| Válaszút előtt (Előszó) | |
| 1999. április 1. Európa és polgárai, politikusai (Mire jó ez Európai Unió?) | 1 |
| Generációm élménye | |
| A földrajzi, a kulturális, a politikai Európa | |
| Mi az Európai Unió értelme? Mit várunk az Európai Uniótól? | |
| Az államok, a nemzetek vagy a polgárok Európája? | |
| A polgárok Európájának megteremtése | |
| Az Európai Unió és a mi politikusaink, értelmiségünk | |
| 1999. április 3. Helyünk Európában, Európa megismertetése itthon (Közhaszon és egyéni életmű) | 12 |
| Sorsfordító évek | |
| Az egyén helykeresése az új világkörnyezetben | |
| Élni mint Nyugaton, dolgozni, mint Keleten? | |
| Részvétel az Európa-projektben | |
| Civil szervezetek, Akadémia | |
| Hol lehet használni? | |
| 1999. április 8. Közép-Kelet-Európa-ismeret a világban (Magyarországi központ a regionális kutatásokban) | 20 |
| A délszláv háborúk sokkja | |
| "Rendezés" vagy "beavatkozás" | |
| Európa: "több régió", ozmózis | |
| Átvenni a szintetizálást | |
| A Kelet-Európa-kutatás nyugati műhelyei és leépítésük | |
| A helyi Kelet-Európa-kutatás | |
| Magyarország lehetséges szerepe | |
| Kézikönyvsorozat, konferenciaközpont, közép-kelet-európai National Geographic | |
| 1999. április 9. Akadémiánk és tagsága (Naplójegyzetek korosztályokról, tudományarányokról, az elnök teendőiről) | 33 |
| Az öreg akadémiáról | |
| Nyugdíjazás - tudományos közélet | |
| Öregedés: össztársadalmi konfliktus | |
| "Helyet a fiataloknak", munkanélküliség | |
| Tagfelvétel 60 alatt | |
| Tudományágak reformja, új szervezeti felépítés | |
| Akadémiánk szervezetileg öreg | |
| A millennium | |
| Az MTA alapításának 175. éve | |
| Európai és közép-kelet-európai helykeresés | |
| Megkezdett programok befejezése | |
| 1999. április 11. Elképzelések a jövőről (Elnöki pályázat, 1999) | 43 |
| Autonóm akadémia, állam, társadalom | |
| Tudománypolitika | |
| Nemzeti stratégiai kutatások | |
| Tudomány és társadalom | |
| A 2000. év | |
| A Tudomány Világkonferenciája | |
| Tudományos műhelyek | |
| Az osztályok | |
| Akadémiai kutatóhelyek | |
| Könyvtárhálózat és infrastruktúra | |
| Működőképes szervezet | |
| 1999. május 13. Magyarság és Európa (Kísérlet: kisdiákoknak a történelemről, a jövőről) | 54 |
| A "közösségi hasznosság" hite | |
| Európaiságunk | |
| Sokféle nemzeti közösség | |
| Az államszervezet haszna | |
| A hagyományok előnye | |
| Ipari-technikai forradalmak | |
| A jövő Európája | |
| Kik vagyunk mi, magyarok? | |
| A finnugor, ősi nyelvünk | |
| A sztyeppén: a befogadóképesség | |
| A Kárpát-medencében: a tolerancia | |
| Telepesek, vendégnépek, török hódítás | |
| Kisebbségek | |
| A magyar nyelv és az ipari-technika forradalom | |
| Területileg széttagolva | |
| Magyarság és Európa | |
| 1999. május 21. A korona és korunk szellemtörténete | 71 |
| A korona mint jelkép | |
| Hivatkozás Istvánra és a koronára | |
| Az állam egységének szimbóluma | |
| Korona a "külföldi" uralkodók fején | |
| A sok tartalmú jelkép | |
| A korona a legújabb korban | |
| Európai diktatúrák és a koronák | |
| A korona szent jellege | |
| A középkori állam vallásos alapjai | |
| A magyarországi szovjet rendszerben | |
| A szakrális gondolkodás napjainkban | |
| A szent korona a rendszerváltás folyamatában | |
| A korona "hazatérése", 1978 | |
| Nemzeti és vallásos hagyományos a proletárdiktatúrában | |
