Témakörök



Lezárt aukciók


Buckle, H. Tamás [Buckle, Henry Thomas]: Anglia müvelődésének története I-X. (Teljes sorozat!)

Szerző
Buckle H. Tamás
Aigner Lajos (Budapest)
Korabeli félbőr kötés , 1.910 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  Angol 
Méret: 18 cm x 13 cm
ISBN:
Aukció vége:
2023-09-24 20:00

Aukciós tétel adatai

Pest-Budapest, 1873-1881, Aigner Lajos (Légrády Testvérek, Pest-Budapest), XIV p. + 1910 p. + [23] p. (összevont oldalszám)

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Első magyar nyelvű kiadás. Anglia művelődésének története I-X. (tíz kötet öt könyvben) Írta: Buckle H. Tamás [Henry Thomas Buckle]. Magyarul kiadják: Endrődi Sándor, Fendler József, György Aladár, György Endre, Láng Lajos és Márkus Miklós.

  • 1. könyv: Anglia művelődésének története I-II. Pest, 1873, Aigner Lajos, VIII p. + 177 p. + [3] p.; 138 p. + [2] p.
  • 2. könyv: Anglia művelődésének története III-IV. Pest, 1873-1874, Aigner Lajos, 263 p. + [5] p; 166 p.
  • 3. könyv: Anglia művelődésének története V-VI. Pest-Budapest, 1875-1878, Aigner Lajos, 138 p. + [6] p.; 193 p. + [3] p.
  • 4. könyv: Anglia művelődésének története VII-VIII. Budapest, 1881, Aigner Lajos, 214 p. + [4] p.; 239 p. + VI p.
  • 5. könyv: Anglia művelődésének története IX-X. Budapest, 1881, 382 p.

  • Kötetenkénti tartalomjegyzékkel és jegyzetekkel. A 4. kötet tartalomjegyzéke az 5. kötet végén található. A könyveket a Légrády Testvérek nyomdájában nyomtatták Budapesten.
    Korabeli félbőr kötésben lévő példányok feliratozatlan, színes, mintás címfedéllel és hátlappal, aranyozott feliratos, bordázott könyvgerinccel, színes, márványozott előzéklapokkal, mintázott lapélekkel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
    A kötetek szerzője Henry Thomas Buckle (1821-1862) angol történész, a tudományos történetírás egyik korai képviselője. Leghíresebb munkája a History of Civilization in England (magyarul: Anglia művelődésének története) című nagyszabású és voltaképpen befejezetlen történeti műve, amelyet Buckle 1851 és 1857 között írt, és amely eredetileg két kötetben, 1857-ben és 1861-ben látott napvilágot.

    Előszó

    Buckle Henrik Tamás. Egy embert fogunk itt pár vonással ecsetelni, ki ugyan nem vitt véghez vitézi tetteket, nem gyilkolt meg senkit, nem fakasztott könyeket özvegyek, anyák és árvák szemében, nem... Tovább

    Előszó

    Buckle Henrik Tamás. Egy embert fogunk itt pár vonással ecsetelni, ki ugyan nem vitt véghez vitézi tetteket, nem gyilkolt meg senkit, nem fakasztott könyeket özvegyek, anyák és árvák szemében, nem foglalt el vagy pusztított városokat és országokat, nem hódított meg vagy zsarolt népeket és birodalmakat, nem koholt nagyravágyó véres terveket, hanem a tudomány egyszerű vértanúja volt, ki elragadtatva egy nagy eszmétől, föláldozta annak ifjúságát, tehetségét, vagyonát, sőt életét, mert nem birta többé lerázni magáról annak vészterhes és mégis édes jármát, és ki — minden igénytelensége dacára —még akkor is ragyogni fog az emberiség örök pantheonában, midőn onnan a hatalmas hóditókat, kiknek fényes neveivel vesztegetik meg ma még a gyermek alig fejledező szellemét, mint hamis isteneket már rég kiűzték. Élete igen egyszerű és visszavonult vala, s így nem sok az, mit róla tudunk; annál inkább, miután igen kevés forrás áll rendelkezésünkre, s épp a legbővebb, egy amerikai röpirat, annyira magán viseli a papi befolyás jellegét, hogy csak a legnagyobb óvatossággal használhatjuk föl. Buckle Henrik Tamás született 1822. november 24-kén. Atyja tehetős kalmár volt Londonban. A kis Tamás első neveltetését Gordon-House (Ken-tish-Town) egy magánnöveldéjében nyerte, Holloway vezetése alatt. Csakhamar kitűntette magát szorgalma által. Vissza

