Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Hibátlan állapotú, fújt és kézzel formázott art deco Tango üveg váza, amelyet Michael Powolny tervezett a Loetz üveggyár számára az 1920- as években. Egyszínű, rózsaszín üveg felületét a szájrészt kiemelő fekete üvegkontúr keretezi. Tango üveg, amelynek jellemzője, hogy egyetlen alapszíne van, majd egy második, élesen kontrasztos szín kerül mellé. A tango üveg általában fújt üveg váza vagy tál, élénk színű, például narancssárga, sárga vagy piros, és egy másik sötétebb színű, például fekete vagy kék, néha fehér üvegréteggel van párosítva. Talpán a fújás helye körkörösen kicsiszolt. Michael Powolny (1871-1954) üvegtervező és szobrász a Bécsi Iparművészeti iskola tanára volt, de elsősorban kerámia tervezéssel foglalkozott. (1906-ban általa alapított Wiener Keramik) Őt tekintik modern osztrák iparművészet 20. század eleji megújítójának. Sikeres együttműködést alakított ki a Wiener Werkstadttal és a Loetz üveggyárral, számos tervei valósultak meg ezek égisze alatt.
Előszó
Michael Powolny (1871-1954) osztrák keramikus és üvegárutervező tervezőként és tanárként is fontos alakja volt a 20. század fordulóján Bécsben a modernista esztétika fejlődésének. Romantikus szobrászati ??kerámiafigurái Gustav Klimt és más progresszív művészek buja, dinamikus stílusjegyeit ölelik fel, funkcionális darabjai pedig – mint például üvegtálak és vázák – azt az egyszerű lineáris és geometrikus ornamentikát alkalmazzák, amely Josef Hoffmann és a világ többi tagjának munkásságát jellemezte. Wiener Werkstätte tervezők és kézművesek közössége.
Powolny fazekas édesapjától és a Bécsi Iparművészeti Iskolában szerzett klasszikus kerámiaképzést, majd a 19. század végén bekapcsolódott az osztrák művészet modernizációs mozgalmába. 1897-ben Klimt, Hoffman, Koloman Moser és más művészek és építészek megalapították a bécsi szecessziót., egy csoport, amely a véleménynyilvánítás szabadságáért harcolt a város hagyományokhoz kötött művészeti intézményei ellen. Powolny munkája a változó időket tükrözi. Kerámiáiban klasszikus figurákat – női aktokat, kerubokat – használt, mégis modern díszekbe öltöztette őket, például absztrakt, geometrikus virágfüzérekbe. Powolny kerámiagyártó cégének darabjait a Hoffmann és Moser által alapított Wiener Werkstätte (Bécsi Műhelyek) keresztül értékesítették, majd Hoffman később felbérelte Powolnyt, hogy készítsen kerámia ornamentikát építészeti remekéhez, a brüsszeli Palais Stoclethez.
Powolny folytatja az üvegáruk tervezését, amely ötvözi az elegáns, elvékonyodó formákat a precíz lineáris díszítéssel. Legnagyobb hatású munkáját az Iparművészeti Iskola professzoraként végezhette, ahol tanította Lucie Rie-t , a nagy osztrák-brit modernista keramikust és Viktor Schreckengost amerikai fazekast, a „Jazz Bowl” ikonját. a Streamline Moderne design. Amint az a kínálatból látható, Michael Powolny munkái kettős vonzerővel bírnak: élénk, megnyerő formájukban és műtárgyakként, amelyek a modern művészet és kézművesség történetében a változás időszakát dokumentálják.
Vissza