Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Hibátlan állapotú, fújt és kézzel formázott Bimini csíkos mini üveg váza a 20. század elejéről. Színtelen átlátszó színű üvegből készült, benne kobaltkék színű körkörösen futó üveg szálvezetéses mintával. Légies megjelenésű századeleji üveg váza fodros peremű szájjal, középső részén elvékonyodó nyakkal, alatta kontrasztosan kiszélesedő gömb alakú alsó résszel. Felületén a spirális mintázat optikailag duplán jelenik meg, szemünk számára keresztmintázatot hozva létre. A finom kivitelezésű mini üveg vázát a hullámzás érzését keltő megjelenés jellemzi, mind színében, mind mintázatában. Az 1923-ban Bécsben alapított Bimini Glass finom kidolgozású dekoratív alkotásaira mindig jellemző könnyedség és kecsesség ezen az üveg vázán is megmutatkozik.
Előszó
A Bimini Glasst 1923-ban alapította Ausztriában Fritz Lampl. A cég figurákból, állatokból és vázákból álló lámpaműves üvegszobrokat, valamint ivópohár-készleteket, hozzájuk illő dekanterrel...
Tovább
Előszó
A Bimini Glasst 1923-ban alapította Ausztriában Fritz Lampl. A cég figurákból, állatokból és vázákból álló lámpaműves üvegszobrokat, valamint ivópohár-készleteket, hozzájuk illő dekanterrel készített. A terveket maga Fritz Lampl és sógora, Joseph Berger készítette. Az 1930-as évek végén Fritz Lampl a nácizmus térnyerése miatt kénytelen volt elhagyni Ausztriát. Londonba, Angliába menekült, ahol Orplid glass néven új üvegipari céget alapított.
Raymond Berger Joseph Berger fia és Fritz Lampl unokaöccse, a Bimini Glass alapítója.
Nem sokkal ezután Fritz meglátogatott egy berlini kiállítást, amelyen Marianne von Allesch fúvott üvegből készült fantáziaformái szerepeltek. Ezeket "a költészet materializálódott"-nak minősítette, és úgy döntött, hogy ő is üvegből készít "fagyott költészetet".
1923-ban Fritz Lampl bérelt egy pincét, alkalmazott egy kieső ipari üvegfúvót, és felkérte sógorát, Joseph Bergert, hogy tervezzen fantáziaformákat, és üljön az üvegfúvó mellé, hogy együtt alakítsa át a terveket üveggé. Különböző átmérőjű és színű, egy részük csíkos üvegcsövekkel dolgoztak. Joseph Berger a következőképpen jellemezte munkájukat:
Először egy fúvókát alakítottak ki, majd a férfi hirtelen feltekerte az égőt, amíg az üveg vörösen felforrósodott és hajlékony lett, miközben belefújt, kitágul, megcsavarta, felmelegítette, végül késsel elvágta a buborékot. lábfej kialakítása; váza született. Nagy virtuozitás volt az ilyen rideg anyagok kezelésében, mint egy makacs állat megszelídítése. Ahhoz, hogy a kézművesség művészetté váljon, össze kellett kötnie az érzékenységgel.
Gyorsan tanultunk egymástól és hamarosan fantasztikus állatok, vázák, figurák kerültek elő, amelyeket aztán az üvegfúvó magától megszaporított. Fritz hamarosan átvette a helyemet, mivel a tervezőt és más művészeket vonzotta a lenyűgöző játék.
A név, amelyet Lampl cégének, a Bimininek választott, Heinrich Heine verséből származik, amely a Bimini nevű kitalált szigetről szól.
Elhatározták a virágcserép logóját, bejegyezték, kézműveseket bevontak, műhelyt alakítottak ki. A dátum 1923 novembere volt. Nem sokkal ezután a magazinok Bimini üvegek illusztrációit mutatták be, és az üzletek vásárolták őket.
A műhely által készített különféle tárgyakra logós címkéket ragasztottak. Sajnos többnyire lemaradtak, megnehezítve az eredeti Bimini tárgyak azonosítását. A második világháború előtt és után is sok Bimini utánzója volt. A Biminit egyesek általános kifejezésként használják a kontinentális Európából származó, a második világháború előtti lámpával fújt üvegekre.
A műhely eredménye változatos és kiterjedt volt. A Bimini üvegfigurák olyan szépek, mintha üvegben megdermedt pillanatok lettek volna, vagy ahogy Lampl "fagyott költészet" jellemezte őket.
Vissza