    Tartalom

    I. KÖTET
    Buckle Henrik Tamás III -VIII.
    ELSŐ FEJEZET.
    A történet buvárlat segédforrásainak jelen helyzete. Az emberi cselekedetek törvényszerűségének kimutatása. Ezen cselekedetek szellemi és természeti törvényei; mindkét irány vizsgálatának szükségessége. Természettudomány nélkül nincs történelem.
    A történetírás tárgya 1
    A történészek korlátolt ismerete 3
    A jelen munka feladata 5
    Ha az emberi cselekedetek nem határozott törvények kifolyásai, úgy a véletlentől vagy természetfölötti befolyástól kell függniök 8
    A szabadakarat és elővégzet tanainak valószínű eredete 10
    Az elővégzet hittani és a szabadakarat alapbölcsészeti alapja 12
    Az ember cselekedeteit az előzmények határozzák meg, melyek vagy az emberi szellemhez vagy a külvilághoz tartoznak 15
    A történelem tehát nem más, mint a természet behatása az emberre és az ember behatása a természetre 15
    A statisztika az emberi cselekedetek rendszeressége mellett tanúskodik gyilkosság és más bűnök tekintetében 16
    Ugyanannak bebizonyítása az öngyilkosságok 20
    Az évenként kötött házasságok 25
    És a cimzet nélkül feladott levelek tekintetében 25
    A történésznek ki kell kutatnia, vájjon a szellem vagy a természet gyakorolt-e nagyobb befolyást az emberi cselekedetekre. Természettudomány nélkül nincs történelem 26
    MÁSODIK FEJEZET.
    A természet befolyása a társadalmi rendre és az egyén jellemére.
    Az ember természeti befolyások alatt áll, melyek: az égalj, táplálék, talaj és természettünemények általában 29 Azok hatása a vagyon felhalmozódására 30
    Ugyanannak eloszlására 37
    Ez elvek bebizonyítása Irland által 44 India által 47
    Aegyptom által 53
    Középamerika által 58
    Mexikó és Peru által 59
    A természettörvények hatása Brazíliában 62
    A természettünemények befolyása a képzelemre és értelemre általában 72
    A természet uralma az ember felett és az ember uralma a természet felett 74
    Az első esetben inkább a képzelem van felkeltve, mint az értelem; és ide tartozik minden régi müvelődés 75
    Földrengés és tűzhányók fölkeltik a képzelmet 75
    Szintúgy a veszély általában 77
    Nemkülönben az egészségtelen égalj, mivel bizonytalanná teszi az életet 78
    Ezért az Európán kivüli művelődésekre főleg a képzelem, az európaiakra az értelem gyakorolt befolyást 79
    E tétel magyarázása India és Görögország összehasonlítása által 80
    Továbbá Középamerika által 90
    HARMADIK FEJEZET.
    Az alapbölcselők szellemi törvények fölfedezésére alkalmazott rendszereinek bírálata.
    Az előbbi fejezetben kimutattuk azon két. kiváló körülményt, melyek Európát a világ minden más részétől megkülönböztetik 92
    Innen kiviláglik, hogy Európa történelmére nézve a szellemi és természeti törvények két osztálya közül a szellemiek a fontosabbak 95
    Mindkét alapbölcseleti irány szellemi törvényeket általánosító módszerének birálata 97
    E módszerek sikertelensége 100
    JEGYZETEK
    Első fejezet 103
    Második fejezet. 118
    Harmadik fejezet 172

