Előszó
Fergeteges viadallal indult a tanév 2005 szeptemberében: diákok, tanárok, szülők és az önkormányzat képviselői rúgták a bőrt, dobták a kosarakat a közös akarattal és munkával létrehozott és felújított sportpályákon. Senki sem emlékszik rá, hogy ki győzött a meccseken, de mindannyian emlékszünk a lényegre: játszani jó, küzdeni érdemes, a közös akaratnak megvan az eredménye.
Küzdeni érdemes. Ezt bizonyították a versenyeredmények és az érettségi. A sport- és tanulmányi versenyek eredményei oldalakon át sorjáznak az évkönyvben, és magukért beszélnek. Az érettségi eredmények száraz adatai azonban nem adják vissza azt a boldog büszkeséget, ami az emelt szinten maximális pontszámot elérő tanítványaink mosolyában ragyogott. Nem adják vissza azt a meghatott büszkeséget sem, ami a tanárok szemében csillogott, amikor a kiválóan vizsgázó diák a felkészítést, az eredményt megköszönte. A számok szárazak. A szemek nem.
A számok szárazak. A legrangosabb eredményt mégis ezeknek a száraz számoknak köszönhettük, amikor egy olaszországi matematikai csapatverseny után még a rádióban is többször bemondták, hogy a győztes csapat egyik tagja szilágyis diák. Mi, szilágyisok, azonnal tudtuk, kiről van szó, ki a felkészítő tanára. Tudtuk azt is, hogy nem ez volt a legnagyobb diadala ebben az évben. De ezt csak mi tudtuk. Viszont az egész ország büszke volt a szilágyis diákra, aki közülünk való.
A rádióban ebben az évben többször bemondták azt is, hogy felmerült a nyolcosztályos gimnáziumi képzés megszüntetése. Az iskolaszék elnöke, dr. Babus László és a Szülői Munkaközösség elnöke, Demeter Györgyi az osztályok szülői munkaközösségeivel összefogva a miniszterhez fordultak, és tiltakoztak a tervezet ellen, érveltek a nyolc évfolyamos gimnázium mellett. Ugyanakkor a tanári kar is megfogalmazta állásfoglalását ebben a kérdésben, és ezt eljuttatta a döntéshozókhoz. Ez a vihar lecsendesedett, nincs közvetlen veszélyben a nyolcosztályos iskolaszerkezet.
Munkánk egyik fontos eredménye, hogy 2006 tavaszán elnyertük az ökoiskola címet. Ehhez is az kellett, hogy a tanári kar kezdeményezései az egészséges életmódra nevelés kérdésében, a természeti és épített környezet védelmében, megóvásában kibontakozhassanak. Élen jártak ebben a természettudományi munkaközösség tagjai és a testnevelők, de partnerek voltak az osztályfőnökök is, akik erdei iskolákba vitték a diákokat az ország minden tájára. Az ökoiskola címmel jelenleg a magyar iskoláknak csak mintegy tíz százaléka rendelkezik.
Vissza