Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
A zongorajáték módszertana (methodika) mint nevelési eszköz. Írta: Chován Kálmán.
Második, bővített kiadás. Függelékül: zene-műszótárral. Tartalomjegyzékkel, kottákkal, a rövidítések listájával és kötetvégi könyvajánlóval. Nyomtatta Révai és Salamon könyvnyomdája, Budapesten. A borítón a Szoukup testvérek kassai "Könyv, Papir, Iró és Rajzszerek Kereskedése Könyvkötészet" reklámfelirata látható.
Korabeli egészvászon kötésben lévő példány feliratos, szecessziós motívumokkal illusztrált címfedéllel, a könyvgerincen tollal feliratozott, ragasztott vignettával, szecessziós motívumokkal díszített hátlappal, színes, korabeli előzéklapokkal, mintázott lapélekkel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
A kötet szerzője: Chován Kálmán (Szarvas, 1852. január 18. – Budapest, 1928. március 16.) zeneszerző, zongoravirtuóz. Édesapja Chován Zsigmond orgonista volt. Zenei és bölcseleti tanulmányokat végzett, majd a Saint-Genois grófi háznál volt zongoratanító Bécsben és Badenben. Első zongoraművei az 1870-es években jelentek meg. 1876-tól bécsi zongoraiskolai tanár és zeneiskolai igazgató volt. 1889-ben a budapesti királyi országos Zeneakadémiához nevezték ki az Erkel Ferenc nyugdíjazásával megüresedett zongoratanári székre, ahol 1916-ig tanított. 1891-ben a frissen alapított zongoratanár-képző intézet vezető tanárává választották.
Előszó
Jelen művem szerkesztésénél kettős czélt tartottam szem előtt. Első sorban az orsz. m. kir. zeneakadémia zongoratanár-képző jelöltjei számára óhajtottam tankönyvet irni, melyben a gyakorlati zongorajáték tanmódszere rendszeresen, tudományos alapra fektetve s a gyakorlati tapasztalat legújabb vívmányai segítségével felépítve, az ne csak pusztán a szabályok felsorolására szoritkozzék, hanem a gyakorlati tanitásra vonatkozó szabályok mellett még azon segédforrásokat is felkarolja, melyek alapján az illető candidátus a további önképzésnél önállóan meríthet s melyekből az úgy hivatásának fontosságát s eszményi czélját, valamint annak gyakorlati hasznát felismerhesse.
E czélból tartottam szükségesnek röviden oly themákat is érinteni, melyek tulajdonképpen nem tartoznak a methodikához, mint: a nevelés történetének vázlata, a zongora története s annak jellemzése, a karok és kezek anatomiája, a pedálok története stb.
Vissza
Tartalom
I. Általános rész.
A nevelés történetének vázlata 1
A zenei nevelés fontossága és szükségessége 11
A zongora sajátságai és jelentősége 17
A zongora története 24
II. Elméleti rész.
a) A zongorajáték kezdete s annak kiindulási pontja 38
(a hallási és ütemérzék fejlesztése ; a billentyűk, hangjegyek és szünjelek ismertetése; a hangjegyírás szabályai ; a violin és bassus hangjegyek egyidejű ismertetése ; az értelmi hallás fontossága.)
b) A zongorajáték mechanikai része:
Az ülés 60
A testtartás 61
A karok és lábak helyzete 61
A karok és kezek anatómiája 64
A kéz- és ujjtartás 68
c) A zongorajáték technikai része:
A billentés s annak különféle módjai 71
A pedálok keletkezése, czélja és használatáról 79
Az ujjazatról általában 86
A hangrovatok elmélete s azoknak képzése 90
I. A hangrovatok ujjrendje 93
II. A hármas és négyeshangzatok ujjazati szabályai 95
III. A kettősfogású hangrovatok ujjrendi szabályai 97
d) A zongorajáték aesthetikai része 104
Az irályról 106
Az előadás főtényezői 110
Dynamika és rhytmika 110
A zenei értelmezés (Phrasierung) meghatározása 113
A zenei szépről 113
A zenei értelmezés (frazirozás) főbb szabályai 116
Az előadás szabályai 120
A zongorajátszó mimikájáról 123
e) Zenei ékitések 124
III. Gyakorlati rész.
A) Általános megjegyzések és tanácsok 135
A tananyag helyes megválasztása 139
Hogyan és miként kell tanulni 141
A tanulás idejének beosztása 143
Az ismétlésről 144
A lapról való olvasás elsajátítása 145
A négykezű játék 146
A kamarazenejáték és a karéneklés előnyei 146-147
A zenei emlékező tehetség fejlesztésének fontossága 148
A tanításról általában s annak különféle irányairól 150
Az előjátékról 154
A fegyelmezés szükségessége és eszközei 154
B) Rendszeres tanterv:
Kezdettől a legmagasabb kiművelésig 156
Versenyművek 167
Tanulmányok a balkézre egyedül 168
C) Műszótár:
A leghasználatosabb zenei műszavak jelentőségének betűrendes jegyzéke 170
Röviditések 210
Vissza