A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Több, mint 10 éves távlata van az 1968. január 1-én indított gazdasági mechanizmusnak. Ma már megállapítható, hogy ebben a gazdaságirányítási rendszerben a nagyrészt külgazdasági okokból...
Tovább
Előszó
Több, mint 10 éves távlata van az 1968. január 1-én indított gazdasági mechanizmusnak. Ma már megállapítható, hogy ebben a gazdaságirányítási rendszerben a nagyrészt külgazdasági okokból bekövetkezett nehézségek ellenére, töretlenül fejlődik a magyar gazdaság. A magyar társadalom termelőerőinek hatékony és eredményes működését biztosító gazdaságirányítás természetesen elsősorban és jellemzően az állami és szövetkezeti tulajdon viszonyai között működő gazdálkodó egységek valóban sokszor kimagasló eredményeire koncentrál. Nagy pozitívuma azonban a gazdaságirányításnak az is, hogy felismerte, a közvélemény előtt is elismertté tette a kisipar feladatát és szerepét a gazdaságban. A kisipar szerepének és jelentőségének, vagy ha úgy tetszik, a kisipar népgazdaságban betöltendő helyének deklarálása, egyrészt megfelelő biztonságot jelent a kisiparnak, másrészt ugyanakkor a szolgáltatási ágazatokban elismert, sőt elvárt kisipari feladatok megfelelő összhangot is teremtenek a lakosság igényeinek kielégítése és a kisipari szektorba tartozó termelők között.
A Magyar Szocialista Munkáspárt XI. kongresszusának határozata megállapítja, hogy „a kisiparosok, a kiskereskedők és egyéb magánfoglalkozásúak túlnyomó része hasznos szerepet tölt be, munkájával társadalmi szükségletet elégít ki." Azt is megállapítja, hogy „változatlanul szükség van - elsősorban a szolgáltatás területén - a főként saját munkán és a családtagok tevékenységén alapuló kisárutermelésre." A kisiparnak a magyar gazdaságban ellátandó feladataira és betöltendő szerepére pedig egyértelmű választ ad a határozat azon megállapítása, amely szerint: „A mindennapi létfeltételek formálásában fokozódik a szolgáltatások jelentősége. Szerepük egyre nagyobb a nők széleskörű munkábaállítása és az emelkedő életszínvonal révén kialakuló életforma megszilárdításában, az élet megkönnyítésében. Kívánatos, hogy hálózatuk kiépítése az eddiginél céltudatosabb legyen, figyelembevéve a területenként és rétegenként eltérő igényeket. Fejlesztjük az állami vállalatok és a szövetkezetek szolgáltató tevékenységét, emellett továbbra is számítunk a kisiparosok munkájára. A szolgáltatás jobban segítse és könnyítse a háztartási munkát."
A kisiparnak a lakossági igények és ezen belül elsősorban a lakossági szolgáltatási igények vonatkozásában betöltött szerepét és súlyát jól érzékelteti az a tény, hogy 1976-ban 80 000 főt meghaladó kisiparos működött. Összehasonlításként említhetjük meg, hogy a tanácsi és szövetkezeti iparban, a KSH adatai szerint, ebben az időben a fogyasztói szolgáltatást végzők szolgáltató helyeinek száma összesen 19 716 szolgáltató hely. Ez az adat a kisiparnak a szolgáltatások vonatkozásában kétségtelen létszámfölényét mutatja...
