Előszó
Lényeges változások történtek az idegennyelv-oktatásban annak az új szemléletnek köszönhetően, amely az élet minden területén jól hasznosítható, gyakorlatias nyelvtudás megszerzését tartja szem előtt. A nyelvtanítás újfajta megközelítése a nyelvtudás mérési módszereinek reformjához vezetett. Ez megfigyelhető az új érettségi rendszer felépítésén, a vizsga a hangsúlyt a nyelvi készségekre helyezi és olyan nyelvtudást kér számon, amely megfelel a kor követelményeinek.
Magyarországon előtérbe kerültek az Európa Tanács által kifejlesztett modern idegen nyelvek tanításával és mérésével kapcsolatos ajánlások, melyek alapján az idegennyelv-tudás pontosan leírható. A középszintű érettségi az Európa Tanács skálájának két szintjét, az A2 és B1 szinteket fogja át.
Korábban a nyelvtanítás és a nyelvi tudásszint mérése között szakadék alakult ki, amelynek fő kiváltó oka az volt, hogy a tanításban és a tudásszint mérésben nem voltak azonosak a célok. Ma már az oktatásban és vizsgáztatásban is az az elv érvényesül, hogy azt kell számon kérni, amit tanítunk; és azt kell tanítani, amit számon kérünk.
Jelen kötet a középszintű angol nyelvi érettségi vizsgára való felkészülést kívánja elsősorban segíteni, de természetesen alkalmas a négy alapvető nyelvi készség ismeretinek bővítésére és elmélyítésére is.
A gyakorlókönyvet a diákok és tanáraik is haszonnal forgathatják. A könyv alkalmas egyéni felkészülésre, mivel az objektíven értékelhető feladatok (olvasott szöveg értése, nyelvhelyesség, hallott szöveg értése) mindegyikéhez megoldókulcsot mellékelünk.
A kötet szerzői mind az oktatásban, mind a vizsgáztatásban szakavatottak. Mindhárman részt vettek a Brit Kultúrintézet Érettségi Vizsgareform Projekt számos tevékenységében, amely a jelenlegi érettségi vizsgarendszer kidolgozását megalapozó munka volt. A megszerzett tudás és tapasztalat nagyban hozzásegítette a szerzőket a feladatsorok szakszerű elkészítéséhez, ezenkívül sokrétű gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek többéves nyelvtanári munkájukból adódóan.
Ezúton is szeretnék köszönetüket kifejezni Charles Anderson professzornak és Nagy Editnek.
Vissza