    II. KÖTET
    NEGYEDIK FEJEZET.
    A szellemi törvények részint e kölcsiek, részint értelmiek. A kőt nem összehasonlítása Miként hat mindkettő az ember társadalom haladására
    A szellemi törvények tanulmányozásánál a történelmi módszer helyesebb, mint az alapbölcseleti 3
    A társadalom haladása kétféle: erkölcsi és értelmi 6
    Az erkölcsi és értelmi elem ősszehasonlitása 7
    Semmi sem bizonyitja, hogy az ember természeti képességei növekednének 8
    A haladás tehát azon körülmények javulásától függ, a melyek közt a képességek érvényesülnek 9
    Az emberi cselekedetek mérve minden időben változott, és igy azok okai is változnak 9
    De az erkölcsi igazságok soha sem változtak 10
    Az érteim igazságok folyton változnak 11
    Az értelmi igazságok képezik a haladás okait 11
    Tudatlan emberek oly méretben ártalmasak, mint amily tiszták szándékaik 13
    Példák Róma és Spanyolország történetéből 15 A vallási üldözések hanyatlása a tudomány haladásának köszönhető 18
    A harcias szellem hanyatlása ugyanazon oknak tulajdonitandó 19
    Példák Orosz- és Törökország történetéből 22
    A művelődés haladásával tehetséges emberek kerülik a katonaságot 23
    Példák a régi Görögország s a modern Európa történetéből 21
    A három főkörülmény, mely által a tudomány haladása a harcias szellemet meggyöngítette 29
    Először a puskapor feltalálása 29
    Másodszor a nemzetgazdászok fölfedezései 33
    Harmadszor a gőznek közlekedési célokra való alkalmazása 40
    A társadalom haladására vonatkozó, ebből eredő következtetések 45
    ÖTÖDIK FEJEZET.
    A vallás, Irodalom és államkormányzás befolyásának vizsgálata.
    Az előbbi érvek ismétlése 48
    Az erkölcsi érzület befolyást gyakorol az egyesre, de nem a társadalomra 49
    Minthogy a történészek ezt mindeddig nem ismerték föl, nem is gyűjtöttek még a történetírásra alkalmas anyagot 51
    Miért szorítkozik a jelen történet Angliára? 52
    Anglia történetének összehasonlitása Franciaország történetével 55
    Németország történetével 57
    Amerika történetével 59
    Szükséges, hogy az értelmi haladás alaptörvényeit kikutassuk 61
    Miért kell emiatt Németország, Amerika, Francia,- Spanyol- és Skótország történetét is tanulmányozni? 62
    A vallás befolyása a társadalom haladására 70
    Példák a misszionáriusok törekvéseiből 72
    A héberek történetéből 74
    A kereszténység legkorábbi életéből 76
    Svédország és Skócia történeteiből 78
    Az irodalom befolyása a társadalom haladására 83
    Az államkormányzás befolyása a társadalom haladására 88
    Példák a gabnatörvény visszavételéből 89
    A legjobb törvényhozás eltörli a régi törvényhozások müveit 91
    Az államférfiak beavatkozása a kereskedelembe megkárosította azt 92
    A törvényhozók idézték elő a csempészetet és a vele járó bűnöket 95
    És előmozditották a szinlést és esküszegést 97
    Az uzsora elleni törvényekkel előmozdították az uzsorát 99
    Más törvényekkel megakadályozták a tudomány haladását 100
    Angliában kisebb volt a beavatkozás mint más nemzeteknél, és ezért volt ott a fejlődés kedvezőbb 102
    JEGYZETEK.
    Negyedik fejezet 104
    Ötödik fejezet 125

