Előszó
ELŐSZÓ
köszöntöm a Magyar Televízió nézőit. Körülöttem ül-ek a Nemzetközi Földrajzi Társaság középiskolai ersenyének résztvevői, akik Budapesten mérték ssze tudásukat. A verseny első három helyezettje ilág körüli útra indulhat, hogy választ keressen arra, lilyen is a Ml VILÁGUNK.
Kedves Diákok! Kedves Tanárok!
A Nemzetközi Földrajzverseny első három helyezettjével, Hunyadi Dorottyával, Mutava Musyimivel és Hirosi Toyotával Föld körüli útra hívunk titeket/önöket! Utazásunk célja, hogy választ kapjunk világunk alapvető társadalomföldrajzi kérdéseire. Ahhoz, hogy a legfontosabb tényeket és összefüggéseket meg tudjuk érteni, először is el kell sajátítanunk egy speciális iránytű használatát. Milyen is ez az iránytű? A válasz nagyon egyszerű: ez a könyv lesz az iránytűnk ebben a tanévben, amelyben most éppen ezeket a sorokat olvassátok/olvassák. Hogyan használjuk ezt a könyvet? Hogyan tanuljunk?
¦ Először is olvassuk át gondosan és alaposan a lecke anyagát! így rátekintésünk lesz arra, hogy adott órán mivel foglalkozunk. Könyvünkben normál betűmérettel jelöltük a szakközépiskolai társadalomföldrajz-anyagot és apró betűvel a még ehhez tartozó, csak a gimnáziumi tanulók számára írt tananyagot.
¦ Majd tanulmányozzuk át az egyes témaköröket! A könyvben kiemeléssel jelöltük a legfontosabb fogalmakat és ösz-szefuggéseket. Értelmezzük ezeket az új ismereteket! Ha nem értjük, ne nyugodjunk bele! Beszéljük meg tanárunkkal, szüleinkkel és osztálytársainkkal! Nagyon fontos, hogy legyünk aktívaki Mindig gondolkozzunk el azon, hogy az új fogalmak és ismeretek a mindennapjaink világában hogyan jelennek meg!
¦ Minden órához több feladat is tartozik. Sőt az ábrákhoz, fényképekhez még külön kérdéseket is mellékeltünk. Adjunk választ ezekre is, oldjuk meg minél kreatívabban ezeket a feladatokat! Legyen mindig önálló véleményünk!
¦ Egyes leckékben apró betűs, narancsszínű alapra nyomtatott, kiegészítő részek is találhatóak. Ezek többnyire olyan fogalmakat, folyamatokat magyaráznak meg, amelyek ismerete elősegíti a fejezet anyagának megértését, de ezeket megtanulni nem kell.
¦ Könyvünkben kiemelt hangsúllyal szerepel az önálló ismeretszerzés, az önálló tanulás elősegítésének érdekében. Ezért a könyvben több munkáltató óra, vagyis projektfeladat is talál-
ható: így a „Fordul a földgömb", „Észak-Európa", „A mediterrán térség", „A jugoszláv utódállamok", „Közép-Ázsia", a „Közel-Kelet" és „Hazánk régió" című lecke. E projektfeladatok mind egyéni, mind csoportmunkában feldolgozhatóak, a megadott kérdések megválaszolásával és az adott feladatok elvégzésével.
¦ Földrajzi tanulmányaikhoz rendszeresen használjunk térképet! A földrajzi helyeket mindig keressük meg az atlaszunkban! A legjobb tanulási mód az, ha az adott témakörhöz kapcsolódó térkép mindig előttünk van, így ugyanis térlátásunk folyamatosan fejlődik.
¦ Minden óraanyag tanulásának a végén adjunk választ az összefoglaló kérdésekre, s így gondoljuk át ismét az új ismereteinket!
