Aukciós tétel adatai
Budapest, 1931, Munka kiadása (Bíró-Nyomda, Budapest), 50 p. + [8] t.: ill. (ff. fot.)
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Az orosz filmművészet. Írta: Gró Lajos.
8 fekete-fehér feliratozott képtáblával illusztrált kötet. Az orosz filmművészettel foglalkozó korai szakirodalom címfedelének képmontázsát Kassák Lajos készítette.
Kiadói varrott papírkötésben lévő példány, kötészetileg megerősített könyvgerinccel, fotómontázst tartalmazó címfedéllel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
Gró Lajos egyike az első magyar filmesztétáknak. Látásmódja és írásai nagyban meghatározták a magyar filmesztétika alapjait és annak kezdeti irányait. Jelen kötet a „A tömeg és a film” című munkájának tömör, rövid összefoglalása.
Előszó
Egynéhány kivételes alkotáson és a burleszken kívül az emberiség látását felgazdagító filmművészet az orosz filmben kap először tartalmat, mint a tömeghez, a tömeg érdekében szóló művészet. A film...
Tovább
Előszó
Egynéhány kivételes alkotáson és a burleszken kívül az emberiség látását felgazdagító filmművészet az orosz filmben kap először tartalmat, mint a tömeghez, a tömeg érdekében szóló művészet. A film tömegművészeti jellegét az orosz film emelte ki s ezzel a film jelentőségét is új oldalról mutatta meg.
A művészet szociális alkotás. Új társadalmi formák új művészetet hoznak magukkal. Oroszország társadalmi átalakulása új témakört kapcsolt a művészetbe, a filmbe is: az új, szocialista embert, a munkást, és az új ember egyénen túlmenő sorsát. Az orosz film egy új, kollektivitásra törekvő társadalom mondanivalóit fejezte ki, a történelmi materializmus szemszögéből és módszereivel, a film kollektív eszközeivel. Az orosz film az élettel szemben aktívan fellépő világszemlélet és egy maximumig fejlesztett optikai kultúra eredménye, amely állást foglal úgy az élettel, mint a mai társadalommal szemben anélkül, hogy filmjellegét feladná anélkül, hogy megfilmesített szociológia, színpad, vagy irodalom lenne.
Az orosz film szintetikus vízió, a realitás és a mozgásban rejlő alkotóerők tudatos alkalmazása és felhasználása. Az oroszok a felvevőgép lencséjét formálhatóvá puhították és egy társadalmi, emberi küzdelem költészetének a visszaadására kényszerítették, átértékelték a film értékeit és továbbgazdagították a látás lehetőségeit.
A képiségnek és a mozgásnak a hatóerejét már Lenin is felismerte, úgy, hogy a proletariátust, mint aktív osztályt kifejező, még a mai napig is aránylag kezdetleges eszközökkel készített filmet, a tömeg politikai, erkölcsi és kulturális nívójának a felemelésére igyekeznek állami úton felhasználni. Ez magyarázza meg különben az orosz kultúrfilmnek a szerepét is, amely a higiéniai felvilágosítástól kezdve az élet minden területét átöleli, ha ennek még nem is találták meg a legjobb formáját.
Vissza