| Bevezetés | |
| A nézőpontról | 19 |
| Életsors és lelkialkat | 29 |
| Védekezés a tragikummal szemben | 29 |
| A művészet misztikum | 30 |
| A szimbolista hit-élmény | |
| A szenvedés fogalma | 35 |
| A szenvedés, mint lírai magatartás. (Karácsonkor) Lírai életregény | 35 |
| A kapcsolatok kozmikus élménye | 36 |
| Esztétikum és vallásosság | 37 |
| Meditáció a hitről és az életről. (Sátán) Az akaratról | 40 |
| Irodalom és politika elválása | 40 |
| A kontempláció élménye | 42 |
| Kísértések | 43 |
| Ördögűző költészet | 45 |
| Költői színpad | 48 |
| Kiábrándulás és boldogságkeresés. (A filiszterekhez) A polgár két arca | 49 |
| Individuális világkép | 50 |
| Az "emberi" lehetősége | 52 |
| A "kettősségek" (ambivalenciák) élménye. (Osztályrészem) Értelem és varázslat | 56 |
| Ambivalenciák | 57 |
| A szenvedők közössége | 60 |
| A szerelemérzés, mint absztrakció. (Emma, Donna Diána) A vágyódások ellentmondása | 63 |
| A tragédia alkalma | 65 |
| A szerelem: az érzelemvilág makettje | 67 |
| Az ellélektelenedés szimbóluma | 67 |
| Az érzelem "regénye" | 70 |
| A szeretet fogalma | 81 |
| Moralizmus és individualizmus. (Imádság) | 81 |
| Az individualizmus ellentmondásai (Nietzsche és Tolsztoj) | 84 |
| Misztikus szimbolika. (INRI) | 85 |
| A szimbolista lét-élmény | |
| Tudás és érzés | 95 |
| A mítosz-tudat és az érzés-mítosz (A költő világa) | 95 |
| A pillanat száz arca. (Ősz felé) | 101 |
| A "mindenné-lényegülés" elbírhatatlansága (A bolondok házából) | 104 |
| Átváltozás vagy szerep | 104 |
| A miliő "drámája" | 108 |
| Szubjektivált eszmék | 111 |
| Az érzelem eszméje | 111 |
| Két korszak - két felfogás | 115 |
| A szabadság eszméje. (Schopenhauer olvasása közben) Az emberi és a valóság ellentéte | 119 |
| A morális és természeti ember tipológiája | 122 |
| A "hangulat"- filozófia. (Magamról) Játék és kísérlet | 130 |
| Lélektani valóság (szubjektív függetlenedés) | 131 |
| Az álom filozófiája. (Ma született a Messiás) A megtérés problematikussága | 134 |
| Társadalmi reménytelenség | 141 |
| A kételkedés lírája | |
| A költői világ megrendülése | 145 |
| Harc az angyallal (Túlélek én minden csalódást) A költői valóság válsága | 145 |
| Kozmikus ("mitikus") harc | 150 |
| A magány, mint magatartás. (Palinódia) Távolság-élmény | 153 |
| Lélektani szemlélet | 157 |
| Élet-halál szimbólumok. (Változatok) | 161 |
| Szimbólum, allegória, példázat | 166 |
| Etikai dilemmák (A halál önkéntesei) | 167 |
| A művészet, mint életforma | 177 |
| Költészet és intellektus. (Régi dalaimhoz) A kifejezés gátlásossága | 177 |
| Az ellentétek hipotézise | 192 |
| A varázsló bukása. (Idő előtti sírvers) A szimbolista "mutatványok" kudarca | 197 |
| A látomás-színpad | 198 |
| Szkeptikus paradoxonok. (Perdita) A Perdita-szimbólum | 201 |
| Élet-paradoxonok. (A szerelem és halál) | 203 |
| A halál és a magány maszkjai. (Magány) A magányosság víziói | 209 |
| Szimbolikus líraiság | 212 |
| A magány, mint második Én (szubjektív, belső idő) | 215 |
| Szimbolizálódó fogalmak | 222 |
| A semmi élménye | |
| A változatok igazsága | 231 |
| "Salamon király álma". Példázat-szimbolizmus | 231 |
| Emberi alternatívák | 241 |
| A "kifejezhetetlen" | 250 |
| Az ártó istenek. (Végzet. Rossz istenek) A magatartás romjain | 221 |
| Lelki emigráció | 255 |
| Realitás és illúzió | 274 |
| A századvég művészet-fogalma | 293 |
| A relativizmus "drámája" | 301 |
| Az akart szép. (Az utolsó költő) Leszámolás az "élménnyel" | 301 |
| A tragédia devalválódása | 310 |
| Véletlenek - életillúziók. (Az utolsó költő) | 314 |
| Változatlan és változó világ | 328 |
| "Éneklő koldus". A szerep tragikus átélése | 333 |
| A lázadás lélektana. (A kényér) A változás relativitása | 338 |
| Vallásosság és szimbolizmus | 346 |
| Az álom elvesztése. (Altató) Vesztség-élmény | 351 |
| A módszer- és magatartás- ars poeticák (Propria Laus). Módszerközpontúság | 355 |
| A történetiség elve | 358 |
| Szubjektivizmus - a századvégi irányok | 361 |
| Az impressziókról | 363 |
| A költészet, mint mítosz | |
| Örök esztétikum. (Pán halála) | 369 |
| Az "örök" esztétikum keresése | 369 |
| A mítosz, mint művészet | 374 |
| Forma és formanyelv | 379 |
| A drámai kétarcúság (Pán) | 384 |
| Az élmény útja (Számlálgatom) | 393 |
| Reviczky "szimbolikus élmények" sajátosságairól | 395 |
| A kor élménytípusai és a szimbolizmus | 395 |
| Lélektani védekezés a tragédia ellen | 396 |
| A "szenvedés" fogalma | 396 |
| A "szeretet" fogalma | 397 |
| A hangulat és álom | 399 |
| Mese és varázslat | 399 |
| Boldogság és szabadság | 399 |
| A "varázsló" meghasonlása és a varázslat önellentmondása | 400 |
| A "próba" kísérlete - a "megőrzés" kísérlete | 401 |
| A "fény" jelképe | 403 |
| Az "impresszió" konklúziója | 404 |
| A forma elmélete és a művészet fogalma | 405 |
| A "lehetőség"-forma: a változó valóság formája | 408 |
| Jegyzet | 409 |
| Rövidítések | 410 |
| Névmutató | 417 |