Lezárt aukciók


Schönberg, Arnold: A zeneszerzés alapjai

Szerző
Arnold Schönberg
Fordító
Tallián Tibor
Zeneműkiadó Vállalat (Budapest) ,
Vászon , 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Aukció vége:
2024-11-18 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Jó állapotú példány.
Kottarészletekkel. 
A védőborító javított.

Előszó

E könyv a harmadik tagja annak a zene elméletével és gyakorlatával foglalkozó háromkötetes tankönyvsorozatnak, melyben Arnold Schönberg amerikai pedagógiai munkásságának összegezését tervezte. Mint... Tovább

Előszó

E könyv a harmadik tagja annak a zene elméletével és gyakorlatával foglalkozó háromkötetes tankönyvsorozatnak, melyben Arnold Schönberg amerikai pedagógiai munkásságának összegezését tervezte. Mint a sorozat első két tagja (Structural Functions of Harmony [A harmónia szerkezeti szerepe], Williams & Norgate, 1954; Preliminary Exercises in Counterpoint [Előkészítő ellenpont-gyakorlatok], Faber & Faber, 1963), ez a kötet is egyaránt készült az „átlagdiák és az olyan tehetséges tanuló számára, akiből egyszer talán zeneszerző lesz". (Lásd erre vonatkozóan Schönberg szavait a Függelékben.) A szerző megfogalmazása szerint a könyv „technikai kérdések alapfokú magyarázatát" kívánja adni. A Zeneszerzés alapjainak módszere kettős: (1) mesterművek, kivált Beethoven-zongoraszonáták elemzése és (2) kis és nagy zenei formák írásának gyakorlása. Elemzéseiben a könyv kibővíti a Structural Functions of Harmony utolsó fejezeteiben, különösen a XI.-ben (Harmóniafűzések különféle zeneszerzési célok megvalósítására) közölteket. Bevezető kompozíciós gyakorlataiban a Models for Beginners in Composition [Minták kezdő zeneszerző-növendékek számára] (G. Schirmer, 1942) című vázlat anyagát egészíti ki A Zeneszerzés alapjaiban csakúgy, mint a Harmonielehre [Összhangzattan] (Universal Edition, 1911) óta gyakorlati kézikönyveinek mindegyikében, Schönberg módszere nem a teoretizáló elmélkedés - noha gyakorlati tanácsai mögött mindig valamilyen alapvető elmélet rejlik -, hanem a zeneszerzés elemi technikai problémáinak, azok lehetséges megoldásainak bemutatása. E módszer a számos lehetőség állandó mérlegelése révén elősegíti a tanuló ítélőképességének kifejlődését. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS (Leonard Stein) 11
A KÖZREADÓ ELŐSZAVA 13
JELMAGYARÁZAT 15

ELSŐ RÉSZ
TÉMÁK SZERKESZTÉSE 17

I. A FORMA FOGALMA 19

II. A FRÁZIS 20
A kottapéldák magyarázata 21
1-11. kottapélda 22

III. A MOTÍVUM 25
A motívum használata variálást kíván 25
Miből áll a motívum? 25
A motívum kezelése és felhasználása 26
A kottapéldák magyarázata 26
12-29. kottapélda 28

IV. MOTÍVUM-FORMÁK ÖSSZEKAPCSOLÁSA 33
Frázisok építése 33
30-34. kottapélda 35

V. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (1) 37
Hogyan kezdjük el a mondatot? 37
A periódus és a mondat 37
A mondat kezdete 38
Irodalmi példák 38
A domináns változat: a kiegészítő ismétlés 38
Irodalmi példák 39
A kottapéldák magyarázata 39
35-41. kottapélda 40

VI. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (2) 42
A periódus előtagja 42
Beethoven-zongoraszonáták periódusainak elemzése 42
További irodalmi példák elemzése 43
Az előtag megszerkesztése 44

VII. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (3) 46
A periódus utótagja 46
Dallami megfontolások: a kadencia kontúrja 46
Ritmikai megfontolások 47
Romantikus periódusok magyarázata 47
42-51. kottapélda 49