    III. KÖTET
    HATODIK FEJEZET.
    A történelem eredete és a történelmi irodalom állapota a középkorban.
    Következtetések az eddigi fejtegetésekből 3
    A történelmi kezelésmódszerek változásainak kutatása világot fog vetni a társadalmi változásokra 3
    A legrégibb történelem balladákból állott 7
    A történelmi tévedések egyik oka az irás mesterségének feltalálása 9
    A vallásváltoztatás által is megromlik az országok őstörténelme 12
    Legnagyobb befolyással birt erre a papi kaszt 15
    A megromlás következtében létrejött absurdumok 17
    Példa erre Nagy Károly története Turpintól 22
    S a brittek történelme Geoffreytöl 24
    A történelem első javulása a 14-ik és 15-ik században kezdődik 27
    De a könnyenhivőség még uralkodó volt, mint Cominesnél látszik 28
    S Stöffler jóslataiból az özönvízről 31
    Dr. Horst művéből az arany fogról 32
    HETEDIK FEJEZET.
    Az angol szellem történelmének vázlata a XVI. századközepétől a XVIII. század végéig.
    A történelem különösségei a korszellem természetes kifolyásai voltak 34
    A kétkedés szelleme a javulás szükséges előzménye 35
    A scepticismus nagy fontossága 36
    A vallásos türelem eredete Angliában 39
    Ös3zehasonlitás Hooker és Jewel közt 40
    Scepticismus s kutatási szellem más tekintetben 43
    Chillingworth iránya 45
    Chillingworth összehasonlítva Hooker s Jevellel 46
    Más tények ezen irányban s a nevekvő közönyösség a theologiai kérdések iránt 48
    E mozgalom nagy haszna 51
    I. Jakab s I. Károly alatt ezen ellenszegülés a tekintély ellen politikai jelleget nyert 52
    II. Károly alatt az udvarnál frivol jelleget vett fel 54
    E szellem befolyása Browne Tamásra 55
    Boylera 57
    Ez hozta létre a királyi társaságot 60
    Buzdítás a természettudományokra s a papság ellenszegülési kísérletei 60
    A papság természetes ellene a természettudományoknak, mert hatalmokat kissebbiti 61
    Megmagyarázása ezen tételnek a hajósok s földmivesek babonáival, összehasónlitva azt a katonáknál s mesterembereknél uralkodókkal 62
    Javulások a törvényhozásban II. Károly uralkodása alatt, daczára a politikai elnyomásnak 64
    Ezeket a scepsis s a kutatás szellemének lehet köszönni 68
    Elősegittettek a király bűnei által 69
    S gyűlölete által az egyház iránt 70
    Gyámolította Hobbest s elhanyagolta a legkitűnőbb napokat 72
    A papság, hogy hatalmát visszanyerje, II. Jakabbal szövetkezik 73
    E szövetség megbomlása a türelmi parancs által 76
    A papság erre a dissenterekkel egyesül s előidézi az 1688-ki forradalmat 77
    A forradalom fontossága 81
    A papság megbánja magaviseletét 82
    Viszálkodások III. Vilmossal 83
    Viszály az egyházban 83
    Az elősegíti a scepticismust 84
    A zsinatok először megvettetnek s azután eltöröltetnek 84
    A forradalom után a legjelesebb fők világi pályára adják magokat s kerülik az egyházat 85
    A klérus elveszti világi hivatalát, s számra kevesebb lesz a parlament mindkét házában 85
    Anna alatt rövid időre ismét megerősödik az egyház .86
    De meggyengül Wesley s Whitefield dissenterek által 87
    A vallás és erkölcs különválasztatik 88
    A sceptieus viták gyors következményei 90
    Az ismeretek elterjednek s népies irányt vesznek 91
    Politikai népgyűlések s a parlamenti viták nyilvánossá tétele 92
    A személyes képviseltetés tana s a függetlenség tudata 92
    Megfelelő változás az irók irmodorában 93
    Mindennek folytán beállott nagy reformok 94 A dolgok folyása I. György s II. György tehetetlensége által elősegittetik 96
    Zavar áll elő III. Györgynél, ki alatt veszélyes politikai reactio kezdődik 97
    III. György tudatlansága 98
    Pitt föltétlen meghodolása 99
    Más államférfiak képtelensége s a király gyűlölete a nagy férfiak iránt 100
    A lordok házának hanyatlása 101
    Bürke tehetségei s előnyei 104
    Fellépése III. György nézetei ellen 3 ezért elhanyagolása 108
    Bürke későbbi őrültsége s erőszakodásai 112
    A királyi kegy most áradt reá 118
    III György politikája Amerika ellen 119
    Ennek visszahatása Angliára 121
    Politikája Francziaország ellen 123
    Ennek hatása Angliára 125
    Zsarnoki törvényeket hoz létre Anglia szabadságai ellen 127
    Melyek az államkormány által erőszakosan hajtattak végre 130
    Szomorú politikai kilátások Angliára nézve a 18-ik század végén 133
    Azonban az ismeretek elterjedése által ellen-reactio jött létre 134
    Ennek s a közvélemény nagy hatalmának köszönheti Anglia a 19-ik század nagy reformjait 138
    Jegyzetek :
    Hatodik fejezet 142
    Hetedik fejezet 165
    Hibaigazítás.
    A 142-ik lapon felül „Negyedik fejezet" áll hibásan „Hatodik fejezet" helyett.

