Tartalom
5 A formák világa (Popper Péter)
9 Bevezető
11 I. A gyermekrajzok fejlődéslélektani szakaszolása
11 A/ Általános szakaszok
(Nagy L.; Kerschensteiner, D.; Rouma, G.; Luquet, G.; Burt C.; Piaget J.; Lowenfeld V; Kienzle, R.; Olivaux, R.; Lewis H.)
15 B/ Speciális szakaszok
(a tehetséges gyermek; az esztétika; a képi egyensúly; a stilizálás; a szimmetria; az íráskészség; a perspektíva; a színezés; rajzi stíluselemek; a tevékenység örömérzése)
25 II. A firka
25 A/ A firkák fejlődéslélektant szakaszolása
(Rouma G.; Luquet G.; Burt G; Lowenfeld V; Kellog, R.; Kiss T.)
28 B/ A firkák forma szerinti felosztása
(Burt C.; Eng, H.; Paál A.; Kellog, R.; Meili-Dworetzki; a ma általánosan használt megnevezések)
35 C/ A nem szerkesztett firkák szakasza (8 hó - 2 év)
(a ceruzafogás fejlődése; az alapfirkák; az első szándékos vonalak; az első firkaformák; az utánzóképesség)
46 D/ Az automatikusan szerkesztett firkák szakasza (2 év -4 év)
(a diagramok; a kombinátumok; az utánzóképesség; az esőtől a pöttyös labdáig)
66 E/ A konstrukciós firkák (4 év - 12 év)
(kompozíciós szakasz; az alakba épített firka; a kép egészébe épített firka)
73 F/ Individuális firkák (12 év - 15 év)
(a firka, mint átmeneti visszaesés; serdülőkori firkák; a ritmus)
81 III. Az emberábrázolás fejlődése
81 A/ A presematikus szakasz emberábrázolása (4 év -6 év)
87 Bl A sematikus szakasz emberábrázolása (6 év - 10 év)
100 C/ A rajzi realizmus szakaszának emberábrázolása (10 év - 12 év)
105 D/ A jellemző fok szakaszának emberábrázolása (12 év - 15 év)
111 E/ Az emberábrázolás fejlődésének összefoglalása
(a testrészek; az öltözék; a sémák; a profil; a pálcikaember; a címadás)
119 IV. A képzeletszerű rajzolás, vagy intellektuális realizmus
(4 év - 10 év)
121 A/ Presematikus szakasz (4 év - 6 év)
144 B/ Sematikus szakasz (6 év - 10 év)
187 V. A jelenségszerű ábrázolás, vagy szemléleti realizmus
(10 év -15 év)
187 A/ Rajzi realizmus (10 év - 12 év)
203 B/ Jellemző fok (12 év-15 év)
227 VI. Onto- és filogenetikus összefüggések a rajzfejlődés folyamán
227 A/ Biológiai alapok
228 B/ A korai művészetek és a gyermekrajz
243 VII. A gyermekrajzokon leggyakrabban megjelenő formák ábrázolásának fejlődése
243 A/ Élőlények ábrázolása
(a négylábú állatok; a ló; a madár; a fa; a virág)
293 B/ Természeti jelenségek ábrázolása
(a Nap, a Hold, a csillagok; a felhő, az eső, a hó; a hegy, a domb, a mező; a folyó, a tó, a tenger)
329 C/ A tárgyi világ ábrázolása
(a ház; a vár; a bútorok; a kerekes járművek; a hajó)
373 VIII. A vicc, a komikum és a humor megjelenése a gyermekrajzokban
374 A/ Az inkongruencia, a túlzás és az ellentét
378 B/ Az elaborált agresszió
382 C/ Az önirónia és a gúny
384 D/ Szimbolikus nyelvi fordulatok képi megjelenítése
387 Színes képek
395 Névmutató
396 Tárgymutató
397 Irodalom
Vissza