| Rendszerváltás és egyházak | |
| Baloldal, rendszerváltás, nemzeti hagyomány | |
| A korona és a magyar állam szomszédai | |
| A területrevízió szimbóluma | |
| A népességmegtartó magyar állam szimbóluma | |
| A magyar állam múltjának újraértékelése | |
| A magyar állam történelmi szerepének újraértékelése | |
| A historizáló politikáról | |
| Az én történelemértelmezésem | |
| Milyen 21. századi államot akarunk? | |
| A korona a köztársaságban | |
| Államforma és társadalmi rendszer | |
| A korona elhelyezése | |
| Társadalmi konszenzus | |
| Az MTA vezetésének lehetséges álláspontja | |
| 1999. május 26. A német nyelv, a német kultúra emancipációja | 95 |
| Nézeteim a lingua francákról, a nemzeti nyelvek jövőjéről | |
| Nyelvhasznált és politika | |
| A kollektív felelősség elve a nyelvhasználatban | |
| Nyelvhasználat és tudományos kutatás | |
| A német nyelv helye a lingua francák között | |
| A német nyelv használatának "költségei" | |
| 1999. május 27. Románok, magyarok a közép-kelet-európai térségben (A román külügyminiszter üdvözlése) | 100 |
| Értelmiségi mivoltunkról | |
| A nemzeti ellentétek feloldása: 1990, 1999 | |
| Politikai demokrácia és nacionalizmus | |
| Etnikai-vallási ellentétek és a rakéták | |
| Generációnk és az európai műveltség | |
| A szociális konfliktusok hasonlósága | |
| 1999. május 29. Millennium és tudomány (Adatbázisok és a tények szerepe korunk tudományában) | 107 |
| Nemzeti tanácsadószerep és millennium | |
| Reális társadalomszemlélet | |
| Tudományos gondosság, tanári türelem | |
| Köztársasági eszme, nemzeti történelem | |
| A tudományos autonómia továbbépítése és a millennium | |
| Modern civil szervezet | |
| A mértékadás és önbecsülés | |
| Tudománytörténeti adatbázis kialakítása | |
| "Új szintézis" és adatszerűség | |
| Lexikon, kronológia, intézettörténet | |
| 1999. június 1. A 90. év (Elfogultságaim Fejtő Ferencről) | 117 |
| Minden irányba nyitottan | |
| Irányteremtő egyéniség | |
| Konszenzusteremtő értelmiségi | |
| Szekértáborok között | |
| 1999. június 6. Az akadémiai intézethálózat történelmének és jelen állapotának feldolgozása | 121 |
| Önismertetés és történeti adatbázis-építés | |
| A tudományterület helyzete, 1920, 1949, 1999 | |
| A diszciplína intézményrendszere, 1949-99 | |
| Az intézetek létrejötte, adattára, 1949-99 | |
| Infrastrukturális fejlődés | |
| A nemzetközi kapcsolatok fejlődése | |
| Egyetemi tanszékek, intézetek és főhivatású kutatóintézetek, 1990-99 | |
| A füzetsorozat szerkesztéséről | |
| Az intézettörténeti adatbázis sorsa | |
| 1999. június 7. Az akadémikusok életrajzi lexikona munkálatainak indítása | 130 |
| Az autonómia önbecsülésének erősítése | |
| Az akadémiai tudománytörténeti adattárak | |
| Az Akadémia tagságát átfogó intézmények | |
| Következtetések Akadémiánk múltjára és jövőjére | |
| Terjedelem, érdemek | |
| A lexikon elkészítésének személyi feltételei | |
| 1999. június 21. Európának nincs humánstratégiája | 135 |
| 1999. június 23. Európai Unió és Közép-Kelet-Európa Koszovó után (A Varsói Európa Fórum) | 141 |
| Koszovó: mérföldkő | |
| Az Európai Unió jövőjéről | |
| Az Egyesül Államok jelenlétéről | |
| A Balkán jelenlegi helyzetéről | |
| Az Oroszországgal szembeni stratégiáról | |
| Helyi konfliktusok regionális feloldása | |
| Közép-kelet-európai Európa Fórum | |
