Bevezetés | 11 |
A témával kapcsolatos néhány elméleti és történeti probléma | 19 |
A gondolkodás fogalma | 19 |
A gondolkodás fajtái | 26 |
A gondolkodás tartalma és formája | 29 |
A gondolkodás folyamata és eredményei | 34 |
Pszichológiai és logikai szempontok a gondolkodás vizsgálatában | 38 |
A kutatások módszere | 44 |
A vizsgálatok tartalma | 45 |
Az egyes kutatási módszerek ismertetése | 46 |
Felmérések | 46 |
Kikérdezés | 48 |
Tanóra-megfigyelések | 57 |
Feladatmegoldások | 58 |
Oktató kísérletek | 63 |
Kiegészítő módszerek | 64 |
A 10-14 éves tanulók tudásszintje | 65 |
A nyelvtani tudásszintre vonatkozó vizsgálatok | 65 |
A felmérések eredményei | 65 |
A kikérdezés eredményei | 76 |
Az oktató kísérletek eredményei | 90 |
A nyelvtani tudásszintvizsgálatok néhány általános tanulsága | 92 |
A földrajzi tudásszintre vonatkozó vizsgálatok | 97 |
A felmérések eredményei | 98 |
A kikérdezés eredményei | 107 |
Az oktató kísérletek eredményei | 121 |
A földrajzi tudásszint-vizsgálatok néhány általános tanulsága | 123 |
A mértani tudásszintre vonatkozó vizsgálatok | 126 |
A felmérések eredményei | 126 |
A kikérdezés eredményei | 138 |
Az oktató kísérletek eredményei | 146 |
A mértani tudásszint vizsgálatok néhány általános tanulsága | 148 |
A tudásszint vizsgálatok néhány közös tapasztalata | 150 |
Fogalomalkotás a 10-14 éves korban | 152 |
A gyermeki fogalomalkotásra vonatkozó kutatások néhány irányzata | 153 |
A fogalomalkotás folyamata a tanítási órák tükrében | 159 |
A fogalomalkotás szintje | 166 |
A 10-14 éves tanulók fogalomalkotásának néhány jellemző vonása | 169 |
Feladatmegoldó gondolkodás a 10-14 éves korban | 173 |
A feladatmegoldások eredményei | 175 |
Szóbeli feladatmegoldások | 175 |
Cselekvéssel kapcsolatos feladatok | 179 |
A feladatmegoldási folyamattal kapcsolatos tapasztalatok | 187 |
A cselekvés és a gondolkodás, a konkrét és az absztrakt szerepe a tanulók feladatmegoldásaiban | 197 |
Gondolkodási műveletek a 10-14 éves korban | 204 |
A gondolkodási műveletekről általában | 204 |
Gondolkodási műveletek a feladatmegoldásokban | 211 |
Gondolkodási műveletek az egyes tantárgyak feladatsorozatában | 225 |
Nyelvtan | 225 |
Földrajz | 239 |
Mértan | 252 |
Logikai formák és műveletek a tanulók gondolkodásában | 260 |
Formális logikai formák a tanulók gondolkodásában | 262 |
Meghatározások | 262 |
Felosztások | 267 |
Matematikai logikai műveletek a tanulók gondolkodásában | 270 |
A tanulók gondolkodását meghatározó tényezők | 283 |
Külső hatások és belső feltételek a tanulók gondolkodásának fejlődésében | 283 |
A tartalom meghatározó szerepe a tanulók gondolkodásában | 284 |
Az ismeretszerzés (oktatás) módszereinek hatása a gondolkodás folyamatára és fejlődésére | 288 |
Az életkori sajátosságok a tanulók gondolkodásában | 289 |
Az egyéni képességek szerepe a tanulók gondolkodásában | 294 |
A 10-14 éves tanulók gondolkodásának általános jellemzése | 297 |
Az életkori szakaszok problémája | 297 |
Külföldi szerzők a 10-14 éves kor gondolkodásáról | 300 |
A 10-14 éves tanulók gondolkodásának összefoglaló jellemzése saját vizsgálataim alapján | 308 |
Pedagógiai-lélektani következtetések | 322 |
A kutatások távlatai | 335 |
Irodalom | 337 |