Csánky Miklós: A szepesi és sárosi táblaképfestészet 1460-ig (Hoffmann Edithnek dedikált példány)
Az emlékanyag lajstromával és képes bemutatásával
Szerző
Csánky Miklós
Szerzői kiadás(Budapest)
,
Kiadói varrott papírkötés
, 70 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv:
Magyar
Méret:
26 cm x 19 cm
ISBN:
Aukció vége:
2024-12-15 20:00
Aukciós tétel adatai
Budapest, 1938, k. n. (Athenaeum, Bp.), 50 p. + [2] p. + [9] t., ill.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Szerző által dedikált példány.Első kiadás.A budapesti Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem Művészettörténeti és Keresztényrégészeti Intézetének dolgozatai, no.: 50. sz. A szepesi és sárosi táblaképfestészet 1460-ig. Az emlékanyag lajstromával és képes bemutatásával. Írta: Csánky Miklós.
A címlapon a szerző, Csánky Miklós tollal beírt, névre szóló dedikációja olvasható: "dr. Hoffmann Edith Őméltóságának őszinte tisztelettel Csánky Miklós".
A dedikáció címzettje: Hoffmann Edith (1888-1945) művészettörténész, muzeológus. 1913-21-ig a Szépművészeti Múzeum Grafikai Osztályának őre, 1921-36-ig a Grafikai Osztály osztályvezetője, 1936-45-ig múzeumi igazgató-őre. Az 1920-30-as években testvérével és sógorával közös lakása a kulturális élet nevezetes szereplőinek (pl.: Babits, Kosztolányi, Török Sophie, Sík Sándor, stb.) rendszeres találkozóhelye volt.
9 kétoldalas képtáblán 25 számozott, fekete-fehér reprodukcióval, valamint néhány oldalszámozáson belüli, fekete-fehér képpel illusztrált kiadvány. Nyomtatta az Athenaeum Rt., Budapesten.
Kiadói varrott papírkötésben lévő példány feliratos címfedéllel, ceruzával feliratozott könyvgerinccel, nyomdai emblémás hátlappal, néhány lapon ceruzás széljegyzetekkel, hiánytalan állapotban.
A kötet szerzője Csánky Miklós (1914-?) művészettörténész, múzeumi tisztviselő, Csánky Dénesnek, a Szépművészeti Múzeum igazgatójának a fia. A szepesi és sárosi táblaképfestészet 1460-ig c. könyvéről a következőket írták a Nemzeti Ujságban: "[T]éved, aki azt hiszi, hogy Csánky Miklós kutatása eredményeihez tudálékos elvontsággal, száraz fejtegetésekkel vezet el bennünket. Ez a fiatal tudós olyan hévvel merül el tárgyában, úgy átérzi a középkor szellemiségének hatalmasan feszülő erejét, hogy mondanivalóit is szenvedély fűti át. Stílusa csupa színesség, polemikus él és izgalmas érdekesség. [...] Ilyen lelkesen átérzett szavakban tárja elénk Csánky Miklós a helyszínt, a kort, a korábbi tudományos eredményeket, a később támadt kételyeket, hogy végül megállapítsa felvidéki késő-gótikus festészetünknek a középeurópai művészetben elfoglalt helyét és rangját." (Nemzeti Ujság, 1938/165. sz., 23.)
Előszó
Három évtizede annak, hogy a régi magyar művészet nagyérdemű búvára, Divald Kornél, hosszú évek lankadatlan felvidéki kutatásainak eredményeként életének főművével ajándékozta meg a magyar mult...