¦ Mind a négy nagyfejezet végén — zöld háttéren lévő — összefoglaló órák is találhatóak. Az első (A 21. század világgazdasága) és második (Régiók, országok, országcsoportok a 21. században) nagyfejezet összefoglaló leckéi az autógyártás és az autóversenyzés (Formula-1) világán keresztül foglalja össze a tanult ismereteket. Az itt lévő ismereteket megtanulni nem kell, de a kérdések megválaszolásával és a feladatok elvégzésével a tananyagot érdekes, „játékos" formában tudjuk rendszerezni, és mindennapjaink világában újraértelmezni. A harmadik (A 21. század globális problémái) és negyedik (Magyarország a 21. században) nagyfejezet összefoglaló órái projektfeladatok, amelyeket mindenképpen el kell végeznünk, ugyanis szorosan hozzátartoznak a tananyaghoz.
¦ hegyünk aktív résztvevői a világunknak! Bővítsük állandóan ismereteinket! Minden óra anyagához internetcímek csatlakoznak, azzal a céllal, hogy a megjelölt honlapokról minél több aktuális információt tudjunk lehívni.
Korunk világának megértése semmihez sem fogható élményt jelent! Ehhez kíván sok sikert a szerző és egyben szeretettel köszönt benneteket a 21. század új és izgalmas világában!
Kedves Utasaink! Kérjük, csatolják be a biztonsági öveket, a világ körüli utazás kezdetét veszi!
Vissza
Fülszöveg
A híreket követve úgy érezhetjük, hogy világunk napról napra változik.
Ülésezett az ENSZ Biztonsági Tanácsa; ismét emelkedett az olaj ára; a világ legnagyobb vállalatainak jelentősen nőtt a profitja; sikeres napot zártak az értéktőzsdék - halljuk a híradásokban naponta.
De a hírek között egyre többször szerepel az is, hogy nőtt a szegények száma, emelkedett Földünk átlaghőmérséklete, bolygónk természeti értékeit egyre több veszély fenyegeti. Milyen világban élünk? A 21. század kezdetére válaszúthoz érkezett az emberiség? Merre tovább globális világ? Meddig fokozódhatnak az egyes országok, egyes társadalmi rétegek közötti különbségek?
A mi világunk sorozat keretében megjelent „Az ember és a Föld" című kötetünk a 16 éves korosztály számára mutatja be a Föld bolygó legfontosabb gazdasági, társadalmi, politikai és környezeti kérdéseit. Megismerkedhetünk napjaink gazdasági életével, a 21. század világgazdaságával, Földünk legfontosabb vezető hatalmaival és világgazdasági...
Tovább
Fülszöveg
A híreket követve úgy érezhetjük, hogy világunk napról napra változik.
Ülésezett az ENSZ Biztonsági Tanácsa; ismét emelkedett az olaj ára; a világ legnagyobb vállalatainak jelentősen nőtt a profitja; sikeres napot zártak az értéktőzsdék - halljuk a híradásokban naponta.
De a hírek között egyre többször szerepel az is, hogy nőtt a szegények száma, emelkedett Földünk átlaghőmérséklete, bolygónk természeti értékeit egyre több veszély fenyegeti. Milyen világban élünk? A 21. század kezdetére válaszúthoz érkezett az emberiség? Merre tovább globális világ? Meddig fokozódhatnak az egyes országok, egyes társadalmi rétegek közötti különbségek?
A mi világunk sorozat keretében megjelent „Az ember és a Föld" című kötetünk a 16 éves korosztály számára mutatja be a Föld bolygó legfontosabb gazdasági, társadalmi, politikai és környezeti kérdéseit. Megismerkedhetünk napjaink gazdasági életével, a 21. század világgazdaságával, Földünk legfontosabb vezető hatalmaival és világgazdasági erőtereivel. Részletesen foglalkozunk a megoldásra váró globális társadalmi és környezeti problémákkal. Könyvünk utolsó fejezetében hazánk világgazdasági szerepkörét és gazdaságának főbb jellemzőit vizsgáljuk.
Kedves Diákok! Csatoljuk be a biztonsági öveket, Föld körüli utazásunk a 21. század világában kezdetét veszi!
A SOROZAT KORÁBBI KÖTETE: 17130 Kereszty Péter-Nagy Balázs-Nemerkényi Antal-Neumann Viktor-Sárfalvi Béla: Lakóhelyünk, a Föld 9. évfolyam
Vissza