Előszó
František Vízner (1936-2011) a híres Nový Bor és Železný Brod üvegipari iskolákban tanult, mielőtt a prágai Iparművészeti Akadémián befejezte tanulmányait. Az akadémia elvégzése után először üvegtervezőként dolgozott a teplicei Sklo Unionnál, majd a Škrdlovicei Művészeti és Kézműves Üveggyárban dolgozott melegen alakított művészüveggel. Vízner 1975-ben hagyta el a csehszlovák üvegipart, hogy független művészként sikeres karriert folytasson, szakterülete a vágott műtermi üveg.
Vízner pályafutása során harmonikus geometriai tárgyak létrehozásán dolgozott, belső feszültséggel. Míg darabjai funkcionális tálak és tányérok formáira épülnek, mi jobban megértjük azok tiszta és egyszerű térfogatát, mint a nem funkcionális, szoborszerű formákat. Ezek a kompakt, időtálló formák Vizner arányokra való odafigyelését, az üveganyagok csodálatát és mindenekelőtt a kiváló minőségű kézműves munkákat mutatják be. Egyetlen részlet sem szakíthatja meg tárgyai harmóniáját és racionalitását. Munkája szenvedélyt rejt magában, amit csak fokozatosan tár fel. Vizner rendkívüli tárgyai tiszta, tagolt vonalaikkal és mély, ragyogó színeikkel továbbra is lenyűgözik a gyűjtőket szerte a világon, és a legjelentősebb múzeumi gyűjteményekben is megtalálhatók: a prágai Iparművészeti és Kézműves Múzeum, a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum , Victoria and Albert Museum Londonban, Musée des Arts décoratifs Párizsban, The Corning Museum of Glass és még sokan mások.
Vissza