    IV. KÖTET
    Nyolcadik fejezet.
    A francia szellem történelmi vázlata a tizenhatodik század közepétől egészen XIV. Lajos trónráléptéig.
    Fontos az a kérdés, váljon a történetíró a társadalom rendes, vagy pedig rendkívüli jelenségeit tanulmányozza-e előbb 3
    Az egyház Franciaországban nagyobb hatalommal bír, mint Angliában 4
    Miért is Franciaországban a XVI. században minden dolog nagyobb mérvben volt theologiai színezetű, mint Angliában 6
    Minek folytán Franciaországban lehetetlen volt a türelem 8
    De a XVI. század vége felé Franciaországban a kétkedőség és evvel együtt türelmesség kezdett mutatkozni, mint azt a nantesi ediktum tanúsítja 10
    Az első kételkedő nem Rabelais volt, hanem Montaigne 11
    A mozgalom folytatása Charron által 14
    IV. Henrik biztatja a protestánsokat 16
    Még a kormányzó királyné által is XIII. kiskorúsága alatt türetnek 17
    A türelmesség irányában a legnevezetesebb lépést Richelieu teszi, ki az egyházat érzékenyen megalázza 20
    Világi kormányrendszere ellentétben áll a régibb egyházival 22
    A protestánsokat szabadelvű bánásmódban részesíti 29
    Világi vezéreik elhagyják őket; a párt uralma a papság kezére kerül 33
    Minek folytán a francia protestánsok türelmetlenebbekké válnak a katholíkusoknál, kiket államférfiak vezettek 35
    A francia protestánsok szükkeblüsége 39 Polgárháborút keltenek, mely azonban inkább osztályharc, mintsem vallásküzdelem volt 55
    Richelieu a zendiilést elfojtja, de ínég mindig nem üldözi a protestánsokat 57
    A kormány e szabadelvű politikája csak része egy sokkal terjedtebb mozgalomnak 58
    Annak egyik példája Descartes bölcsészete 59
    Analógia Descartes és Richelieu között 69
    Ugyanazt a theologiaellenes szellemet kortársaik is mutatják 71
    Mazarin is 72
    Valamint a fronde küzdelmei 74
    Mindazonáltal nagy különbség volt Franciaország és Anglia között; és a gyámkodó szellem túlnyomó hatalma gátlá a franciákat szabadságuk kivivásában 79
    Kilencedik fejezet.
    A gyámkodó szellem története és annak összehasonlítása Franciaország és Angolhonban.
    A XI. század körül a kutatás szelleme gyöngíteni kezdé az egyházat 84
    Evvel egyidejűleg fellép a hübérrendszer és az örökös arisztokratia . 85
    A nemesek kiszorítják a papságot és a nőtlenséggel szemben fellép a rang örökölhetősége 86
    Angliában a nemesség nem volt oly hatalmas, mint Franciaországban 87
    Es örömest szövetkezett a néppel a korona ellen 88
    Minek folytán oly független népszellem fejlődött ki, minőt Franciaországban, hol a nemesség sokkal hatalmasb, semhogy a nép segélyére szoruljon, nem ismertek 89
    A két ország ebbeli különbségének hatása a XIV. században . 91
    A központosítás Franciaországban természetes következménye a hübérnendszernek 96
    A francia nemesség hatalma 98
    Bizonyítékok a lovagság történetéből 100
    Valamint a franciák hiúságából és az angolok büszkeségéből 103
    Analógia a reformáció a XVII. századbeli forradalmak mutatják közt 104
    Mindkettőt ellenezte a papság és nemesség. E két osztály természetes szövetkezése 105
    Mindkét rend Erzsébet uralma alatt gyöngittetik 106
    És I. János meg I. Károly hasztalan törekedtek azo hatalmát visszaállítani 111
    Jegyzetek.
    A VIII. fejezethez 113
    A XI. 158

