Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Jelzés balra lent: Jan Van Eyck emléklap (ceruzával), középen lent: grafika (ceruzával), jobbra lent: színes rézkarc, papír.
A karc mérete 13,5 cm x 7 cm.
A kép mérete keretben 30 cm x 23,5 cm.
Életrajz
Magyar festők és grafikusok életrajzi lexikona I-II.
Grafikus. 1947-ben szökött át Romániából Magyarországra. Tanulmányait igen fiatalon kezdte a budapesti Képzőművészeti Főiskolán, ahol 1953-ban szerzett oklevelet. Kádár György, Hincz Gyula, Koffán Károly és Konecsni György növendéke volt. 1956-tól több egyéni kiállításon szerepelt (Fényes Adolf Terem, Mednyánszky Terem, Dürer Terem, Helikon Galéria, Dunakeszi, stb.). Részt vett számos nemzetközi rendezvényen és biennálén (Róma, Tokió, Amszterdam, Trieszt, Helsinki, Hamburg, Bergen, London, Brüsszel, Köln, Los Angeles, Athén, Bécs, stb.). 1955-ben, 1967-ben Munkácsy-díjjal jutalmazták. Díjat nyert Luganóban és olaszországi kiállítássorozata alkalmával. 1958-ban a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Ex Libris pályázatának I. díját, 1967-ben a Miskolci Grafikai Biennálé II. díját nyerte. 1966-ban és 1968-ban a krakkói grafikai biennálén kétszer kapott I. díjat. 1987-ben Érdemes Művészi címmel, 1995-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. Mesterei mellett nagy hatást gyakorolt rá barátja, Kondor Béla, valamint Szabó Vladimir. Édesapja nyomdokain haladva, aki festő és rajztanár volt Erdélyben, maga is festőként kezdte pályafutását. Korai vízfestményei rendkívüli tehetségről és kompozíciós, valamint kolorista készségéről tesznek tanúbizonyságot. Főiskolai évei alatt a Szépművészeti Múzeumban behatóan tanulmányozta a régi mesterek, különösen Rembrandt és Dürer rézkarcait, s maga is ezt a műfajt kezdte művelni. Ennek nyomán nyomatait páratlan technikai tudás, finom vonalvezetés, összefogott kompozíció és tartalmi-formai tisztaság jellemzi. Az '50-es években alakította ki egyéni stílusát. Gross A. művészete a rézkarc teljes megújításán alapszik. A korábbi egyhangú, fekete-fehér műveket a szivárvány színeiben pompázó, sodró lendületű, mégis nyugalmat és harmóniát árasztó művek váltották fel. Tematikailag Gross munkái kilenc kategóriába sorolhatók: tájképek, fák, virágok, emléklapok, műtermek, városképek, kertek, művészet és az ún. klasszikus kompozíciók, ahová a legismertebb, a legnépszerűbb, immár szinte klasszikussá vált rézkarcok tartoznak. Gross Arnoldot a rézkarcművészet jeles képviselőjeként tartják számon. Több alkotása került magyarországi múzeumokba, és közgyűjteményekbe. (MÉ, MMK, S. Szabó Katalin, MMR, FJ)
Vissza