb repülési időtartam67
A súly és a repülési magasság hatása a repülőtávolságra és a repülési időtartamra71
A szél hatása a repülőtávolságokra77
A repülőgép emelkedése
Az erők egyensúlya emelkedés esetén81
Az emelkedéshez szükséges sebesség83
Az emelkedés vonóerőszükséglete. Emelkedési szög. A repülőgép hosszdőlése emelkedés közben84
Az emelkedés teljesítményszükséglete84
Az emelkedés teljesítményszükséglete88
Az emelkedési sebességpoláris. Az emelkedés első és második sebességtartománya91
A magasság hatása a függőleges sebességre. A repülőgép csúcsmagassága. A csúcsmagsságra való emelkedés. Az emelkedési idő94
A súlyváltozás (terhelésváltozás) hatása a repülőgép emelkedési teljesítményére99
A szél befolyása az emelkedésre. A merülő és emelkedő áramlások hatása az emelkedési szögre és a földhöz viszonyított függőleges sebességre100
A repülőgép süllyedése (siklása)
Az erők egyensúlyi feltételei motorral végzett süllyedésénél és siklásánál zuhanóreülés104
A siklás és zuhanási sebesség. Határsebesség108
A siklási szög. A repülőgép hosszdőlése siklás közben111
Merülősebesség. Adott magasságról végzett siklás ideje114
A siklás sebességpoláris. A siklás első és második sebességtartománya117
A siklótávolság (szélcsendben)120
A szél hatása a siklásra. Az emelő és merülő áramlatok hatása122
A repülőgép egyensúlya, kormányozhatósága, és stabilitása
A nyomatékok egyensúlya repülés közben. A kormányozhatóság és stabilitás fogalma128
A repülőgép súlypontja132
A szárny nyomásközéppontja és ennek vándorlása133
A repülőgép helyes súlypontbeállítása. Az aerodinamikai középhúr fogalma. A súlypont helyzetváltozása136
A repülőgép hosszirányú egyensúlya141
A szárnynyomaték és változása az állásszög és súlyponthelyzet függvényében144
A vízszintes farokfelület nyomatéka és ennek változása a vezérsík és a magassági kormány helyzete szerint148
A repülőgép hosszirányú kormányozhatósága. A magassági kormány hatása. A nyomaték kiegyenlítési görbe. A kormányozhatóság mértéke. A súlyponthelyzet hatása a kormányozhatóságra151
Hajtómű üzemviszonyainak hatása a hosszanti egyensúlyra és kormányozhatóságra157
A kormányerők csökkentése. A magassági kormány kiegyenlítése. Szervő-kiegyenlítés. Állítható vezérsík. Trimmlap160
Hosszstablitás. A szárny és a repülőgép semleges pontja. A stabilitás a súlyponthelyzet függvényében164
A stabilitás repülés közben. A stabilitás mértékének megítélése a kormánybot mozgása alapján. Stabilitás és kormányozhatóság171
A harántegyensúly és az irányegyensúly. A légcsavar reakció. A légcsavarszél hatása a függőleges vezérsíkra175
A kereszt- és oldalirányú kormányozhatóság. A csürők és oldalkormány hatása. Csúsztatva siklatás179
Keresztirányú és iránystabilitás184
A szárnyak keresztirányú ellenállása. A szárny autorotációja187
A sebességvesztés veszélye189
Felszállás és leszállás
A repülőgép felszállása (általános fogalmak). A felszállás egyes szakaszai és a felszállótávolság193
Repülőgép nekifutása és elmélkedése. Gyorsulás nekifutás közben. Emelkedési sebesség194
A repülőgép felgyorsítása emelkedés után. A felszállósebesség és az elmélkedési szakasz200
A szabályos felszállás és a felszállás közben elkövetett vezetési hibák. Felszállás felrántással. Felszállás emelt orral202
A nekifutás hossza és ideje (szélcsendben). Felszállótávolság. A súly és egyéb tényezők hatása. A nekifutás hosszára és a felszállótávolságra205
A szél hatása a felszállására és a felszállótávolságra. Felszállás oldalszélben214
A repülőgép leszállása (általános fogalmak). A leszállás egyes szakaszai220
A leszállás kiszámítása. A leszállás bevezetés. A siklótávolság számításában elkövetett hibák221
A leszállás előtti felvétel. Kilebegtetés, a föld felett a sebesség lecsökkentésére. A földetérés és kifutás225
A leszállósebesség. A leszállósebesség csökkentésének módszerei. A kifutás hossza227
A leszállás végrehajtása és a leszállás fajai232
A szél hatása a leszállásra. Leszállás oldalszélben234
Repülés görbevonalú pályán (általános ismertetés)
A repülőgép görbevonalú pályán történő repülésének főbb fogalmai237
A repülőgép kormányzása görbevonalú repülésben. A légcsavar pörgettyű és reakciónyomatékának hatása239
A görbevonalú repülés során fellépő túlterhelések. Gyorsulásmérő műszerek245
A repülőgép biztonsági tényezője rendes repülésben és túlterhelések esetén251
Forduló, spirál, harcforduló
Forduló, szabályos forduló (erőhatások)254
A fordulósugár. A fordulósugár sebesség és kereszteződés függvényében. Fordulóidő256
A forduló közben fellépő túlterhelés262
Fordulósebesség. A legkisebb megengedett fordulósebesség. Fordulóhibák. A súly és magasság hatása a fordulósebességre265
A forduló teljesítményszükséglete270
A határforduló. A magasság hatása a határfordulóra272
A repülőgép kormányzása és a kormány működése szabályos fordulóban274
A csúszással egybekötött fordulók és az ezek során elkövetett hibák278
A spirál. A spirál sebessége. A legkedvezőbb spirál281
Harcforduló és kivitelezése. A harcforduló előnyei283
A dugóhúzó
A dugóhúzó sebességviszonyai (általános fogalmak)286
A dugóhúzó okai. A szárny önpörgése. A dugóhúzóban fellépő forgató nyomatékok289
A súlyponthelyzet és néhány egyéb tényező hatása a dugóhúzóra293
A dugóhúzási üzemviszonyok jellegzetes vonásai296
A repülőgép dugóhúzóba vezetése. Kivétel a dugóhúzóból. A dugóhúzó során fellépő terhelések298
A csürők és hajtómű hatása a repülőgépnek a dugóhúzóból való kivételre300
Műrepülés
A műrepülés jelentősége302
Zuhanás és a zuhanás fékezése. A zuhanás bevezetése. A zuhanásból való felvétel és az eközben fellépő túlterhelések. A felvételi sugár303
Felrántás. A fellépő erők és a mozdulat végrehajtása311
A bukfenc. A bukfenc közben fellépő erőhatások és sebességviszonyok. A bukfenc végrehajtása313
Leborítás és félorsó (rántott és vezetett)314
Immelmann forduló321
Bukóforduló322
Hátrepülés323

A. A. Zsabrov

A. A. Zsabrov műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: A. A. Zsabrov könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem