1.078.854

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Piackutatás

Kézirat/Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: J10-898. Megjelent 350 példányban, 16 ábrával. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gazdaságirányítás rendszerének reformja új és fokozott követelmények elé állítja az irányító és végrehajtó pozíciókban dolgozó gazdasági szakembereket egyaránt. Az 1968-ban életbelépett új... Tovább

Előszó

A gazdaságirányítás rendszerének reformja új és fokozott követelmények elé állítja az irányító és végrehajtó pozíciókban dolgozó gazdasági szakembereket egyaránt. Az 1968-ban életbelépett új árrendszer, a termékforgalmazás rendjének alapvető átalakulása, továbbá az anyagi érdekeltség változása, a vállalatok önállóságának fokozódása, valamint a verseny fokozódó szerepe stb. a piackutatást egyre fontosabbá teszi a vállalatok és a népgazdaság számára is. A piackutatás ugyanis a népgazdasági tervek megalapozottságát szolgálja azáltal, hogy elősegíti a kereslet és kínálat összhangjának, illetve a népgazdaság arányainak helyes kialakítását. Hozzájárul ezen kívül a közgazdasági szabályozók (ár, hitel, kamat Stb.) kimunkálásához és hatásuk megállapításához. A kötelező utasításos rendszer, az un. centrál-modell megszűnése után a vállalatok számára úgyszólván nélkülözhetetlenné vált a piackutatás. Mint ismeretes, a vállalatok viszonylag nagy önállósággal döntenek a piacon kötelezettségeiket illetően a termelési, értékesítési variációk között. A feladatok és eszközök egyeztetéséhez, az optimális összhang biztosításához a vállalatoknak olyan információ-halmazra van szükségük, melynek jelentős hányada csak rendszeres és módszeres piackutatás útján szerezhető meg. Ahhoz, hogy a vállalatok megfelelő színvonalon végezhessenek operatív piackutatást, illetve, hogy intézkedésre alkalmas piaci információkat szerezzenek, - több más feltétel mellett - jólképzett szakemberekre van szükség, mégpedig olyanokra, akik "marketingszemlélet" alapján foglalkoznak piackutatással.
Jegyzetünknek az a célja, hogy az eddigi "öncélú" piackutató szemlélettől elszakadva, a piackutatással, mint a marketing tevékenység részterületével ismertessük meg hallgatóinkat. Természetesen eközben a marketing valamennyi elemét s ezek komplex rendszerét és összefüggéseit is igyekszünk bemutatni anélkül azonban, hogy az egyes részterületekkel egyenlő súllyal foglalkoznánk.
Az anyag megírása során elméleti vonatkozásban részben a külföldi szakirodalomra, részben a hazánkban eddig megjelent piackutató szak- és tankönyvekre, publikációkra támaszkodtunk. A módszertani részek összeállításánál a hazánkban eddig lefolytatott száznál több széles körű célkutatásra, kutató intézeteink és vállalataink piackutató gyakorlatára támaszkodtunk. A bemutatott példákat igyekeztünk a hazai gyakorlatból kiválasztani, csak akkor fordultunk külföldi példákhoz amikor erre nem volt lehetőség.
A jegyzet megírása során ismertnek tételeztük fel a közgazdasági alaptárgyakban már elsajátított fogalmakat és módszereket (pl. szükséglet, kereslet, reprezentáció), amelyek nélkülözhetetlen alapjai a piackutatás tudományos igényű művelésének s így az anyag elsajátításának is. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
I. Fejezet: A MARKETING ÉS ELEMEI 5
1. A marketing fogalma és kialakulása 5
2. Marketing a tervgazdaságban 13
3. A marketing elemei 15
a) Piackutatás 16
b) Műszaki fejlesztés, gyártmányfejlesztés 17
c) Reklám és propaganda 20
d) Árpolitika és taktika 22
e) Értékesítés-politika, vevőszolgálat, tanácsadás 25
4. A marketing-szervezet felépítése 27
5. A marketing stratégia és taktika 33
6. A marketing tevékenység bevezetésének problémája 35
II. Fejezet: A PIACKUTATÁS LÉNYEGE ÉS FELOSZTÁSA 39
1. A piackutatás kialakulása és tárgya 39
2. A piackutatás fogalma 41
3. A piackutatás vizsgálati területei 43
a) Szükséglet kutatás 44
b) Motívum kutatás 45
C) Vásárlóerő-kutatás 49
d) Keresletkutatás 55
- A keresletet befolyásoló tényezők meghatározása 56
1. A jövedelem 56
2. Az árak 60
3. Demográfiai tényezők 62
4. A kinálat 68
5. Földrajzi és éghajlati viszonyok 73
6. A népesség társadalmi-történelmi helyzete 73
7. Szubjektív tényezők 74
- A befolyásoló tényezők hatásának számszerűsítése 74
e-f) Kínálat és fogyasztáskutatás 83
4. A piackutatás fajai és felosztása 84
a) Belföldi és külföldi piackutatás 84
b) Fogyasztási cikkek, beruházási javak és termelőeszközök,
valamint szolgáltatások piacának kutatása 85
c) Országos, területi, vállalati szintű piackutatás 35
d) Primer és szekunder jellegű piackutatás 88
e) Ökoszkópiai és demoszkópiai piackutatás 88
f) Objektiv és szubjektív jellegű piackutatás 88
g) A felosztások közötti összefüggések 39
5. A piackutatás segédtudományai és kapcsolatai 89
6. Piackutatás szocialista termelési viszonyok között 90
7. A hazai piackutatás rövid története 95
III. Fejezet: SZEKUNDER JELLEGŰ PIACKUTATÁS 99
1. Szekunder jellegű információk 99
2. Az adatok feldolgozása, prognosztizálás 104
a) Extrapolálás trend segítségével 105
b) Extrapolálás regresszió segítségével 111
c) Extrapolálás rugalmasságszámítás segítségével 114
d) Az extrapolálás eredményeinek kontrollálása 115
IV. Fejezet: PRIMER JELLEGŰ PIACKUTATÁS 117
1. A megfigyelés 117
a) Ökoszkópiai megfigyelés 117
b) Demoszkópiai megfigyelés 118
2. A megkérdezéses vizsgálatok 122
a) Az Írásbeli megkérdezés 123
b) A szóbeli megkérdezés 127
c) A telefonon keresztül történő megkérdezés 134
d) Egyszeri adatfelvételi eljárások 135
e) Ismételt vizsgálatok (Panel) 137
f) A folyamatos, vagy rendszeres megkérdezés 151
g) A fogyasztói megkérdezés 155
h) A szakértői megkérdezés 157
i) A bolti dolgozók megkérdezése 157
3. A kísérletezés 158
V. Fejezet: A PRIMER-JELLEGÜ VIZSGÁLATOK LEBONYOLÍTÁSA 161
1. A kutatási terv elkészítése 151
2. A kérdőív szerkesztése 152
a) Az Írásbeli megkérdezés kérdőíve 152
b) A kérdések fajtái 155
c) A kérdésfeltevés technikai problémái 171
d) A kérdőív kellékei 174
e) A kérdőívek véglegesítése 174
f) A szóbeli megkérdezés kérdőíve 175
3. A próbakérdezés 176
4. Mintavételi módszerek 176
a) A minta nagysága 177
b) A megkérdezendő mintasokaság kiválasztásának módszerei 180
c) A minta megbízhatósága 186
5. A kérdőívek kiküldése, a kérdezés lebonyolítása, a visszaérkezés 188
a) A kérdőívek kiküldése 189
b) A kérdezés lebonyolítása 189
c) A kérdezések ellenőrzése 190
d) A kérdőívek visszaérkezése 191
e) A feldolgozás előkészítése 192
6. A kérdőívek feldolgozása 195
a) A kódolás 196
b) Az osztályozás 196
c) A táblaszerkesztés 210
7. A piackutató jelentés elkészítése 213
a) A jelentés elkészítésének szabályai 213
b) A jelentés szerkezete 214
c) A jelentés átadása a megbízónak 215
d) A jelentés eredményeinek felhasználása 216
Mellékletek 219
Felhasznált forrásmunkák jegyzéke 238

Dr. Sándorné Dr. Szennyesy Judit

Dr. Sándorné Dr. Szennyesy Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Sándorné Dr. Szennyesy Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Piackutatás Piackutatás Piackutatás Piackutatás

A borító elszíneződött és a gerincnél enyhén sérült. Több oldalon aláhúzás található.

Állapot: Közepes
1.780 Ft
710 ,-Ft 60
4 pont kapható
Kosárba