| 1999. június 24. "Alapállásom: kétszer mérj, egyszer vágj!" (A tudomány világkonferenciája Budapesten) | 149 |
| 1999. június 25. Európai Unió, hidegháború, Egyesült Államok (Naplójegyzetek a Varsói Európa Fórumon) | 156 |
| A szülő: a nagytérség gazdasági igénye, 1900-10 | |
| A nevelő: a hidegháború és az USA | |
| "Partnerség" vagy "függőség"? | |
| Más az USA, és más az EU | |
| Európa-rendőrség, Európa-hadsereg? | |
| Németország emancipációja | |
| Koszovó és az Európai Fórum | |
| Koszovó és a mi kis világunk | |
| Kelet-európai National Geographic | |
| 1999. június 26. Tudomány a 21. században (A "kulturális diverzitás"-ról) | 167 |
| Világkonferenciák: kultúrpolitika, felsőoktatás, tudomány | |
| A kulturális diverzitásról | |
| A tudásalapú társadalomról és a "nyitott tudomány"-ról | |
| A gazdaság és a tudomány viszonyáról | |
| A jövő század "szolgáltató államá"-ról | |
| Az új szintézisről a kutatói gondolkodásban | |
| 1999. július 12. Kormány, akadémia és tudománypolitika (A miniszterelnöknél) | 175 |
| A tudomány költségvetési és költségvetésen kívüli támogatása Magyarországon | |
| A Tudománypolitikai Kollégium működtetése | |
| Az előző kormány eredményei | |
| Az egyenlő távolságtartásról és közelségről | |
| A koronáról | |
| A millenniumi ünnepségekről | |
| A kormányzati negyed kialakítása és a budai Vár újjáépítése | |
| 1999. augusztus 18. A történetkutatás új terrénuma: természettörténelem | 180 |
| Nem legyőzni | |
| Biotörténelem, 1987 | |
| 1999. augusztus 29. A zsidó kultúra kitárulkozásának kora (Új szakasz a magyarországi zsidóság történelmében) | 183 |
| Gyász és újraeszmélés, 1945-89 | |
| Erőgyűjtés, építkezés, 1989-98 | |
| Nyitás, kitárulkozás, 1988-99 | |
| Zsidó hagyomány, nemzeti hagyomány | |
| 1999. szeptember 10. Határnyitás és a rendszerváltás, 1989 | 187 |
| Politika és történelem, 1989-99 | |
| A rendszer reformjának jegyében, 1988 | |
| A rendszer váltásának része: a német kérdés megoldása, 1989 | |
| Menekültügy és rendszerváltás | |
| "Fellazítás", határnyitás és rendszerváltás | |
| Az évfordulón Európa jövőjéről | |
| 1999. szeptember 10. A kisebbségek és a civil szerveződések jövője az Európai Unióban (Álmok és realitások) | 195 |
| Korunk világtényezői: önkormányzatok, civil szervezetek | |
| "Többség" és "kisebbség" a nemzetállamban és az unióban | |
| Unió vagy a nemzetállam polgára leszünk? | |
| Ipari-technikai fejlődés, önkormányzatiság, identitáspluralizmus | |
| Európa és nemzetei a 21. században | |
| Európa az etnikai sokszínűség kontinense | |
| A nemzeti identitás természetéről, gyengüléséről, erősödéséről | |
| A 21. század nyelvi kultúrájáról | |
| A 21. század szokáskultúrájáról | |
| Az anyanyelv használata és művelése | |
| A kétkamarás parlament az identitáspluralizmusért | |
| Az új kutatói magatartásról | |
| A kisebbségkutatás tárgya, jellege | |
| Kisebbségkutatás Kelet-Európában | |
| A kutató közéleti aktivitásáról és realitásfelismeréséről | |
| Ma: döntéshelyzet | |
| 1999. szeptember 20. Agrárreform Magyarországon, 1890-1914 (Darányi Ignác és kortársai) | 215 |
| Kihívások tegnap és ma. Miért Darányi? | |
| Világpiac a középkorban | |
| A századelő | |
| A szovjet korszakban | |
| Az ezredforduló | |
| Modernizáció, felzárkózás | |
| Az ipari-technikai forradalom és Magyarország | |
| Az élelemtermelés: az urbanizáció igénye | |
| Agrárius, merkantil érdekek | |
| Technikai és szellemi korszerűsítés | |
| A "magyar föld" karbantartása | |
| Szakemberképzés, szakmai továbbképzés | |
| A társadalom | |
| Földtulajdon | |
| Mezőgazdasági bérmunka | |
| Munkanélküliség | |
| Parasztpolgár | |
| Konzervatív reform | |
| Az állam szerepe | |
| Szabályozás, képzés, infrastruktúra | |
| Szakszolgálat, szakigazgatás | |
| Többpártrendszer és szakértelem | |
| 1999. október 1. Öt kérdés az Európai Unióról (Az európai jogakadémia lehetőségei) | 238 |
| Első kérdés: milyen Európában akarunk élni? | |
| Második kérdés: tudomásul vesszük-e azt, hogy az európai integrációval párhuzamosan egy világméretű integráció is végbemegy? | |
| Harmadik kérdés: tudjuk-e mi, közép-kelet-európaiak megfelelően érvényre juttatni saját érdekeinket? | |
| Negyedik kérdés: tudomásul vesszük-e, hogy az integráció nemcsak diplomáciai, politikai elhatározást, hanem az egész munkaszervezet, az egész termelési kultúra átalakulását kívánja? | |
| Ötödik kérdés: látjuk-e az értelmiség felelősségét a most zajló világgazdasági és politikai folyamatban? | |
| 1999. október 12. Autonomista vagy végrehajtóhatalomközpontú tudománypolitika (A tudománypolitikai kollégiumról) | 247 |
| A miniszterelnök látogatása | |
| Vita a kollégiumban | |
| 1999. október 15. Könyveink hasznáról (A frankfurti könyvvásár, 1999) | 252 |
| Az olvasási kultúra válsága | |
| A hosszú távú alternatívák kutatása | |
| A kontinens jövőjéről | |
| Ki az elefántcsonttoronyból! | |
| Tudománypolitikai alapfogalmak | |
| 1999. október 18. Rendszeresség a szervezetben, új látásmód a gondolkodásban (A közgyűlési előadások indulása) | 256 |
| 1999. október 22. A kirekesztés veszélyének újraéledése (A sérülékeny demokrácia) | 259 |
| A cenzúra eltörlése és az emberi jogok megsértése | |
| A nem zsidó társadalom a zsidókért | |
| Egyházak, értelmiség, Akadémia | |
| 1999. október 26. Könyv és társadalom a 21. század küszöbén (A frankfurti könyvvásárról) | 264 |
| A betű erősen tartja magát | |
| Romlik a tudományos nyelv | |
| Nemzeti öncsonkítás | |
| 1999. november 2. A diákkör a kutatói életelvek kialakulásának műhelye | 271 |
| Hivatás, magatartásforma | |
| Tanárok és diákok | |
| Létbizonytalanságban | |
| 1999. november 3. A tudomány a negyedik hatalmi tényező (Politika, gazdaség, média, tudomány) | 275 |
| Szociális válságban | |
| A politikai és a tudományos elit felelőssége | |
| Munkaszobánk a nagyvilág, hazánk Magyarország | |
| Függetlenség és segítés | |
| Emelkedő társadalom? | |
| 1999. november 5. Új civil kutatási ágazat - védelmi politika | 279 |
| 1999. noember 6. Akadémia és tudománypolitika Kelet-Európában, 1918-1999 | 282 |
| Az elemzés szempontjai. Előrebocsátott megjegyzések | |
| Az ideológiai-kritikai megközelítésről | |
| A tudományos helyzet 1919 előtt | |
| A tudományszervezés mint szakigazgatás | |
| Az értékelés szempontjai | |
| Tudományosság a közép-kelet-európai térségben 1949 előtt | |
| Tudományos-technikai forradalom és tudomány, 1867-1945 | |
| Állami tudománypolitika Magyarországon, 1922-49 | |
| Konzervatív tudományszervezet | |
| A szovjet tudománypolitika és akadémiai fejlődés, 1924-91 | |
| Utolérni, központosítani, dirigálni | |
| Az Akadémia mint állami szervezet | |
| Független kutatóintézetek | |
