Előszó
Tisztelt Olvasó!
40 évvel ezelőtt kezdődött meg a főiskolai szintű kereskedelem szakos oktatás hazánkban, melynek a Budapesti Gazdasági Főiskola jogelődje a Kereskedelmi és Vendéglátóipar Főiskola adott otthont. Visszatekintve az eltelt 40 év történetére, elemezve a jelenlegi folyamatokat, és felvázolva várható tendenciákat rendeztük meg a nemzetközi tudományos konferenciát abban a reményben, hogy ezen tanulmánykötet rövid áttekintést nyújt a téma iránt érdeklődő tisztelt olvasónak. Már a tartalomjegyzék is bizonyítja, hogy rendkívül gazdag a Kereskedelmi intézeti tanszék oktatóinak szakmai kutatási területe, melybe való bepillantás csak egy pillanatkép, hiszen a napi oktatási feladatok ellátása szükségessé teszik az oktatók számára az állandó önképzést, a szakmai fejlődést, a szakirodalom napra kész ismeretét, és alkalmazását az oktatásban. Ha összevetjük az 1969/70. tanév tantervének tantárgyait a 2009/10. tanévivel, akkor egyrészt megdöbbentő hasonlósággal szembesülhetünk, hiszen számtalan karakterisztikus tantárgyat találhatunk (pl: kereskedelem gazdaságtana, áruforgalom szervezés, piackutatás és reklám, számítástechnika, vezetés elmélet). Az akkori speciális kollégium hasonlónak tekinthető, mint a mai szakirányok, ahol a hallgató érdeklődésének megfelelően választhat tantárgy csoportot, melyben speciális szakterületre készítjük fel (pl: értékesítési logisztika, marketing kommunikáció, stb.). Természetesen számos új tantárgyat is oktatunk, melyek főként a marketinghez kapcsolódnak, hiszen a Bologna folyamattal a 2006. őszén induló képzések két területre készítik fel a hallgatókat, mivel a szak megnevezése : kereskedelem és marketing lett. Néhány érdekes új tantárgy l: direkt és adatbázis marketing, kapcsolati marketing, PR, szolgáltatás és B2B, kereskedelmi informatika, kisüzleti vállalkozások, üzleti esettanulmányok, stb.
Ha a 40 évvel ezelőtti kontakt óraszámot (átlagosan 32 óra/hét) hasonlítjuk össze a maival, akkor 25%-os csökkenés állapítható meg, ami sokkal jelentősebb hallgatói munkát (pl.: könyvtárban szakirodalom tanulmányozása, házi dolgozatok készítése, stb ) igényel a tananyag elsajátításában. Napjainkban lényegesen több az előadások száma, és kevés a kiscsoportos gyakorlat, míg korábban ez fordítva volt. A félévenkénti vizsgák száma nem változott (átlag 8 vizsga/félév), míg a képzési idő egy félévvel hosszabb lett: a 7. félévben most kötelező a menedzser asszisztensi gyakorlat, mely idő alatt a hallgató a mellett, hogy gyakornokként dolgozik, elkészíti a diploma dolgozatát is.
A Bologna típusú képzést szinte össze sem lehet hasonlítani a 40 évvel ez előttivel, hiszen teljesen megváltoztak a felsőoktatási képzés alapelvei, a korábbi, erőteljesen kötött porosz rendszert egy liberális váltotta fel A hallgató 12 félévig részesülhet állami támogatásban, a modul rendszerit minta tantervben előírt tantárgyakat tanulmányai során három alkalommal veheti fel, és ugyanazon tantárgyból hat vizsga lehetőség biztosított. A hallgató teljesítményét kreditben értékeljük, és a kereskedelem és marketing szakos diploma kiadásához 210 kredit összegyűjtése és min. egy nyelvből középfokú, C típusú, szakmai anyaggal bővített nyelvvizsga szükséges.
Vissza