Előszó
Milyen mély nyomot hagynak a tanulóikban az osztályfőnöki órák? Mennyire tudjuk kihasználni nevelési lehetőségüket?
Igaz-e az a diákvélemény, hogy az osztályfőnöki óra olyan csak, mint egy lyukas...
Tovább
Előszó
Milyen mély nyomot hagynak a tanulóikban az osztályfőnöki órák? Mennyire tudjuk kihasználni nevelési lehetőségüket?
Igaz-e az a diákvélemény, hogy az osztályfőnöki óra olyan csak, mint egy lyukas óra, inert nem kell rá tanulni? - Nem egészen. Gyakran hallunk izgalmas, élményt jelentő osztályfőnöki órákról is, olyan pedagógusokról, akiknek a gyerekek alig várják az óráját.
Sajnos előfordul az is, hogy érdektelenségbe fullad az osztályfőnöki óra. Sok pedagógus nem is képes olyan szakértelemmel, olyan lelkesedéssel megtartani ezt a foglalkozási formát, mint a szakóráját.
Mi lehet az oka az ellaposodott, rosszul sikerült óráknak? Nem elsősorban a tanár egyénisége, ahogy többen gondolják. Fontos a rátermettség, de a biztos sikerhez elengedhetetlen a lelkiismeretes felkészülés. Egy-egy osztályfőnöki téma feldolgozásához néha hosszabb ideig tart a felkészülés, mint a szaktárgyi órák megtartásához. Nem csoda hát, hogy az osztályfőnökök egy része a dolog könnyebbik megoldását választja, komoly előkészület nélkül „elbeszélget" a kötött vagy választott témáról. A beszélgetés ilyenkor vagy akadó, csend, zavar támad, vagy parttalanná válik, nem ér a célhoz. Az így dolgozó tanár - ha ad is előkészítő feladatokat - nem várhatja, hogy tanítványai komolyabban vegyék a felkészülést, mint ahogy tőle tapasztalják.
Hogyan lehetne előbbre lépni? Hogyan lehetne mindkét oldalról sikeresebbé hatékonyabbá tenni ezt a munkát? Legyen - az osztályfőnöknek kevesebb gondja, a diáknak több élménye! Ehhez szeretnénk segítséget adni, olyan óramegoldásokat ajánlani, amelyek megkönnyítik a pedagógusok vitaindító munkáját, az óra vezetését, felkeltik, ébren tartják a gyerekek érdeklődését.
Összeállításunk ötleteket ad az osztályfőnököknek az órák megtartásához. Az óraleírásokat szemelvények, esettanulmányok felhasználása teszi színessé.
Vissza