| A magyar fejlődés 1945 után | |
| Törekvések a modernizálásra, 1945-48 | |
| Modernizáció szovjet módra, 1949 | |
| Az MTA, az állami tudománypolitika intézménye | |
| A korrekció kora, 1968-78 | |
| Az új modell kialakítása Kelet-Európában | |
| Intézményeink leépülése | |
| A tudománypolitikai reform kísérlete, 1997 | |
| 1999. november 10. A folyamatosság, lelemény, befogadás ezer éve (A millenniumi ünnepségek elé) | 300 |
| Az elődök érdemei | |
| István tettei | |
| A reális nemzetelvek győzelme | |
| A kultúra megtartó erejéről | |
| 1999. november 11. Az intézetkonszolidáció folytatása (2000-2002) | 307 |
| Általános célok (emlékeztető) | |
| A magyarországi kutatóbázis konszolidálásának terve | |
| Az akadémiai kutatóintézeti hálózat | |
| Közgyűlési állásfoglalás | |
| A konszolidáció folytatásának szüksége és a végrehajtás esélyei | |
| Az I. szakasz terve, 1997-99 | |
| A II. szakasz, 2000-02 | |
| Az új tudománypolitikai környezet | |
| A konszolidáció II. szakasza | |
| 1999. november 22. Nyitott akadémia (Nyilvánosság és tudomány az ezredfordulón) | 314 |
| Kölcsönös érdeklődés | |
| Az együttgondolkodás fóruma | |
| Nemzetközi szervezetek felé | |
| A társadalom irányában | |
| Az MTA PR-csoportja | |
| Kutatóintézetek és termelés | |
| A nyilvánosság haszna | |
| A nyitás módszerei | |
| 1999. november 25. Az akadémiai kutatóközpontokról | 318 |
| Kutatásszervezet és tudományos gondolkodás | |
| A kutatóközpont fogalmáról | |
| A szuperintézetek, az ún. központok | |
| A központok tudományos és igazgatási céljai | |
| Az új szintézis szolgálata | |
| 1999. november 26. Az MTA társadalomkutató központ terve, indítása | 324 |
| A társadalomismeret, társadalomkutatás erősítése | |
| A központ mint menedzserszervezet | |
| A központ mint keretintézet | |
| Virtuális könyvtár | |
| Fényes infrastruktúra és az eredmények | |
| 1999. november 30. Centralizáció és autonómiák a tudománypolitikában (Kormány és akadémia) | 329 |
| Termelés és kutatás különbsége | |
| Új irány a tudománypolitikában? | |
| Egységes koncepció, de nem egységes irányítás | |
| Európai uniós szervezet | |
| Szakmai viták | |
| 1999. december 6. Feljegyzés a koronatörvény ügyében | 334 |
| Koronatestület és kormány | |
| Valótlan historizálás | |
| A magyar állam jellege és regionális funkciója | |
| A korona és a Szent Korona-tan | |
| A korona elhelyezése | |
| 1999. december 6. Az új szintézis érdekében (Hároméves program) | 340 |
| Helyünk a nap alatt | |
| A világon ipari és kulturális forradalom | |
| Identitáspluralizmus, a közgondolkodás forradalma | |
| A Nyugat-Európán kívüli világ | |
| A tudás mint új tömegerő | |
| Európa: "szolgáltató állam" és az "autonómiák" | |
| Európa: új regionalizmus | |
| Magyarország: kormányváltás | |
| Pártpolitikától független Akadémia | |
| Finanszírozás, kutatóbázis, tudománypolitika | |
| Akadémiai kutatóhálózat | |
| Akadémiánk belső reformjának folytatása. Folytonos átalakulásban | |
| Akadémiánk konszolidációja | |
| Az új szintézis tudományszervezeti igénye | |
| Akadémiánk nemzetközi betagozódásáról | |
| Az intézetkonszolidáció folytatása | |
| Felhasználók, megrendelők és a "nyitott Akadémia" | |
| Az elöregedés ellen | |
| A nemzet tanácsadója: stratégiai kutatások | |
| A nemzet tanácsadója: millennium | |
| A "megelőzésről", a "mulasztásról" | |