    V. KÖTET
    Tizedik fejezet.
    A gyámkodó szellem hatalma Franciaországban megmagyarázza a frortde bukását. A fronde és az egyidejű angol forradalom egybehasonlitása.
    A fronde és a nagy angol forradalom közötti különbség 3
    Az angol forradalom osztályharc vala 4
    De Franciaországban a gyámkodás szelleme és a nemesség hatalma lehetetlenné tevé az osztályharcot 10
    A francia nemesség hiúsága és tehetetlensége 12
    Az ily emberek lévén a fronde vezérei, e forradalom természetesen meghiusult 17
    De az angol forradalom sikert aratott, mert demokratikus volt és a nép emberei állottak élén 22
    Tizenegyedik fejezet.
    XIV. Lajos a gyámkodás szellemét átülteti az irodalomba. Az értelmi és uralkodó osztály olt közti eme szövetkezés eredményeinek vizsgálata
    A gyámkodás szellemét, mely Franciaországban e politikai bajok előidézője, XIV. Lajos alatt átvitték az irodalomba, miáltal ez utóbbi szövetkezett a kormánynyal 24
    A szolgaiasság XIV. Lajos uralma alatt 25 Az irodalmi férfiak hálaérzete XIV. Lajos irányában 29
    Pártfogásának káros hatásai 30
    Első hatása a tudományos haladás megakasztása 34
    Még a mechanicai ágakban sem mutatkozik eredmény 37
    Az élettan, bonctan és orvostudomány hanyatlik 38
    Hasonlóképen az állattan és vegytan 40
    A növénytan sem mutat haladást 40
    A XIV. Lajos alatt beállott értelmi hanyatlás a gondolkodás minden ágában mutatkozott és csak természetes következménye pártfogóságának 43
    Felvilágosító példák a francia művészet történetéből 47
    És az irodalom minden ágából 50
    Franciaország ált. hanyatlása XIV. kormányzásának utolsó felében 51
    Tizenkettedik fejezet
    XIV. Lajos halála. Visszahatás a gyámkodás szelleme ellen és előkészülés a francia forradalomra.
    Az angol irodalmat Franciaországban XIV. Lajos uralma alatt nem ismerik 54
    De halála után kezdték azt tanulmányozni és a kiválóbb franciák meglátogatták Angolhont. Ez idézte elő a francia és angol szellem szövetkezését 63
    Angolhon csodáltatása a franciák által 64
    Az ebből származó szabadelvű nézeteket a francia kormány elnyomni iparkodott 65
    Az irodalmi férfiak üldöztetése a francia kormány részéről 66
    A kormány erőszakoskodása 67
    A francia irodalom képezé a szabadság utolsó eszközét 79
    Annak indokolása, hogy miért támadták meg az irodalmi emberek először az egyházat, nem pedig a kormányt 80
    Ez vezetett a kereszténység megtámadására 83
    De a politikai intézmények XIV. Lajos uralkodásának közepéig megmenthetők voltak volna; ezután minden veszve volt 91
    Jegyzetek
    A tizedik fejezethez 94.
    A tizenegyedik fejezethez 105
    A tizenkettedik fejezethez 120