Tovább
Előszó
Három évtizede annak, hogy a régi magyar művészet nagyérdemű búvára, Divald Kornél, hosszú évek lankadatlan felvidéki kutatásainak eredményeként életének főművével ajándékozta meg a magyar mult rajongóit, a Szepesség művészeti emlékeinek trilógiájával. E három röpke évtized szövevényes távlatában nemcsak a történelmi események száguldottak tova, szinte egy évszázad kereteit is kitöltő gazdagsággal, hanem a művészettörténet tudománya is jelentékenyen fejlődött. Az új meglátásokban, ismeretekben és módszerekben a kutatások nyomán a középkor művészetének képzeletben páratlan, krisztusi hitében oly egységes és zárt világa egyre tisztábban bontakozik ki előttünk. A valóság keresésének és művészi átérzésének e szinte metafizikus küzdelmét a név szerint ismert titánok mellett a névtelenek százai vívják meg. Az így kialakult keresztény művészi közösség ereje kelti életre a régi magyar művészet gazdag világát, ad lendületet egyéni formanyelvének kialakítására és teszi a magyarságot az egyetemes európai művészi kultúra részesévé. A magyar művészi mult iránti nagy rajongás, a Felvidék névtelen primitívjeinek ösztönös szeretete vezethette Divald Kornélt is a nagy türelmet igénylő anyaggyüjtés fáradságos munkájában.
Vissza
Fülszöveg
Részlet a műből:
I. A felvidéki táblaképfestészet kezdetei
Táblaképfestészetünk kialakulásának vizsgálatában az újabb magyar művészettörténeti kutatás a báti...
Tovább
Fülszöveg
Részlet a műből:
I. A felvidéki táblaképfestészet kezdetei
Táblaképfestészetünk kialakulásának vizsgálatában az újabb magyar művészettörténeti kutatás a báti oltártöredéket (Esztergom, Keresztény Múzeum) állította be a fejlődés legrégibb fennmaradt emlékének, és a XIV. század végére keltezve sienai igazodást, nevezetesen Simone Martini hatását hangsúlyozta. A kétségtelenül érdekes táblára a német kutató, Ludwig Baldass is felfigyelt és azt a XV. század harmincas éveiben reprezentáns nürnbergi festő, az ú. n. Deocarus-oltár mesterének oeuvrejébe sorozta. Közvetlen analógiául a Katalin-oltár töredékeit hozta fel, kiemelvén, hogy nemcsak az egyes formai részletek, a kezek, szemek, hajkezelés stb. megoldása azonos, hhanem a típusok és mozdulatok "még erősebb összefüggést mutatnak" a nürnbergi festészet egyik koraibb emlékével, az Imhoff-oltár Mária koronázásával.
Baldass a báti töredéket két összetartozó táblának nézte, az egyik jelenetről pedig azt írja, hogy a "szobában egy királyleány ül és egy ifjú kerek arcképét szemléli, tehát nyilvánvalóan a neki szánt vőlegényéét". Az első publikáció alkalmával azonban már tisztázódott, hogy a királyleány sajátmagát nézi az ékkövekkel kirakott kerek tükörben. Továbbá hangsúlyozni kívánjuk, hogy a töredék egy oltárszárny alsó vagy felső, megcsonkított, de mindig egy táblát alkotó kettős képe és nyilván egy nagyobb oltárból, valószínűleg az elpusztult egykori báti főoltárból származik. A képek tárgyához fűzött több kombináció után legutóbb Pigler Andornak olasz és német analógiával támogatott meghatározása (jelenetek Alexandriai Szt. Katalin legendájából) látszólag a végleges megoldást jelentette. Bát, mint ismeretes, bányásztelep volt és ezzel Alexandriai Szt. Katalin tisztelete helyi magyarázatot is nyerhetne.
Vissza
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.
Aktuális ár:
5.100 Ft
Licitek száma: 1
Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!
Felhasználási feltételek elfogadása
MINDEN AUKCIÓN VETT TÉTEL UTÁN A LEÜTÉSI ÁR + 15% ÁRVERÉSI JUTALÉK FIZETENDŐ!
Aukciós szabályzatunk módosult! A változást piros színnel jelöltük szabályzatunkban. Kérjük, az első licitálás megkezdése előtt figyelmesen olvassa el az Általános Szerződési Feltételeinket, valamint az Aukciós szabályzatot.
Az Antikvarium.hu aukciós felületének részletes szabályai és technikai leírása.
Az Antikvárium.hu Kft. aukciós felületének részletes szabályai és technikai leírása itt.