| Romano Guardini: Szeretet és világosság | |
| A kinyilatkoztatás | 17 |
| A világ | 25 |
| Isten mindentudó | 33 |
| Az igazság világossága | 40 |
| Isten szeretetének lényege | 46 |
| A szeretet világossága | 54 |
| Isten szeretete és a világ | 64 |
| Josef Pieper: A szereret | |
| I. | 73 |
| "Szeretet" - egy téma? | |
| A német nyelv állítólagos "szegénysége". A "Minne" és "karitász" sorsa | |
| A görög-latin szeretet-szótár. Hiányjelzés: sex - to like és to love; I am fond of. - Affection, elragadtatás: ki az alany? | |
| Két orosz sajátosság | |
| II. | 88 |
| Ami a szeretet valamennyi formájában közös: a jóváhagyás | |
| Nem megállapítás, hanem akarati tevékenység - az akarás aktivista félremagyarázása; igenlés mint ős-aktus és elv | |
| "A teremtés az igenlés megfelelője" (G. Simmel) | |
| Emberi szeretet mint a creatio folytatása és beteljesedése | |
| III. | 96 |
| Elismerés a szeretet által | |
| A "tej" és a "méz" | |
| A szeretetben részesülés tudata és az ősbizalom | |
| "Semmit sem akarok ingyen"; a megszégyenítő szeretet | |
| A szeretet elnyerése irányuló akarat diszkreditálása; "félelem a szeretet elvesztésétől" (S. Freud) | |
| Istennek tetsző állapot és gloria | |
| IV. | 109 |
| A szeretet haragszik, a rosszakarat a másik szája íze szerint beszél (Ágoston) | |
| Megbocsátás és elnézés | |
| A szeretet "kérlelhetetlen" volna | |
| Honnan merítsünk "bátorságot a léthez"? | |
| A jóakarat még nem szeretet; jót tenni szeretet nélkül | |
| Honnan tudjuk, hogy "jó" lenni? | |
| A szeretet mint kiválasztás; mindazonáltal az egyetértés egyetemes volta. Féltékenység | |
| A jóváhagyás foka - a lét igenlése és a "tulajdonságok" értékelése | |
| V. | 126 |
| "Jó, hogy vagy": kinek a számára "jó"? | |
| Kapni és ajándékozni akarás | |
| Anders Nygren "erósz és agapé" koncepciója. Teljes önzetlenség? Az erósz diffamálása | |
| Erósz pontos ellenképe a keresztényi szeretetnek" (K. Barth)? | |
| Az ember nem semmi, de nem is szuverén; "maga az éhes teremtmény" (G. Simmel); mégis: mi magunk vagyunk a szeretet alanya | |
| VI. | 135 |
| Teremtő és emberi szeretet; a természettől fogva, minden tudatos igenlés és tagadás előtt adott "igen" | |
| "Nem tudjuk akarni, hogy ne legyünk boldogok" (Aquinói Tamás) | |
| Szeretet és öröm. Szeretünk szeretni | |
| A pokol mint a szeretni nem tudás miatt érzett fájdalom (Dosztojevszkij) | |
| Még aki "boldogtalanul" szeret, az is boldogabb annál, aki nem szeret | |
| A szeretet azt jeleni, hogy együtt örülünk valakivel (Szalézi Ferenc; Leibniz) | |
| VII. | |
| Erósz és vágy a boldogságra | |
| Az önszeretet mint minden egyéb szeretet kezdete és mércéje. "Önmaga iránt többet érez az ember a barátságnál" (Aquinói Tamás) | |
| A lépés az önszeretettől az önzetlenségig; "az igazi boldogságot a részvétel jelenti" (Goethe) | |
| Szeretet a jutalomért: a "jutalom" maga a szeretett lény | |
| Az "önzetlen önszeretet" feloldhatatlan paradoxona | |
| VIII. | 158 |
| A férfi és nő közti szerelem mint a szeretet paradigmája | |
| Az erósz mint közvetítő és humanizáló erő, összekapcsolja a szexualitást az agapéval | |
| Erósz és szépség. A szép ígéretjellege | |
| Az erósz mint az igenlés legtisztább megvalósulása | |
| Az erósz hamis istenítése | |
| Az erotikus szeretet mint az Isten-szeretet hasonlata | |
| IX. | 169 |
| A meggyőződés, hogy "minden hozzátartozik" | |
| A nemi képesség mint magától értetődő érték | |
| A közvetítő dolgok helytelen értelmezésének lehetősége, tehát az erószé is | |
| Az elszigetelt szexualitás abszolutizálása: mindig lehetséges gyakorlat és program | |
| Mit jelent "a romlatlan ifjúság?" | |
| A szex és gyönyör semlegességét akarja, nem a személyes egyesülést | |
| "A fügefalevél áthelyeződése az arcra" | |
| A "csupán szexuális" megtévesztő jellege. A jelentéktelenné válás megkönnyítése; szex öröm nélkül | |
