Előszó
Egy kerek évforduló különösen alkalmas arra, hogy elégtétellel tekintsünk vissza az elért eredményekre és egyben bátran nézzünk az új kihívások elébe. Aki tudja, honnan jön, az azt is tudja, merre...
Tovább
Előszó
Egy kerek évforduló különösen alkalmas arra, hogy elégtétellel tekintsünk vissza az elért eredményekre és egyben bátran nézzünk az új kihívások elébe. Aki tudja, honnan jön, az azt is tudja, merre tart.
Gimnáziumunk immár ötven éves múltra tekint vissza. A hatvanas évek elején Magyarországon elkezdődött a záróvizsgáig-érettségiig tartó középiskolák expanziója. Felértékelődött az általános műveltség, a szakképzés időpontja kitolódott, a terjeszkedés folytatódott a felsőoktatásban, majd megjelent az élethosszig tartó tanulás eszméje.
Számos nagyközségben, így Pilisvörösváron is a "falusi gimnázium"-terv keretében az általános iskolához kapcsolódóan gimnáziumi tagozatot hoztak létre. Az ekkor alakult iskolák többsége azóta bezárt. A mi iskolánkkal nem ez történt, nálunk egy új, korszerűen kialakított épületben folytatódott az oktatás. Sikerek, az alapozás nehézségei és útkeresés jellemezte a magyar gimnázium és szakközépiskola harminc évét.
Nem volt könnyebb a második alapítás 1993-ban, és az "építkezés" sem, ami mindmáig tart. A hagyományoknak megfelelően és a "példaszerű" nemzetiségi politika keretein belül az iskoláknak mindig is magyarosító szerepük volt, amelyben az "anyanyelvet" a 19. századtól kezdve heti két tanórában tanították - mint ahogy Pilisvörösváron is 1993-ig. Tehát minden előzmény nélkül kellett a profilváltást megvalósítani, ez a mai napig óriási kihívás.
Iskolánk az utóbbi húsz évben hatalmas átalakuláson és fejlődésen ment keresztül: nagyszabású épületbővítés történt (1992-94 és 2004-2005), jelentős tanulói és tanári létszámnövekedést értünk el, az ország legnagyobb kisebbségi középiskolája lettünk. A képzési arány is megváltozott a gimnázium javára, minden osztályban két tannyelvű oktatás folyik. 2004-ben az új kisebbségi törvény lehetővé tette, hogy a német kisebbségi önkormányzat fenntartásába kerüljön iskolánk, ami jó kiindulópont lehet egy autonóm német kisebbségi oktatási rendszer kiépítéséhez. Célunk, hogy autentikus német gimnáziummá váljunk.
Friedrich Schiller nevének felvételével is azt akartuk világossá tenni, hogy gimnáziumunknak markáns és autentikus profilja van. Ez egyben az iskolával való azonosulás lehetősége kollégáknak, diákoknak és a szülőknek.
Vissza