Előszó
1950. június 1-től számítható a MÁV szervezett, házilagos építőiparának létrejötte. 25 évvel ezelőtt alakult a MÁV Pályaépítő és Felújító Üzemi Vállalat, amelynek hatásköre az ország egész területére kiterjedt. E nagy vállalat fő profilja azonban a pályafelújítás volt. Külön vállalatként, ugyanebben az évben alakult a MÁV Hídépítő Üzemi Vállalat a műtárgyak házilagos kivitelezésére, majd augusztus 1-től a MÁV Magasépítő Üzemi Vállalat.
Az építési szolgálat szervezete hamarosan megváltozott: 1953-ban, területi jelleggel, pályaépítő vállalatok alakultak: Budapest mellett Debrecenben és Celldömölkön. Budapesten létrehozták gépesítési bázisként az Építési Géptelepet, míg a magasépítési feladatok szakipari központjaként az Épületelemgyártó Üzemi Vállalatot. E vállalatok irányítását közvetlenül a Vezérigazgatóság, az építési és pályafenntartási szakosztály látta el.
A vállalat formában működő szervezet alig 2 éves múlt után 1955. január 1-ével főnökségi szervezetre változott, és kiegészült Miskolcon, Szentesen, Dombóváron alakult építési főnökségekkel. Ez tartott egészen 1968-ig, amikoris a jelenlegi önálló elszámolási egységek kialakultak. 1955 óta a főnökségek többsége a területileg illetékes igazgatóságok közvetlen irányítása alá kerültek, a szakosztály csak a szakmai felügyeletet látta el.
Az ismételt szervezeti változások okoztak ugyan átmeneti nehézségeket, de alapjában nem rendítették meg a szervezetet, mert a súlyosbodó munkaerő helyzet, és a felépítményi anyag ellátási nehézségei ellenére feladataikat általában teljesítették. E feladatokról, a 25 év műszaki alkotásairól készült ez az összeállítás, amely szemléltetően mutatja be a 25 év teljesítményeit, de bepillantást ad a jövőbe is.
Az állandóan csökkenő munkáslétszám ellenére a fajlagos teljesítmények évről évre javultak. Az utolsó 10 éves időszakra esik a műszaki fejlesztés igen jelentős része.
Új, a korszerű nagygépekre épült technológia alakult ki, és a pályaépítés műszaki színvonala, de minőségi paraméterei is nagyot fejlődtek. A híd- és magasépítések területén az eredmények szerényebbek, de a fejlődés itt is megállapítható. A főnökségek az elmúlt 25 év alatt mindig megbízható bázisai voltak a vasút helyhezkötött fejlesztési igényei kielégítésének. Általában szerény eszközökkel és fegyelmezett gazdálkodással, lényegesen olcsóbban valósították meg a fejlesztéseket, mint a hasonló külső profilú vállalatok. Az igényeknek megfelelően a fenntartási munkákból is részt vállaltak, és a gépesítés, majd a legutóbbi években a közúti szállítás fejlődésével központjaivá váltak a szakszolgálat gépesítési és járműfejlesztési célkitűzéseinek.
Vissza