Vissza
Tartalom
Bevezetés 8
A gazdaságirányítás szabályozó rendszere 12
Kisiparra vonatkozó társadalompolitikai elvek 13
Kisipar árrendszerében érvényesülő célkitűzések 15
Általános árpolitikai célkitűzések 15
A kisipari árrendszer sajátosságai 15
Árszabályozás a kisiparban 22
Termékek árformába történő sorolása 23
Árvetéskészítési kötelezettség 28
Az ár és minőség kapcsolata 31
Az árak feltüntetése 33
Irányárak megállapítása 33
Árellenőrzés 38
Az árellenőrzés jogi eszközei 45
Az ármunka gyakorlata 48
Az ármunka előkészítési szakasza 48
Az árakkal kapcsolatos információ megszerzése 48
Az ármunka műszaki előkészítésé 49
Az ár kialakítása 53
Költségek számításba vétele 54
Közvetlen anyagköltség 55
Az anyagmennyiség meghatározása 50
Az anyag árának meghatározása 56
Az anyag szállítási költségének elszámolása 57
Az anyaghulladék elszámolása 58
A nem anyagjellegű költségek elszámolása 59
A műszaki leírás, tervrajz költségének elszámolása 59
A különleges szerszám költségének elszámolása 61
Mintadarab költségének elszámolása 62
A bérmunkadíj elszámolása 63
Termelői munkabérköltség 63
A munkaidő meghatározása 64
Az órabér alkalmazása 64
Az átlagosított órabér kiszámítása 65
Az órabérek egyszerű átlagosítása 66
Az órabérek súlyozott átlagosítása 67
Általános költség (rezsi) 68
A rezsiköltség kiszámítása tényleges rezsikulccsal 70
Rezsiköltségek kiszámítása irány-rezsikulccsal 73
Irány-rezsikulcsok alkalmazásának kivételes esetei 75
A rezsikulcsok alkalmazásának egyéb szabályai 76
Gyártási különköltség 77
Szakértői költség 77
Hitelesítési költség 78
Selejt-veszteség 78
Önköltség 78
Termelői haszon megállapítása 79
Forgalmi adó 80
Általános jövedelemadó és az alkalmazottak után fizetendő jövedelemadó 82
Községfejlesztési hozzájárulás 84
KTV járulék 84
KIOSZ tagdíj 84
Kulturális járulék 84
Kereskedelmi árrés 85
Nettó haszon 86
Piaci viszonyok mérlegelése az árkialakításnál 87
Tisztességtelen haszon 87
Az érvényesítendő ár meghatározása 90
Hatósági áras termékek árkialakítása 90
Árkialakítás megegyezéssel 92
Árkialakítás haszonkulcs meghatározásával 92
Az árkialakításnál alkalmazható egyszerűsített eljárások 92
Szolgáltatások, rezsi-órabéres díj kiszámítása 93
Árkialakítás a hatósági áraknál alkalmazott haszonkulcsokkal 94
Irányárak szakmai kérdései 95
Többletköltségek felszámítása 100
Többletköltség felszámítása a telephelyen belül végzett helyszíni munka esetén 100
Többletköltség felszámítása a telephelyen kívül végzett helyszíni javító-szolgáltató munka esetén 101
Az ármunka befejező szakasza 103
Az árak feltüntetése a termékeknél 104
A díjak feltüntetése a szolgáltatásoknál 104
Az ár feltüntetése a számlán 105
Példák az ár kialakításhoz 105
Építőkisipari árak 179
Az építőipari egységárgyűjtemény és az irányárak 179
Árvetéskészítési kötelezettség 180
Közületi munka 180
Lakossági munka 181
Az egységárak költségelemei 181
Az építőipari járulékos költségek 182
A módosított és a különleges egységár kiszámítása 183
A költségvetés és számla 184
Szekérfuvarozó árak 187
A kisipar bérrendszere 188
Bérek 188
Forgalommal arányos bér 188
Órabér 189
Besorolási táblázat az órabérek megállapításához 191
Havi bér 201
Besorolási bértáblázat 201
Bérpótlékok 201
Túlórapótlék 202
Éjszakai pótlék 203
Heti pihenőnapi pótlék 204
Munkaszüneti napi bér 205
Bérpótlékok nyilvántartása 206
Táblázat a bérpótlékokról 206
Kiszállási költségek 207
Utazási költség 207
Szállásköltség 208
Élelmezési költség 208
Utazási időre járó térítés 210
Kiszállási költségek nyilvántartása 210
Kisiparos alkalmazottainak jutalmazása 210
Függelék 212
Percbér táblázat 212
Nagyobbított százalékos kulcsok táblázata 212
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.