Fülszöveg
Ez a kiadvány A 7x7 hét királyfi című mesekönyvhöz készült, amelyben 7
tematikus egységbe rendezve 7x7, azaz 49 mese található. Egy-egy részt
a közös mondanivaló tart össze. így kerülnek egymás mellé például a
lányokról, az összetartozásról, a szeretetről, a szerelemről, a mesterségekről, a !óságról szóló mesék. E kötetnek az a célja, hogy segítséget,
ötleteket adjon a mesék tanórai feldolgozásához. Nem ún. „útmutató"
tehát, nem kíván előírni semmit, a világért sem szeretné megkötni a
pedagógus kezét, épp ellenkezőleg: a tanítónők, tanítók önálló tervező
munkáját kívánja segíteni.
A kötet zömét az egyes ciklusokhoz írt bevezetők és az egyes mesékhez
adott beszélgetési-feldolgozási javaslatok, kérdések, feladatok teszik ki.
Ezek mindegyikét külön lapra, kellően nagy betűkkel szedtük, hogy a
tanító egyenként a szükség szerinti példányszámban sokszorosíthassa, és
a gyerekek kezébe adhassa őket.
Az egyes mesékhez adott feldolgozási, de inkább beszélgetési javaslatok...
Tovább
Fülszöveg
Ez a kiadvány A 7x7 hét királyfi című mesekönyvhöz készült, amelyben 7
tematikus egységbe rendezve 7x7, azaz 49 mese található. Egy-egy részt
a közös mondanivaló tart össze. így kerülnek egymás mellé például a
lányokról, az összetartozásról, a szeretetről, a szerelemről, a mesterségekről, a !óságról szóló mesék. E kötetnek az a célja, hogy segítséget,
ötleteket adjon a mesék tanórai feldolgozásához. Nem ún. „útmutató"
tehát, nem kíván előírni semmit, a világért sem szeretné megkötni a
pedagógus kezét, épp ellenkezőleg: a tanítónők, tanítók önálló tervező
munkáját kívánja segíteni.
A kötet zömét az egyes ciklusokhoz írt bevezetők és az egyes mesékhez
adott beszélgetési-feldolgozási javaslatok, kérdések, feladatok teszik ki.
Ezek mindegyikét külön lapra, kellően nagy betűkkel szedtük, hogy a
tanító egyenként a szükség szerinti példányszámban sokszorosíthassa, és
a gyerekek kezébe adhassa őket.
Az egyes mesékhez adott feldolgozási, de inkább beszélgetési javaslatok hátterében a mese pedagógiai szerepéről vallott azon meggyőződésünk áll, hogy a mese - szóljon bármiről, tartozzék a mesék bármely
családjába - személyhez szóló műfaj. Alapvető funkciója az, hogy segítsen a kisgyerekeknek jobban megismerni és megérteni önmagukat,
viszonyukat a világ dolgaihoz, élőlényeihez, a családtagjaikhoz és az
ismerőseikhez. Hogy tehát segítsen a saját életükkel megegyező vagy
rokon élményeik, érzéseik, örömeik és bánataik, félelmeik és szorongásaik felismerésében és feldolgozásában, hogy legyen merszük a meséket
a maguk módján értelmezni, kialakítani személyes viszonyukat mind
ahhoz, amit a mesében olvastak, illetve hallottak.
A kötetben Komáromi Gabriella Gyermekirodalom című művéből vett
részlet ad rövid áttekintést a mesével kapcsolatos kutatásokról, a mese
műfaji sajátosságairól, a mese történetéről, a mesék tipologizálásáról, az
egyes mesefajták főbb jellemzőiről, és néhány meseíróról. E fejezet befejezéseként Népmesegyűjtemények gyerekeknek címmel rövid tájékoztatást
kap az Olvasó az igényesebb, az iskolai munkához nyugodt szívvel
ajánlható népmesegyűjteményekről, majd pedig rövid életrajzi ismertetést
néhány neves meseírónkról.
Vissza