1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

200 éves a Fenékpusztai Hajóarzenál

Dokumentációs tanulmány

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Gépipari Tudományos Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 104 oldal
Sorozatcím: Hajózástudományi Együttműködési Bizottság műszaki történelmi sorozata
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. 199 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A balatoni hajózás múltjáról sajnos keveset tudunk. Az elárult századok hajózásáról sok emlékeztető adat elveszettnek látszik. Pedig a Balaton minden időben katonai jelentőséggel is bírt, mert a... Tovább

Előszó

A balatoni hajózás múltjáról sajnos keveset tudunk. Az elárult századok hajózásáról sok emlékeztető adat elveszettnek látszik. Pedig a Balaton minden időben katonai jelentőséggel is bírt, mert a Balaton déli partja mocsaras, lápos vidékével , járhatatlan utaival a védekezés egyik fészke volt. A hajó pedig a védekezés egyik fontos tényezője. A hajó házieszköze, gazdasági szerszáma a lakosságnak. A Sió és a Zala mint két védőkar ölelte át a vidéket és a két folyócska völgyében, kiöntésein, nádasaiban húzódott meg balatoni ősünk. Gyaníthatólag a Balaton jégzajlástól mentes kiöntésein cölöpházak is épültek, melyek csak csónakon voltak megközelíthetők. A közlekedés eszköze a nádtutaj és az ősi egyfából faragott monoxilon /bödönhajó/. A Balatonvidék kitűnő menedéket adott a népvándorlás évei alatt. Az északi partig lenyúló hatalmas Bakony-erdő pedig védelmébe vette a bujdosót. A Sió nádasai, kiöntései a Dunáig értek, a Balaton vize a Zala folyócska árterületén keresztül pedig a Drávával érintkezett. Így a természetadta védelmi-vonal nagyobb jelentőséget kapott a tatárok, a törökök idejében, a parasztlázadások alatt, a kurucz szabadságharcban. Ebben a vérzivataros világban a hajónak nagy szerepe volt. Az utolsó évek során a balatoni hajózás történeti kutatásánál a tudományos körök figyelme ismét a Balatonnak a Zala folyó torkolati részére terelődött. Ez a vidék a legtovább őrizte meg részünkre a balatoni ősi hajózás emlékeit, melyeknek egy részét a Balaton Múzeum Keszthelyen kiállításon mutatta be. A fenékpusztai ásatások gazdag eredménnyel jártak, sajnos megbízható, a balatoni hajózásra utaló eszközök, vagy veretek /iszkábák/ nem kerültek elő. Vissza

Tartalom

Előszó 3
A hajóépítő Festeticsek 8
Révhajózás a Festeticsek korában 13
A "Cristoph" gálya 21
A "Főnix" gálya 29
A fenéki Arsenál 49
A fenéki kikötő 63
Függelék: 77
A Főnix leltára 78
Festetics László rendelése 81
Bori Antal szerződése 84
Morvai és Démi soperok szerződése 85
Rátz Sajkás kérelme 86
Festetics László levele a gőzhajózás tárgyában 87
A Festetics levéltár jegyzetanyaga /Klempa Károly közlése/ 89
A Festetics levéltár hajórajzai 92
Jegyzetek a Festetics levéltárból /Iványi Béla közlése/ 94
Madarassy László cikkeinek jegyzéke 97
Balatoni hajózástörténet eseményei 98
Képek jegyzéke 99
Irodalom 100
Tartalom 104

Tóth Lajos

Tóth Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem