| Előszó | 5 |
| Bevezetés | 9 |
| A szakmódszertan általános kérdései | 9 |
| A nyelvtantanítás történetének vázlata | 13 |
| A nyeltantanítás feladatai | 19 |
| A nyelvtantanítás közvetlen feladatai | 20 |
| A nyelvtantanítás közvetett feladatai | 25 |
| A nyelvtantanítás tantárgypedagógiai elvei | 29 |
| A tananyag tartalmának elvi kérdései | 29 |
| A tananyag feldolgozásának elvi kérdései | 32 |
| Az anyanyelvi oktatás és képzés tartalma | 37 |
| A nyelvtantanítás tantervei | 37 |
| A nyelvtantanítás pedagógiai egysége | 37 |
| A nyelvtani tantervek szerkezete | 38 |
| Az általános iskola nyelvtani tanterve | 38 |
| A középiskolai nyelvi tantervek | 39 |
| A tantervek követelményrendszere | 41 |
| A nyelvtantanítás tankönyvei | 43 |
| Az általános iskola nyelvtankönyvei | 43 |
| A középiskolai nyelvi tankönyvek | 44 |
| A tankönyvek szerepe az oktatásban | 46 |
| A nyelvtantanítás didaktikai feladatai és módszerei | 49 |
| Általános kérdések | 49 |
| Az új ismeretek feldolgozásának módszerei | 51 |
| A bemutatás vagy szemléltetés | 51 |
| A beszélgetés | 56 |
| A tanári közlés | 61 |
| Az ismeretek megszilárdításának módszerei | 63 |
| A tankönyv anyagának megtanulása | 63 |
| Az ismétlés | 64 |
| A jártasság és községek kialakításának módszere: a gyakorlás | 66 |
| A nyelvtani elemzés | 68 |
| Szintetikus gyakorlatok | 78 |
| Az ismeretek, a jártasságok és a készségek ellenőrzésének módszerei | 83 |
| A feleltetés | 83 |
| Az írásbeli munkákkal való ellenőrzés | 84 |
| A nyelvtani tudás osztályozása | 86 |
| Újabb metodikai törekvések a nyelvtantanításban | 88 |
| A programozott nyelvtanításban | 88 |
| Csoportmunka a nyelvtantanításban | 95 |
| Az újabb eljárások helyzete és szerepe az oktatásban | 98 |
| A nyelvtantanítás tervezése és szervezése | 101 |
| A nyelvtani tanmenet | 101 |
| A tematikus tervezés | 101 |
| A tanmenet elkészítése | 103 |
| A nyelvtanóra felépítése | 105 |
| A nyelvtanóra típusai | 105 |
| A vegyes típusú (vagy kombinált) óra | 106 |
| Az új ismeret feldolgozására szánt óra | 114 |
| Az ismétlő-rendszerező óra | 114 |
| Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra | 116 |
| Az ellenőrző óra | 117 |
| A televíziós óra | 118 |
| Előkészülés a tanítási órára | 120 |
| Hogyan készüljünk a nyelvtanórára? | 121 |
| Az óravázlat | 124 |
| A nyelvtanóra elemzése | 126 |
| A helyesírás tanítása | 131 |
| Alapkövetelmények | 131 |
| A tudatosítás | 132 |
| A gyakorlás | 133 |
| Az ellenőrzés | 136 |
| A tanulók kifejezőképességének fejlesztése | 141 |
| A kifejezőképesség fejlesztésének tantervi kérdései | 141 |
| A kifejezőképesség fejlesztésének eljárásai | 143 |
| A szókincs fejlesztése | 144 |
| A szerkesztő- és formáló képesség fejlesztése | 148 |
| A nyelvtan- és az irodalomtanítás kapcsolata | 152 |
| A tanulók beszédkultúrájának fejlesztése | 157 |
| A helyes magyar kiejtés tanítása | 158 |
| A helyes magyar kiejtés alapkövetelményei | 159 |
| A kiejtés tanításának módszertani vonatkozásai | 165 |
| A beszédhibák és javításuk | 170 |
| A beszédhibák fajtái | 170 |
| A beszédhibák javítása | 171 |
| Az anyanyelvi oktatás különleges feladatai | 175 |
| Nyelvtantanítás a felnőttoktatásban | 175 |
| Az oktatás szervezése és tartalma | 176 |
| Módszertani kérdések | 176 |
| Anyanyelvi oktatás az órán és az iskolán kívül | 179 |
| Az órán kívüli oktató-nevelő munka | 179 |
| Az iskolán kívüli oktató-nevelő munka | 182 |
| Irodalom | 184 |
| Végszó | 186 |