Tartalom
BEVEZETÉS (Leonard Stein) 11
A KÖZREADÓ ELŐSZAVA 13
JELMAGYARÁZAT 15
ELSŐ RÉSZ
TÉMÁK SZERKESZTÉSE 17
I. A FORMA FOGALMA 19
II. A FRÁZIS 20
A kottapéldák magyarázata 21
1-11. kottapélda 22
III. A MOTÍVUM 25
A motívum használata variálást kíván 25
Miből áll a motívum? 25
A motívum kezelése és felhasználása 26
A kottapéldák magyarázata 26
12-29. kottapélda 28
IV. MOTÍVUM-FORMÁK ÖSSZEKAPCSOLÁSA 33
Frázisok építése 33
30-34. kottapélda 35
V. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (1) 37
Hogyan kezdjük el a mondatot? 37
A periódus és a mondat 37
A mondat kezdete 38
Irodalmi példák 38
A domináns változat: a kiegészítő ismétlés 38
Irodalmi példák 39
A kottapéldák magyarázata 39
35-41. kottapélda 40
VI. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (2) 42
A periódus előtagja 42
Beethoven-zongoraszonáták periódusainak elemzése 42
További irodalmi példák elemzése 43
Az előtag megszerkesztése 44
VII. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (3) 46
A periódus utótagja 46
Dallami megfontolások: a kadencia kontúrja 46
Ritmikai megfontolások 47
Romantikus periódusok magyarázata 47
42-51. kottapélda 49
VIII. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (4) 75
A mondat befejezése 75
A kottapéldák magyarázata 76
Irodalmi példák 76
52-61. kottapélda 79
IX. A KÍSÉRET 98
Hol maradhat el a kíséret? 98
A kíséret motívuma 99
Kísérettípusok 99
Szólamvezetés 100
A basszusszólam vezetése 101
A kíséret motívumának kezelése 101
A hangszerek igényei 102
62-67. kottapélda 103
X. KARAKTER ÉS HANGULAT 108
68. kottapélda 110
XI. DALLAM ÉS TÉMA 112
A vokális dallam 112
Irodalmi példák 113
A hangszeres dallam 114
Dallam és téma 115
69-100. kottapélda 118
XII. AZ ÖNKRITIKA MÓDSZEREI 129
Illusztrációk az önkritikához 130
MÁSODIK RÉSZ
KIS FORMÁK 131
XIII. A KIS HÁROMTAGÚ FORMA (A-B-A1) 133
A kis háromtagú forma 133
A kontrasztáló középszakasz 133
Irodalmi példák 134
A kottapéldák magyarázata 136
A felütés-akkord 136
A visszatérés (A1) 136
Irodalmi példák 137
101-107. kottapélda 139
XIV. PÁRATLAN ÜTEMES, RENDHAGYÓ ÉS ASZIMMETRIKUS SZERKESZTÉS 150
108-112. kottapélda 151
XV. A MENÜETT 153
A forma 153
Irodalmi példák 154
A trió 155
113-119. kottapélda 156
XVI. A SCHERZO 162
Az A-szakasz 163
A moduláló-kontrasztáló középszakasz 163
A gyakorló-forma 163
Irodalmi példák 164
A visszatérés 166
Bővítés, epizód, kodetta 166
Irodalmi példák 166
A kóda 167
A trió 168
120-123. kottapélda 169
XVII. TÉMA VARIÁCIÓKKAL 178
A téma szerkezeti felépítése 178
A témának és változatainak viszonya 179
A variáció motívuma 179
Hogyan alakítsuk ki a variáció motívumát? 180
A főhangok variáló körülírása 180
Irodalmi példák 180
A variáció motívumának alkalmazása és feldolgozása 180
Irodalmi példák 181
Kontrapunktikus variációk 182
Irodalmi példák 182
Hogyan vázoljuk fel a variációkat? 183
A 126. példa magyarázata 183
A sorozat megtervezése 184
124-127. kottapélda 185
HARMADIK RÉSZ
NAGYFORMÁK 189
XVIII. A NAGYOBB FORMÁK RÉSZEI (MÁSODLAGOS FORMÁCIÓK) 191
Az átvezetés 191
Átvezetés önálló témával 191
Irodalmi példák 192
A megelőző témából kialakult átvezetés 192
Irodalmi példák 193
A visszavezetés 193
Irodalmi példák 194
A melléktémák csoportja 195
Irodalmi példák 195
A „lírai téma" 196
A kóda 197
Irodalmi példák 197
XIX. A RONDÓFORMÁK 201
Andante-formák (ABA és ABAB) 201
Egyéb egyszerű rondák 202
Variációk és változások a főtéma visszatérésében 203
Irodalmi példák 203
Változások és adaptációk a melléktéma-csoport visszatérésében 204
Irodalmi példák 205
A nagy rondóformák (ABA-C-ABA) 205
Irodalmi példák 206
A szonáta-rondó 207
Irodalmi példák 207
XX. A SZONÁTAFORMA (SZONÁTA-ALLEGRO - NYITÓTÉTEL-FORMA) 209
Az expozíció 210
A főtéma (vagy főtéma-csoport) 211
Irodalmi példák 211
Az átvezetés 213
A melléktéma-csoport 213
Irodalmi példák 214
A kidolgozás (Durchführung) 215
Irodalmi példák 216
A visszavezetés 217
A visszatérés 218
Irodalmi példák 218
A kóda 220
Irodalmi példák 220
Összefoglalás 221
FÜGGELÉK
A ZENESZERZÉS ALAPJAI 223
Vissza