| A szex-fogyasztás kényszerjellege; "totális hidegség" | |
| Megszállottság és "exorcizmus". A szofisztika szerepe | |
| X. | 179 |
| Összefoglalás a barátságról, az anyai és apai szeretetről | |
| A teremtő ős-igenlés ismétlése: támpont a caritas megértéséhez | |
| Teréz anya Calcuttában és a "Haldoklók kórháza" | |
| E szeretet újdonsága. Mit jelent az, hogy "Krisztus kedvéért"? | |
| Szeretni embertársainkat mint "társainkat a jövendő üdvösségben". Ami közös a caritas-ban és az erotikus szeretetben | |
| A természettől adott a szeretet előfeltétele és kiteljesedése. A kiteljesedés mindig változtatást is jelent. A tűz mint a szeretet jelképe | |
| Jegyzetek | 187 |
| Joseph Ratzinger: A keresztény testvériesség | |
| A történeti adottságok elemzése | 209 |
| A testvérfogalom a kereszténység előtt és azon kívül | 209 |
| A "testvér" értelme a görögöknél | 209 |
| Az Ószövetség testvérfogalma | 210 |
| A testvérfogalom fejlődése a hellenizmus idején | 214 |
| A testvérségeszme fejlődése a felvilágosodás és a marxizmus eszmevilágában | 216 |
| A testvér-fogalom fejlődése a korai kereszténységben | 219 |
| A "testvér" Jézus tanításában | 219 |
| Fejlődés az Újszövetség, főleg Pál írásaiban | 225 |
| Az atyák korának testvérfogalma | 230 |
| Kísérlet tárgyszerű szintézisre | 232 |
| A keresztény testvériesség alapja a hit | 232 |
| A határok felszámolása a keresztény közösségekben | 239 |
| A szorosabb testvérközösség határa | 244 |
| Valódi egyetemesség | 250 |
| Utószó | 258 |
| Jegyzetek | 263 |
| Karl Rahner: Ki a te testvéred? | |
| Előszó | 275 |
| Alapgondolatok | 276 |
| Az Isten- és emberszeretetről | 276 |
| Az érzület és a cselekvés egysége | 279 |
| A felebaráti szeretet történetisége | 280 |
| Helyzetelemzés | 281 |
| A keresztény testvériesség új helyzetben | 281 |
| Az emberi érintkezés világa | 285 |
| Következtetések | 289 |
| A valódi testvériség veszélyei | 289 |
| A testvériesség nyitottsága | 290 |
| A testvériesség keresztény üzenete | 294 |
| A testvériesség társadalmi dimenziója | 295 |
| Testvériesség a közösségben | 299 |
| Hitvalló testvériesség | 301 |
| Utószó | 304 |
| Az önzetlen testvériesség titkáról | 304 |
| Hans Urs von Balthasar: Csak a szeretet hiteles | |
| Előszó | 311 |
| A kozmológiai redukció | 314 |
| Az antropológiai redukció | 323 |
| A szeretet harmadik útja | 334 |
| A szeretet kudarca | 340 |
| A szeretet észrevehetősége | 348 |
| A szeretet mint kinyilatkoztatás | 353 |
| A szeretet mint megigazulás és hit | 363 |
| A cselekvő szeretet | 368 |
| A szeretet mint forma | 378 |
| A szeretet a világ fénye | 386 |
| Összefoglalás | 391 |
| Jegyzetek | 394 |
| Jean Vanier: Együttérzés a szegényekkel | |
| A Bárka lelkisége | 405 |
| Közösségi élet a Bárkában | 405 |
| A sötétség percei | 406 |
| A belső egyensúly megteremtése | 409 |
| Fejlődés és növekedés | 411 |
| A nagyság kísértése | 412 |
| A Bárka tanúságtétele | 415 |
| Találkozás Istennel | 416 |
| József, Jézus nevelőatyja | 418 |
| Együtt az életért | 421 |
| A küzdelem és bizalom útján | 423 |
| Az igazi együttérzés | 427 |
| Vágy az együttérzésre | 427 |
| Mit jelent szeretni? | 428 |
| Mit jelent adni? | 430 |
| Saját sebeink | 434 |
| Isten szívében | 436 |
| A kicsinyek iskolája | 438 |
| Aki befogadja a szegényt, Jézust fogadja be | 440 |
| A súlyos értelmi fogyatékosság és az evangélium botránya | 440 |
| A szegény szív prófétája | 443 |
| A szegény sok időt igényel | 444 |
| A szegény az élet megváltoztatására szólít fel | 446 |
| Mária példája | 449 |
| Jézus és a szegény | 451 |
| Az emberszív sebe | 452 |
| Ajánlás | 452 |
| Nem szabad megfutamodni gyengeségeinktől | 453 |
| Olyanná lenni, mint a gyermek | 454 |
| Egységre törekvés | 456 |
| Akit nem szeretnek, az megsebzett | 457 |
| A világ nagysága és nyomora | 459 |
| Félelem a találkozástól | 461 |
| Jézus Krisztus bölcsessége | 464 |
| Harc és bizalom | 465 |