    VI. KÖTET
    TIZENHARMADIK FEJEZET.
    A történeti irodalom állapota Francziaországban a XVI. század végétől a XVIII. század végéig,
    A történelmi irodalom Francziaországban a XVI. század vége előtt 3— 7
    Javulás a történetírás módszerében a XVI. század vége felé 7—8
    Ujabb haladás a XVII. század kezdetén 8—30
    Mit világosabban mutat Mézeray történelme 1643-ban 10—12
    Hanyatlás XIV. Lajos alatt 12—17
    Mutatja ezt Audigier munkája 17—20
    És Bossuet müve 20-27
    Nagy javulás, melyet Voltaire idéz elő 27—44
    Munkája XII. Károlyról 28—30
    Munkája XIV. Lajosról 31—31
    Munkája a népek erkölcseiről, szokásairól és jelleméről 31—32
    Fölfogását elfogadják Mailet, Mably, Velly, Villaret, Duclos és Henault 32—34
    Hajlama nagy általános nézpontokhoz 34—35
    Egy ily megjegyzését elfogadja Constant 35
    Szól a szabadkereskedés mellett 36
    Megelőzi Malthust 36
    Megtámadja a középkort 36—37
    S az antiquitás pedáns bámulóit 37
    Megingatja a scbolastikusok ós theologusok tekintélyét 38
    Kik elismételték a leggyermekesebb képtelenségeket Róma korai történelme felől 39—40
    A kiknek megtámadásában Voltaire megelőzi Niebuhrt 41-44
    Tudatlan előítélet iránta Angliában 44
    Nagy munkáit elősegíti Montesquiey 44—45
    Montesquieu művei és módszerének értéke 45—50
    Turgot munkái s azok befolyása 50—52
    Mindez siettette a franczia forradalom bekövetkezését 52
    TIZENNEGYEDIK FEJEZET.
    A franczia forradalom legközelebbi okai a XVIII. század második félében.
    Az előbbi nézetek összefoglalása 53—55
    A különbség bizonyosság és határozottság közt 55—57
    A franczia értelem megtámadja az államot 1750 körül 57 — 58
    A közgazdasági irók fölmerűlése 58—59
    Rousseau befolyása 59
    Ugyanazon időben a kormány megtámadja az egyházat 59—62
    S kedvez a vallási türelemnek 62 -63
    A jezsuiták eltörlése 63—65
    A calvinismus demokratikus, az arminianismus aristokratikus 65—69
    A calvinismussal összefüggésbe álló jausenismus föléledése Francziaországban kedvez a demokratikus mozgalomnak és biztosítja a jezsuiták elűzését, kiknek tanai arminianusok 69—71
    A jezsuiták bukása után a franczia clerus romlása kikerülhetetlen 71—73
    De egyidőre elhalasztja azt az a körülmény, hogy egy ideig a legkiválóbb francziák nem az egyház, hanem az állam ellen irányozzák támadásaikat 73-74
    E mozgalom összefüggése az atheismussal 74—77
    Hasonló irányt mutat Helvétius 77—81
    És Gondilláé 81—83
    A legtehetségesebb francziák a külvilágra fordítják figyelmöket 83—85
    Ennek hatása a hő, fény és villamosság tudományára 85-88
    Valamint a vegytanra és földtanra 88—93
    Angliában ugyanazon időben hiányzottak nagy
    gondolkozók 93— 96
    De Francziaországban Cuvier és Bichat nagy lökést adnak az állattannak 96— 99
    Richat nézetei a szövetekről 99—101
    E nézetek összefüggése a későbbi felfödözésekkel 101—102
    A feltalálás, felfödözés és módszer egymáshoz való viszonyai és Bichat módszerének roppant jelentősége 102—106
    Bichat munkája az életről 106 — 110
    A francziák nagy és sikeres törekvései a növénytan terén 110—113
    Delisle és Haüy törekvései az ásványtanban 113—115
    Hasonság ezek és Pinel munkája közt a tébolyról 115 Mindezen nagy eredmények közreműködtek a franczia forradalom előidézésére 115—117
    A természeti tudományok lényegesen demokratikusak 117—120
    Ugyanazon demokratikus irány mellett tanúskodik
    a ruházatban mutatkozó változás 120—121
    S a klubbok keletkezése 121—124
    Az amerikai forradalom befolyása 124—125
    A franczia forradalom okainak összefoglalása 125—128
    Általános gondolatok 128—132
    JEGYZETEK.
    Tizenharmadik fejezet 132
    Tizennegyedik fejezet 156
    TIZENÖTÖDIK FEJEZET.
    A spanyol szellem történetének vázlata az V. századtól a XIX. század közepéig.
    Az előbbi kötetekben négy vezérelv állapíttatott meg 3
    Melyeknek igaz volta a spanyol történelem tanulmányozásából még jobban ki fog derülni 4
    Spanyolországban a babonát a természeti tünemények segítették kifejtem 5
    Hasonlókép a Francziaországgal folytatott arriánus háború 8
    S később a mohamedánok ellen vívott harcz 10
    Ez a három ok hatott főképen Ferdinánd és Izabella politikájára 13
