| Előszó | 5 |
| Az ókor muzsikája: a nagy varázslat | |
| Vejnemöjnen muzsikája (Kalevala 44. ének) | 9 |
| A pusztulás zenéje (Kínai mese) | 14 |
| Herodotos: Arion és a delfin | 19 |
| Platon: Államfenntartó és államromboló zene | 21 |
| Apuletius: Antik színielődadás | 23 |
| Ammianus Marcellinus: Rómában túl sok a zene | 24 |
| Európa felébredése: középkor és renaissance | |
| Proklos: A zsoltárének csodája | 29 |
| Aurelianus Reomensis: Földi és égi harmónia | 30 |
| Kolostori zsoltározás (Sanktgalleni traktátus) | 32 |
| Középkori francia és olasz zenésztársaságok (Joh. Garlandia és Salimbene Ádám krónikái) | 34 |
| Rubruquis: Így mulatnak Dzsingiz kán tatárjai | 35 |
| Joh. de Grocheo: A világi zenéről | 36 |
| A modern zene bűnei (XXII. János pápa dekrétuma és Lüttichi Jakab mester: Speculum musicae) | 37 |
| Olivier de la Marche és Matthieu d'Escouchy krónikái: Burgundi fényűzés | 39 |
| Baldassare Castiglioni: A renaissance társaság zenésze | 41 |
| A zeneköltő dícsérete (Luther Márton Josquinről) | 44 |
| Két renaissance költő himnusza a zenéről (Ronsard és Shakespeare) | 45 |
| Palestrina ajánlása: Az angyalok énekese földi gondok közt | 47 |
| Barokk forrongás, rokokó fény | |
| Firenzében feltámad a régi Athén (Feljegyzések a monódia születéséről) | 53 |
| Monteverdi levele: A hazug mitológia ellen | 56 |
| L. Zacconi: Renaissance mesterek egymásról és önmagukról | 58 |
| S. Pepys feljegyzései: Angliában mindenki muzsikál | 60 |
| A. Scarlatti életéből: Nápolyban árad a bőség, - Nápolyból ki kell vándorolni | 62 |
| B. Marcello: A divatos énekes kötelezettségei | 64 |
| Római zeneünnep | 66 |
| J. S. Bach levele: Nehéz a lipcsei tanáccsal boldogulni | 68 |
| J. de Villeneuve: Olasz vagy francia opera | 70 |
| J. J. Rousseau: Az ellenpont barbársága (J. Burckhardt jegyzetével) | 74 |
| Ch. Burney: Mi fenyegeti az olasz zenét | 75 |
| Klasszikus egyensúly | |
| Gluck hadat üzen a rokokó operának | 81 |
| Haydn: önéletrajzi jegyzetek | 84 |
| A Mozart-opera műhelyéből | 87 |
| Goethe: Velence hangja | 89 |
| G. Bertati: Don Juan a ponyván | 91 |
| Dittersdorf: Onerai kórusnak is jó a nép | 94 |
| Madame de Stael: Német zenei aranykor | 97 |
| E. T. A. Hoffmann: Romantika | 98 |
| A. Schindler: Beethoven utoljára vezényel | 99 |
| Beethoven nyilatkozatából | 100 |
| Schubert: Dal és bánat | 102 |
| Romantikus mámor | |
| Mendelssohn útileveleiből: Skót és olasz szimfóniák | 107 |
| Chopin leveleiből: Világváros bálványa, - világváros betege | 109 |
| Liszt Ferenc: Honvágy | 112 |
| Schumann: Liszt-hangverseny Lipcsében | 116 |
| Berlioz emlékirataiból | 119 |
| Wagner életéből: A romantikus zenei dráma | 125 |
| Brahms levele: A romantika új szárnyakra vágyik | 129 |
| Musszorgszkij leveleiből: Embert és életet | 130 |
| Verdi leveleiből: Valóság és képzelet | 131 |
| Debussy kritikáiból: Nézzétek meg inkább a napkeltét | 133 |
| A huszadik század: Kijózanodás és vállalás | |
| Kodály Zoltán: Claude Debussy | 139 |
| Kodály Zoltán: Népdal és közönség | 143 |
| Bartók Béla: Népi zene az új zenében | 147 |
| Bartók Béla: Népdalkutatás Keleteurópában | 151 |
| Sztravinszkij emlékirataiból: Új tárgyilagosság | 154 |
| A. Honegger: A zeneszerző hivatása és mestersége | 157 |
| Függelék: A könyvben szereplő írók és zeneszerzők főbb adatai | 163 |