Előszó
Az évfordulók, kerek számú "születésnapok" mindig alkalmat kínálnak arra, hogy a múltba nézzünk, számba vegyük mindazt, ami előtörténetünk része, ahonnan hagyományaink erednek. Nem csak az egyén...
Tovább
Előszó
Az évfordulók, kerek számú "születésnapok" mindig alkalmat kínálnak arra, hogy a múltba nézzünk, számba vegyük mindazt, ami előtörténetünk része, ahonnan hagyományaink erednek. Nem csak az egyén biográfiájában van ez így, főleg az élet derekától átélt születésnapokon, hanem az intézmények életében is. A Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet új és régi munkatársai identitásélményének meghatározó eleme az, hogy a nagymúltú, legendás "Szondi Laboratóriumot" tekinthetik jogelődjüknek, hogy a Laboratórium újjászervezője, mai szellemi arculatának formálója és hosszú évtizedekig vezetője Szondi közvetlen munkatársa, Illyés Gyuláné dr. Kozmutza Flóra volt, akinek a most 10. születésnapját ünneplő Vizsgáló és Tanácsadó is létét köszönheti.
Mai munkatársaink közül Szondit már senki sem ismerte, de laboratóriumának szelleme, munkaerkölcse, iskolateremtő géniuszának híre szájhagyományokon keresztül is öröklődött. Illyés Gyulánéval az Intézet mai oktatói közül sokan évekig dolgoztak együtt, így folytonosnak tekinthető a közvetlen hagyományátadás. Úgy gondoljuk, hogy ma már kellő történelmi távlatban lehet és kell mérlegelni a múlt tudományos örökségét. A Szondi Laboratórium története és Szondi Lipót munkássága nincs még a gyógypedagógia-és a pszichológiatörténet számára tudománytörténeti alapossággal feldolgozva. Néhány munka foglalkozik csak e témával. Az erre a feladatra vállalkozó történész kevés hiteles írott forrással találkozik, és a kortársak visszaemlékezéseiben is sok az ellentmondás.
A kutató az előtt a dilemma előtt áll, hogy filológiai pontossággal akarja-e leírni a Laboratórium alapításának, vezetésének, működésének, átalakulásának kronológiáját, ennek tényeit, adatait, vagy megpróbálja visszaadni egy alkotóműhely szellemiségének légkörét, hangulatát, a benne dolgozók egyéni szakmai fejlődésének kulcsát keresve azt kívánja feltárni, hogy mit és hogyan közvetített ez a Laboratórium, majd a Lélektani Tanszék gyógypedagógus és pszichológus generációk felé tudásban, hivatásban és mit nyújtott a fogyatékos emberek számára vizsgáló, tanácsadó, életvezetési segítséget jelentő szolgáltatásaival.
Vissza