Előszó
Az oktatás egyik legfontosabb feladata, hogy csökkentse a társadalmakban meglévő gazdasági, területi, etnikai és kulturális különbségekre visszavezethető egyenlőtlenségeket, hogy a maga összetett...
Tovább
Előszó
Az oktatás egyik legfontosabb feladata, hogy csökkentse a társadalmakban meglévő gazdasági, területi, etnikai és kulturális különbségekre visszavezethető egyenlőtlenségeket, hogy a maga összetett eszközrendszerével segítse a méltányosságot, növelje a hátrányos helyzetű rétegek társadalmi, munkaerő-piaci esélyeit. A magyar oktatásban az elmúlt másfél-két évtizedben számos kezdeményezés indult útjára annak érdekében, hogy minél többen jussanak a tanulás, az iskolarendszer általi támogatás révén több esélyhez, minél többen tudjanak integrálódni a társadalomba, a gazdaságba, s minél több a társadalom peremén élő, hátrányos helyzetű ember tudjon jobb életfeltételek közé jutni.
Különösen jelentősek azok a törekvések, amely a magyarországi - meglehetősen nagyszámú - roma népesség oktatási szegregációjának, diszkriminációjának csökkentését szolgálták, s amelyek minden erőfeszítés, kormányzati, törvényhozói akarat ellenére sem eredményeztek áttörést. Magyarország e törekvések ellenére a méltányosság, az esélyteremtés terén elmarad a gazdaságilag fejlett polgári demokráciák átlagától, amely nemcsak azért jelent súlyos gondot, mert ez a helyzet számos társadalmi igazságtalanság, diszkrimináció és előítélet fennmaradását eredményezi, hanem azért is, mert jelentősen hat a gazdasági növekedésre, s mindenekelőtt a foglalkoztatás terén tapasztalható súlyos problémák konzerválódására. Az egyenlőtlenségek következtében a népesség egy jelentős hányada kiszorul a munkaerőpiacról, alacsony képzettsége révén nem vonható be a gazdaságilag hatékony, magasabb munkakultúrát igénylő tevékenységekbe. Az OECD, a gazdaságilag legfejlettebb országok együttműködésére létrejött szervezet évtizedek óta fontos missziónak tekinti, hogy segítse az egyes tagországokat abban, hogy minél hatékonyabb politikákat alakítsanak ki a méltányosság, az esélyteremtés érdekében, hogy úgy alakítsák oktatási-képzési rendszerüket, hogy az minél hatékonyabban segítse a hátrányban lévők felzárkózását, s minél inkább csökkentse az etnikai kisebbségi, nemi diszkriminációt az oktatás egészében. 2005-ben az OECD több országra kiterjedően vizsgálta azt, hogy mennyire eredményesek az egyes országok a méltányosság növelése, a hátrányos helyzetűek esélyteremtése terén. Az OECD szakértői csoportja elmélyült vizsgálódást folytatott az egyes országokban, így Magyarországon is. A szakértők sokféle oldalról közelítették, hogy a magyar oktatás, a politikai, az esélyteremtés érdekében tett köz- és szakpolitkai törekvések mennyire szolgálják a méltányosság szempontjainak hatékony érvényesülését.
Vissza