Előszó
BEVEZETÉS
Az MSZMP XI. Kongresszusa az államélet, a szocialista demokrácia fejlesztésével összefüggésben egyik alapvető feladatul jelölte meg a központi államigazgatási szervek összehangolt irányító munkájának erősítését, hatékonyabbá tételét, a közérdek érvényesítése érdekében az állami és társadalmi ellenőrzés jelenlegi rendszerének tökéletesítését. Nem új állami és társadalmi ellenőrzési rendszer kiépítése tehát a feladat, hanem mai ellenőrzési rendszerünk továbbfejlesztése. E feladat megoldása mindenekelőtt jelenlegi ellenőrzési mechanizmusunk szervezeti-működési kérdéseinek kritikai elemzését igényli. A hazai tapasztalatokhoz hasznosan járulhatnak hozzá a baráti szocialista országokban kiépített állami és társadalmi ellenőrzési mechanizmus eredményeinek megismerése. E megismerés alapvető feltétele a baráti szocialista országok ellenőrzési rendszerének feltérképezése és bemutatása.
Ismeretes, hogy a baráti szocialista országokban is az állami, a társadalmi, gazdasági ellenőrzés széles hálózata alakult ki. Egy tanulmány keretében azonban nem vállalkozhatunk arra, hogy ezzel a rendkívül sokrétű és szerteágazó problémakörrel összefüggésben jelentkező minden kérdésre kitérjünk. Erre megítélésünk szerint nincs is szükség. Egyrészt, a vonatkozó magyar irodalom a szocialista országok állami, társadalmi ellenőrzési mechanizmusával kapcsolatos alapvető elméleti és gyakorlati problémákat az elmúlt években feldolgozta. Másrészt, éppen az utóbbi években az államélet és a szocialista demokrácia fejlesztésével összefüggésben újból szabályoztuk a legfelsőbb államhatalmi-népképviseleti szervek, a tanácsok, a bíróságok, ügyészségek tevékenységét; ennek során növeltük azok hatáskörét, jogosítványait az állami, társadalmi, gazdasági élet ellenőrzése terén. S ehhez a munkához felhasználtuk a szocialista országok eredményeit, tapasztalatait is. E területeken azóta alapvető, lényeges változások nem történtek. Ezek figyelembevételével e tanulmány keretében bemutatjuk:
I. A szocialista országokban az államhatalom vagy az államigazgatás legfelsőbb szerve mellett létrehozott és működő általános hatáskörű ellenőrzési szervek (Legfelsőbb Ellenőrzési Kamara, állami és népi ellenőrzési bizottság, párt és állami szerv) feladatának, hatáskörének, szervezeti-működési kérdéseinek jogi szabályozását.
II. A speciális külső állami és társadalmi ellenőrzési, felügyeleti szervek feladatát, hatáskörét,jogosítványait, struktúrális felépítését.
III. A gazdasági és pénzügyi ellenőrzést megvalósító, a pénzügyminisztériumoknak alárendelten működő revizori szervek, bankok tevékenységét.
IV. Végül, röviden vázoljuk az állami, a társadalmi szervek ellenőrző tevékenységének koordinálásával összefüggő szervezeti, hatásköri, módszertani kérdéseket.
Vissza