1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

100 éves a kötelező népoktatás

Tanulmányok

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 69184. 69 fekete-fehér illusztrációval, fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez év decemberében száz éves népoktatásunk alaptörvénye, az 1868- as XXXVIII. törvény. A törvény megalkotása és szentesítése, folytatása és betetőzése a köznevelés országos rendezését, törvénybe... Tovább

Előszó

Ez év decemberében száz éves népoktatásunk alaptörvénye, az 1868- as XXXVIII. törvény. A törvény megalkotása és szentesítése, folytatása és betetőzése a köznevelés országos rendezését, törvénybe foglalását sürgető törekvéseknek. Ugyanakkor kompromisszum is, mert mellőzte 1848 forradalmi örökségét. E kompromisszumból eredő hiányok, hibák nyomait 80 éven keresztül viselte magán a magyar közoktatás és amelynek ballasztjától, az egyházi iskolák káros örökségétől csak a felszabadulás után tudott végleg megszabadulni. Mindezek ellenére a törvény megalkotásának az a legfőbb értéke, hogy a magyar történelemben először adott lehetőséget a népoktatás országos rendezésére, az oktatás egységesítésére. Ilyen történelmi visszapillantásnál nem szabad azonban figyelmen kivül hagyni, hogy különböző erők akadályozták a törvény érvényesitését, s a visszahúzó erők nem engedték teljesen érvényesülni az eötvösi koncepció haladó mozzanatait.
A törvény az európai haladás mértékével mérve is jelentősnek mondható. Az általános (egyetemes, országosan mindenkire kötelező) tankötelezettség elvét tizenkét évvel Anglia és tizennégy évvel Franciaország előtt emeli törvényerőre. A legátfogóbb jogszabály a későbbiek során sokat vitatott hézagossága ellenére is. A soknemzetiségű Magyarország népoktatását szabályozó törvény korabeli birálói és ellenzői az eredményes magyar nyelv oktatásának garanciáit hiányolták benne. A nemzetközi összehasonlításból és a történelmi visszapillantó elemzésből egyaránt az derül ki, hogy az eötvösi kompromisszum legfőbb gyengéje éppen nem a nemzetiségi kérdés iránti érzéketlenség volt. Sőt, egy marxista szellemű elemzésből kiderülhet,hogy ebben haladóbb álláspontot képviselt, mint az ellenzék. Az 1877- ben kiadott tantervmódosítás az elemi népiskolai tanitás gerincévé a magyar nyelv tanitását tette. Ez a kétségtelenül magyarositási törekvés az iskolák 42%-át kitevő nemzetiségi iskolákban az oktatási szinvonal rovására ment ugyan, de ennél nagyobb baj volt az, hogy az államosításért folyó harcról elterelte a figyelmet. A nemzetközi összehasonlítás is ezt bizonyitja. Vissza

Tartalom

Lugossy Jenő: Bevezető3
Köte Sándor: A közoktatáspolitika alakulása a dualizmus időszakában9
Koren István: A kötelező népoktatás megvalósítása47
Voksán József: Az összevont osztályok problématörténetéhez69
Kornidesz Mihály: Az általános iskola néhány kérdése az összehasonlító pedagógia mérlegén91
Arató Ferenc: Az oktatás tartalma103
Füle Sándor - Miklósvári Sándor: Az általános iskolai pedagógusképzués multja, helyzete és fejlesztésének feladatai169
Dokumentumok, képek a népoktatásról193
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem