Előszó
Talán nem túlzás azt mondani, hogy 1912. februárja, a Fővárosi Pedagógiai Szeminárium működésének kezdete a 20. századi magyar neveléstörténetnek is fontos dátuma. Különleges a város helyzete: jó két évtizede tartó, s dinamikus gazdasági, társadalmi és kulturális fejlődés, gyarapodó népesség jelzi ezt. Nem ritka, ellenkezőleg szükségszerű, hogy ilyen időben történések és személyek neve elválaszthatatlanul összekapcsolódik, s korszakként emlegetve része lesz a történelemnek. Elmondható ez az 1910-es évekről is, mindenekelőtt Bárczy Istvánról és Weszely Ödönről. Bárczy István már a fővárosi közoktatásügyi osztály vezetőjeként vallotta, hogy jól megépített és felszerelt iskolára van szükség, de a tartalmi munkában is meg kell újulnia az oktatásnak. Polgármesterré választása (1906) után még több lehetősége volt nagyszabású elképzeléseinek, terveinek megvalósítására.
A nevével fémjelzett korszak szellemisége, kultúrpolitikája messze ható erővel bírt, nagyszerű szakemberek, a magyar progresszió kiválóságainak elméleti és gyakorlati munkássága a bizonyság erre.
Weszely Ödön megszervezője és első igazgatója volt a Fővárosi Pedagógiai Szemináriumnak, megalapozója - most már tudjuk - egy vállalásában és módszereiben is újszerű, egyedülálló intézmény működésének, az elmúlt 90 évnek. Mert lehettek (s voltak) megrázó történelmi események, az intézményt sem kerülték el az éppen aktuális és kötelező politikai és pedagógiai irányzatok, de mindig volt erő és akarat arra, hogy egy-egy kitérő után visszataláljon az alapítók által elgondolt útra.
Az intézmény története, történelme egyszerre kanyargós és egyívű - olyan, mint a koré, amelyben eddig működött. E két sajátosságát szerették volna megragadni a kötet szervezői és alkotói, de nem úgy, hogy a már korábban, egy-egy évfordulóra megjelent tanulmányok, kötetek számát gyarapítsák. Az itt olvasható írások a történeti hűségre és a szubjektív emlékezetre egyszerre építve próbálják meg - mozaikokból - összerakni a többféle névvel, de alapvetően egyféle hitvallással, kilenc évtizede a főváros közoktatásáért működő intézmény múltját és jelenét.
Vissza