| Tézisek az államalapításról | |
| A köztestület két szintje? | |
| Eurorégiók és tudományszervezet | |
| "Szülőföld-program" - Kultúrnemzet | |
| Akadémiai Klub | |
| Közgyűlés(ek) | |
| A tisztviselői kar | |
| Beszámoló az elmúlt fél évről | |
| Az új vezetőség | |
| Szakbizottságok újraválasztása | |
| A Tudomány Világkonferenciája | |
| A Magyar Tudomány Napja, 1999 | |
| Országgyűlési beszámolás | |
| Kutató a 21. század Európájában | |
| 1999. december 7. A hétkötetes Magyarország-leírás indítása (Felelősség a természeti és emberi környezetért) | 393 |
| Célok 1995, 1999 | |
| A mű jellege és tematikája | |
| Magyar kutatók helyzetjelentése hazájukról | |
| Közérthető formában | |
| Korszerű ábrázolási formák. Vizualitás | |
| Mai ország, a magyarság szállásterülete, regionalitás | |
| Természet- és társadalom-központú leírás | |
| Ember és természet új viszonya | |
| Kulturális diverzitás | |
| Globális és lokális egyensúlya | |
| Önbecsülés - önismeret | |
| A honszeretet újraértelmezése | |
| 1999. december 9. A magyarországi kisebbségek tudományossága (Akadémia és kisebbségpolitika) | 400 |
| Azonos formák államhatáron kívül és belül | |
| Regionális tudomány- és kisebbségpolitika | |
| Akadémiai állások, pályázatok | |
| 1999. december 15. Tudomány az országgyűlésben, 1999 (Elnöki beszámoló a plenáris ülésen) | 405 |
| Mi történt a világban? | |
| Az új tudomány | |
| A kutató változott társadalmi helyzete | |
| Ipari-technikai forradalom - világverseny | |
| Múltba nézés helyett jövőbe tekintés | |
| Mi történt Magyarországon? | |
| Az integráció és Magyarország | |
| Kormányváltás és tudománypolitika | |
| Mi történt a tudományban? | |
| Tudománypolitikai reform, 1997-98 | |
| A kutatóhálózat konszolidációja | |
| Kultúrnezte és kutatásszervezet | |
| Nemzeti Stratégiai Kutatások | |
| A kutatói társadalom színvonala és haszna | |
| Kölcsönös megértés | |
| 1999. december 15. Nem panaszkodni jöttem, nem kérni, hanem együtt gondolkodni (Válasz a parlamenti vitában) | 422 |
| A beszámoló műfajáról | |
| A tudománypolitikai reform, 1996, 1999 | |
| A stratégiai gondolkodás haszna | |
| A kutatásfinanszírozásról | |
| A többpártrendszer haszna és deficitje | |
| 1999. december 17. A közép-kelet-európai akadémiák együttműködéséről (Szlovák-magyar együttműködés) | 429 |
| Közös tudománypolitikai lehetőségek és gondok | |
| Az uniós tagság közös előnyei | |
| Piacgazdaság és az állami fenntartású kutatásszervezet | |
| Utánpótlás és új ösztöndíjrendszer | |
| A Kelet-Európa-ismeret kiépítése, terjesztése | |
| A jugoszláviai háború sokkja | |
| Az Európai Unió keleti kiterjesztéséről | |
| Etnikai reneszánsz Keleten és Nyugaton? | |
| Közép-kelet-európai National Geographic és Kelet-Európa-ismeret | |
| Az akadémiai értelmiség közös regionális vállalkozásai | |
| A regionális természetgazdálkodási stratégiák | |
| Az Európai Unió kiterjesztése és a regionális érdekek | |
| Az etnikai kisebbségek konfliktusainak feloldásáról | |
| A térség akadémiáinak közös akcióiról | |
| Regionális társadalomkutatói szemlélet | |
| 2000. január 10. Az évezred utolsó esztendeje (Jegyzetek az újévi pohárköszöntőhöz) | 444 |
| Új szokásrend, civil társadalom | |
| Európa az új világban | |
| Lokalitás és egyetemesség | |
| Millennium | |
| Kormányváltás és Akadémia | |
