| Bevezetés | 5 |
| Az erkölcsi nevelés szükségessége | 5 |
| A marxista etika néhány szempontja az egyén erkölcsiségéről | 7 |
| Az erkölcsi nevelés folyamata | 11 |
| Az erkölcsi tudatosság fogalma | 11 |
| A tudatosság szerepe az erkölcsi magatartás kialakulásának folyamatában | 12 |
| A kiskiskolás tanulók erkölcsi fejlődése | 19 |
| A negyedik osztályos tanulók körében végzett vizsgálatok indoka | 23 |
| Kutatásmetodikai elemzés és metodológiai következtetések | 25 |
| Az etikai ismeretek és a velük való műveletvégzés képességének vizsgálati módszerei | 25 |
| Az erkölcsi tudatra irányuló kutatások | 31 |
| Az alkalmazott vizsgálatok és kísérletek célja és anyaga | 42 |
| Az erkölcstan kísérleti tanításának főbb elvei és célja | 42 |
| A vizsgálatok bemutatása | 46 |
| Az erkölcstan kísérleti tanításának főbb elvei és céljai | 60 |
| A kísérleti erkölcstanórák anyaga és feldolgozásuk ismertetése | 66 |
| A szabad asszociációs vizsgálat eredményeinek elemzése | 120 |
| A feldolgozás módja | 120 |
| Az erkölcsi tulajdonságot, erkölcsi cselekedetet és nem erkölcsi tulajdonságot kifejező szavak aránya a két vizsgált időszakban | 124 |
| Az erkölcsi tulajdonságot kifejező szavak átalakulása | 125 |
| A pozitív és negatív erkölcsi tulajdonságot és a cselekedetet jelentő szavak arányainak vizsgálata | 127 |
| Az erkölcsi alapszavak gyarapodása | 132 |
| Az erkölcsi tulajdonságot jelentő szavak kategóriák szerinti megoszlása | 133 |
| A vizsgálatban szereplő elvont erkölcsi tulajdonságokat kifejező szavak számszerű alakulása | 135 |
| A fiúk és lányok erkölcsi tulajdonságot kifejező szókészletének elemzése | 140 |
| A fogalomdefiníciós vizsgálat eredményeinek elemzése | 142 |
| Definíciók a hazugságról | 146 |
| Definíciók a lopás fogalomköréből | 151 |
| Definíciók a jó munka fogalomköréből | 155 |
| A fogalomkonkretizáló vizsgálat eredményeinek elemzése | 162 |
| A hazugság fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 163 |
| A lopás fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 170 |
| A jó munkavégzés fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 176 |
| Az erkölcsi konfliktust tartalmazó történetek megítélésének és differenciálásának vizsgálati eredményei és ezek elemzése | 185 |
| A hazugságról | 185 |
| A történetek megítélése | 185 |
| A történetek közötti hasonlóság megállapítása | 190 |
| Differenciáló vizsgálat a hazugság és igazmondás fogalmak körében | 191 |
| A szándék megítélése | 195 |
| Mennyiben befolyásolja a tanulók ítéletalkotását az, hogy a hazugság kiderül-e vagy sem? | 198 |
| A lopásról | 200 |
| A történetek megítélése | 200 |
| A történetek közötti hasonlóság megállapítása | 204 |
| Differenciáló vizsgálat a lopás fogalma körében | 209 |
| Differenciáló értékelés lopás esetében: a szándék és annak megítélése, hogy a tett kiderül-e vagy sem? | 210 |
| Az időben teljesített munkáról | 211 |
| Az időben teljesített munka erkölcsi megítélése | 211 |
| A munka halogatásáról szóló történetek közötti hasonlóság megállapítása | 220 |
| Differenciáló ítéletalkotás az időben teljesített munkafeladattal kapcsolatban | 223 |
| A munka pontosságáról | 223 |
| A pontatlan munka erkölcsi megítélése | 229 |
| A pontatlan munkavégzést tartalmazó történetek közötti hasonlóság megállapítása | 229 |
| Differenicáló ítéletalkotás a pontatlanul végzett munkával kapcsolatban | 230 |
| A vizsgálat eredményeinek összegzése, pedagógiai következtetések | 233 |