| Előszó (Glatz Ferenc) | 7 |
| Bevezetés | 17 |
| Környezetvédelem, környezeti állapot, csatlakozási stratégiák | |
| Környezetpolitika és csatlakozási követelmények | 21 |
| Időszerűség, cél, feladat | 21 |
| Környezetpolitika és környezeti állapot | 22 |
| Költségek és hasznok | 28 |
| Makrogazdasági kapcsolódások | 30 |
| Ágazati áttekintés - teendők | 32 |
| A magyar ipar lehetséges mozgástere és ennek környezeti következményei | 32 |
| Mezőgazdaság, természetvédelem, területfejlesztés | 33 |
| Élelmiszeripar | 36 |
| Energetika | 39 |
| Közlekedés | 41 |
| Vállalataink környezetvédelmi teendői | 43 |
| Cél: alternatív stratégiák kialakítása | 48 |
| A csatlakozási-közelítési politika lehetséges változatai | 52 |
| Variánsok | 52 |
| Környezetpolitikai célfüggvények | 61 |
| Belső erőtér | 63 |
| A választás valószínű mezeje | 64 |
| Összegzés | 65 |
| Környezetvédelem és EU-politika | |
| Környezetpolitika és szabályozás | 69 |
| A múlt - az Európai Unió környezetpolitikájának fejlődéstörténete | 69 |
| A jelen - az Európai Közösség 5. környezetvédelmi akcióprogramja (1992-2000) | 74 |
| Az EU környezetpolitikájának prioritásai és a szabályozás várható tendenciái | 78 |
| Az EU-konform szabályozás társadalmi és gazdasági feltételrendszere | 81 |
| A jogharmonizáció módszertani kérdései | 84 |
| Az uniós és a hazai szabályozás által lefedett területek | 86 |
| A közgazdasági eszközök hatása a vállalati méret és tulajdonforma függvényében | 88 |
| A csatlakozás környezetvédelmi költsége és haszna | 93 |
| Feladatok, költségek, finanszírozhatóság | 93 |
| A környezetvédelmi intézkedések haszna | 97 |
| A környezetvédelmi hatékonyság fokozása | 99 |
| Javulás az egyes területeken | 100 |
| Döntési mechanizmusok és magyar részvétel Brüsszelben | 102 |
| Az EU környezetpolitikai döntési mechanizmusai | 102 |
| Magyar környezetvédelmi mozgalmak a brüsszeli színen | 106 |
| Társadalom és környezet | |
| Intézményrendszer és társadalmi részvétel | 111 |
| A szubszidiaritás elve az Európai Unióban | 111 |
| A szubszidiaritás elve a hazai önkormányzati rendszerben | 114 |
| Civil szervezetek részvétele a település- és térségfejlesztésben | 117 |
| Környezetbarát városi és falusi fejlődés | 121 |
| A nem élelmiszer célú termelés lehetőségei | 121 |
| Tájrendezési tervek Közép-Európában | 125 |
| Fenntartható település- és kistérségfejlesztés | 127 |
| Települések külterületeinek fejlesztése | 129 |
| Posztindusztriális-posztmodern urbanizáció | 133 |
| Környezeti tudat | 136 |
| A környezetvédelem kérdése a nyomtatott sajtóban | 136 |
| Tudatformáló programok a városi közösségekben | 140 |
| A környezeti tudat alakulása | 145 |
| Környezetvédelem a versenyszférában | 151 |
| A magyar iparvállalatok környezeti orientációja | 151 |
| A természeti környezet vezetési kihívásai | 156 |
| A "magyar szilíciumvölgy": a székesfehérvári régió | 160 |
| Ökoturizmus és marketing | 167 |
| A turizmus mint üzlet | 167 |
| Fenntartható turizmus és környezetvédelem | 169 |
| A háztartási hulladék és kezelése | 171 |
| Lakossági fogyasztás és csomagolási hulladékok | 171 |
| A csomagolóanyagok természetes lebomlása | 176 |
| A három R: Recovery, Reusing, Recycling | 182 |
| Hulladékkezelési elvek és teendők | 185 |
| Utószó | 189 |
| Rövidítésjegyzék | 191 |
| Summary | 193 |
| Függelék | 205 |