| 2000. január 12. Európai identitásról, Európa jövőjéről (Újévi etűdök) | 452 |
| Az európai integráció történelmi körülményeiről, az új ipari-technikai forradalomról | |
| Az európai identitásról | |
| Az identitás történelmi alapjai | |
| Európa nyugati és keleti felének egymásrautaltságáról | |
| Az Európai Unió új határai | |
| Mi is az EU, és mi a célja? | |
| Európa emancipálódása | |
| 2000. január 20. Vadászat és természetgazdálkodás | 460 |
| 2000. február 10. Tudományágak arányának lehetséges reformja az akadémián (Önkorrekció az autonómiában) | 462 |
| Különvélemény | |
| Tudományfejlődés: szintézis és társadalomismeret | |
| Merev osztályszerkezet, elöregedés | |
| Autonómia, megmerevedés, önkorrekció | |
| A finanszírozott tudományos elit létszámáról | |
| Az akadémikusok életkora | |
| Társadalomtudományok | |
| Az adminisztráció lehetséges reformja | |
| 2000. február 14. Víztározás és életmódváltás az Alföldön (Hátrányból előny: árvízvédelem és vízgazdálkodás a Tiszán) | 471 |
| Vízbőségre építő országfejlesztés | |
| Szakértők és politikusok | |
| Az árvizek "haszna" | |
| A Vásárhelyi-terv és az ipari-technikai forradalom | |
| Az Európai Unió és az Alföld | |
| Ártéri vízgazdálkodás és természetgazdálkodás, életmód-változtatás | |
| Ötvenéves program | |
| 2000. március 3. Az európai történelem újragondolása (A történelem "visszatér" vagy "folytatódik"?) | 484 |
| Új kihívások, új konfliktusok | |
| Európai és glóbuszszintű integráció | |
| A keleti kiterjeszkedés következményei | |
| Ütközések a határállamok területén | |
| Új versenyhelyzet (konfliktus?) Európa és az USA között | |
| A történelmi folyamatosságról | |
| A modern Európa-történet hiánya | |
| EU: 2500 éves építkezés | |
| A zsidó-keresztény kultúrközpont vándorlása | |
| Európa emelkedése | |
| Európa hanyatlása és okai | |
| Történelmi tanulságok | |
| A kezelés: a megelőzés | |
| 2000. március 7. Békében élni önmagunkkal | 500 |
| 2000. március 18. Judaisztikai kutatások, magyar zsidó hagyomány (Tézisek egy akadémiai kutatásfejlesztéshez) | 506 |
| A magyarországi zsidóság a magyar kultúrában | |
| A zsidóságkutatás "nehézségei" és "szépségei" | |
| A vidéki zsidó hagyomány és a "csonka társadalom" | |
| A zsidóság és az ő hagyománya | |
| Judaisztikai intézet alapítása | |
| 2000. március 30. Az intézethálózat fejlesztéseiről | 514 |
| A konszolidáció ütemterve | |
| Világ tudományossága, hazai elvárások | |
| A fejlesztések alapelvei | |
| Folyamatos fejlesztés 2002 után | |
| 2000. április 4. Európa megismerése (Kézikönyv Európáról: "Europa A-Z") | 519 |
| 1989: Európához, a Nyugathoz tartozni | |
| Európa határai | |
| Mit tudunk Európáról? | |
| Európa-stratégiák, 1991-2000 | |
| 2000. április 6. Fizikáról, fizikusokról tegnap és ma (olvasói-szerkesztői jegyzet) | 523 |
| A fizika 20. százada | |
| Az "új szintézis" 21. százada | |
| Diszciplínaviták, 1998-2000 | |
| 2000. április 18. Osztályok, tudományterületi arányok akadémiánkon (Az élet- és társadalomtudományok emancipálódása) | 527 |
| 2000. április 28. Akadémiánk belső átalakításáról és társadalmi súlyáról (A "tévedésről", a "mulasztásról" | 533 |
| Fiatalítás, humán szempontok | |
| A döntéshozók felelőssége | |
| A gondolkodásmód lassú átalakulása | |
| Bibliográfia (Glatz Feren írásai, előadásai, interjúi, 1999. április - 2000. április) | 537 |