VIII. EGYSZERŰ TÉMÁK SZERKESZTÉSE (4) 75
A mondat befejezése 75
A kottapéldák magyarázata 76
Irodalmi példák 76
52-61. kottapélda 79

IX. A KÍSÉRET 98
Hol maradhat el a kíséret? 98
A kíséret motívuma 99
Kísérettípusok 99
Szólamvezetés 100
A basszusszólam vezetése 101
A kíséret motívumának kezelése 101
A hangszerek igényei 102
62-67. kottapélda 103

X. KARAKTER ÉS HANGULAT 108
68. kottapélda 110

XI. DALLAM ÉS TÉMA 112
A vokális dallam 112
Irodalmi példák 113
A hangszeres dallam 114
Dallam és téma 115
69-100. kottapélda 118

XII. AZ ÖNKRITIKA MÓDSZEREI 129
Illusztrációk az önkritikához 130


MÁSODIK RÉSZ
KIS FORMÁK 131

XIII. A KIS HÁROMTAGÚ FORMA (A-B-A1) 133
A kis háromtagú forma 133
A kontrasztáló középszakasz 133
Irodalmi példák 134
A kottapéldák magyarázata 136
A felütés-akkord 136
A visszatérés (A1) 136
Irodalmi példák 137
101-107. kottapélda 139

XIV. PÁRATLAN ÜTEMES, RENDHAGYÓ ÉS ASZIMMETRIKUS SZERKESZTÉS 150
108-112. kottapélda 151

XV. A MENÜETT 153
A forma 153
Irodalmi példák 154
A trió 155
113-119. kottapélda 156

XVI. A SCHERZO 162
Az A-szakasz 163
A moduláló-kontrasztáló középszakasz 163
A gyakorló-forma 163
Irodalmi példák 164
A visszatérés 166
Bővítés, epizód, kodetta 166
Irodalmi példák 166
A kóda 167
A trió 168
120-123. kottapélda 169

XVII. TÉMA VARIÁCIÓKKAL 178
A téma szerkezeti felépítése 178
A témának és változatainak viszonya 179
A variáció motívuma 179
Hogyan alakítsuk ki a variáció motívumát? 180
A főhangok variáló körülírása 180
Irodalmi példák 180
A variáció motívumának alkalmazása és feldolgozása 180
Irodalmi példák 181
Kontrapunktikus variációk 182
Irodalmi példák 182
Hogyan vázoljuk fel a variációkat? 183
A 126. példa magyarázata 183
A sorozat megtervezése 184
124-127. kottapélda 185


HARMADIK RÉSZ
NAGYFORMÁK 189

XVIII. A NAGYOBB FORMÁK RÉSZEI (MÁSODLAGOS FORMÁCIÓK) 191
Az átvezetés 191
Átvezetés önálló témával 191
Irodalmi példák 192
A megelőző témából kialakult átvezetés 192
Irodalmi példák 193
A visszavezetés 193
Irodalmi példák 194
A melléktémák csoportja 195
Irodalmi példák 195
A „lírai téma" 196
A kóda 197
Irodalmi példák 197

XIX. A RONDÓFORMÁK 201
Andante-formák (ABA és ABAB) 201
Egyéb egyszerű rondák 202
Variációk és változások a főtéma visszatérésében 203
Irodalmi példák 203
Változások és adaptációk a melléktéma-csoport visszatérésében 204
Irodalmi példák 205
A nagy rondóformák (ABA-C-ABA) 205
Irodalmi példák 206
A szonáta-rondó 207
Irodalmi példák 207

XX. A SZONÁTAFORMA (SZONÁTA-ALLEGRO - NYITÓTÉTEL-FORMA) 209
Az expozíció 210
A főtéma (vagy főtéma-csoport) 211
Irodalmi példák 211
Az átvezetés 213
A melléktéma-csoport 213
Irodalmi példák 214
A kidolgozás (Durchführung) 215
Irodalmi példák 216
A visszavezetés 217
A visszatérés 218
Irodalmi példák 218
A kóda 220
Irodalmi példák 220
Összefoglalás 221

FÜGGELÉK
A ZENESZERZÉS ALAPJAI 223 Vissza
Tétel sorszám:
324

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
11.000 Ft Licitek száma: 17



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!