    V. Károly és II. Fülöp folytatják ezen politikát 14
    II. Fülöpöt minden visszataszító tulajdonságai daczára nemzete mégis szerette 17
    Iránta való szeretete általános okokból fakadt, melyek a spanyolokat több évszázadon át Európa legloyalisabb népévé tették 19
    A spanyol loyalitás eredete és annak bizonyítékai . 19 Loyalitás és előítélet egyesülnek és megerősítik egymást 19
    Egyesülésök következtében nagy hóditások történnek és harczias szellem fejlődik ki 23
    De az ily baladás túlságosan függ az egyéntől és azért nem tarthatja magát 26
    Ellenben Anglia haladása a nemzet tetterejétől függ és azért mindig tovább balad a maga utján, akár tehetségesek-e egyes uralkodói vagy sem 27
    Spanyolországban az uralkodó oszályok kerekedtek felül, a nép pedig nem is számított; azért ama nagyság, melyre Spanyolországot jelentékeny uralkodói a 16. században fölemelték, 17. századbeli gyenge uralkodói által csakhamar leszállittatott 28
    Spanyolországnak 17. századbeli bukását a papi hatalomnak növekvő emelkedése kisérte 31
    Az alkalom, melynél a papság hatalmát érvényesítette, a mórok elözetése volt 39
    Ezen kiűzetés befolyása Spanyolország elszegényedésére 45
    A gyárak s a népesség csökkenése, a szegénység gyarapodása 46
    1700, midőn az ügyek már a lehető legroszabbul állottak, az osztrák dynasztiára a Bourbonoké következett 52
    Ekkor Spanyolország idegeneket uralt 52
    Ők az országon az egyház hatalmának gyöngitése által akartak segíteni 58
    De az egyház hatalma a nép szellemét annyira meggyöngítette, hogy a nép tudatlanságba sülyedve, tétlen maradt 59
    A kormány megkisérlette ezen tudatlanságon idegenek segítségével lendíteni 64
    A idegenek befolyása mutatkozott 1767-ben Spanyolországban a jezsuiták elüzetése alkalmával 71
    Továbbá az inquizitió ellen intézett támadásokban 71
    Ugyszinte a külügyi politikában 73
    Mindezt előmozdította III. Károly tekintélye és jelentős jelleme 75
    De mitsem használt; mert a politikusok semmire sem mehetnek, ha a népszellem velők ellenkezik 76
    III. Károly mégis nagy javításokat eszközölt, melyektől felületesen tekintve állandó hasznot is lehetett volna várni 78
    Áttekintse annak, a mit a spanyol kormány a 18. század folyamán felmutathat 78
    De ezen javítások ellenére voltak a nemzeti jellemnek, s így a reakcziónak be kellett következnie 89
    Ez 1788-ban kezdődött, midőn IV. Károly trónra lépett. 0 igazi spanyol volt 90
    A 19. században politikai reformok még egyszer megkísértették Spanyolhon megjavítását 93
    De a már felsorolt okoknál fogva fáradozásuk hiábavaló volt, daczára a már rég fennálló községi jogoknak és a népképviseletnek 94
    Így uralkodnak mindenkor általános okok egyes tényeken 96
    Ezen általános okok az országot a babonára szánták és egyes emberek nem boldogulhattak velők szemben 96
    Az előítéletet csak a tudomány csökkentheti 100
    Ezen kudarcz annál érdekesebb; mert Spanyolország nagy természeti előnyöket élvez 101
    Voltak nagy politikusai és törvényhozói 102
    Azonkívül a spanyolok régóta hiresek becsületszavokról; bátorság, mértékteletesség, emberség és vallási őszinteség voltak jelzőik 102
    De a nép haladására mindezen szép tulajdonok mitsem érnek, mig a tudatlanság oly nagy és általános 103
    Ez választja el Spanyolországot a többi czivilizáln világtól, a babona szellemét ébren tartja, valamint az ős idők iránti tiszteletet és vak s szolgai alázatosságot, mely addig a mig tart, minden javulást lehetetlenné tesz, s a melynek mindaddig el kell tartania, mig csak a tudatlanságot útjából el nem takarították 105
    Jegyzetek 112
    TIZENHATODIK FEJEZET.
    (Skóthon állapota a tizennegyedik századnak végéig).
    Skóthon és Spanyolország nagyon különböznek loyalitás tekintetében 4
    De feltűnően hasonlók az előítéletekre nézve 5
    A skótok politikai szabadsággal vallási szolgaságot kötnek össze. Ez a legtöbbre kiható és legfontosabb tény az ő történetökben s a munka hátralévő fele ennek okaival foglalkozand 6
    A földrajzi fekvés befolyása 8
    A rómaiak betörése 9
    Az irek berontása 11
    A norvégok berohanása 12
    Az angolok hódoltsága 13
    Skóthonnak ezen pusztulásai megakasztották a városok virágzását és ezáltal előmozdították a nemesség hatalmát 17
    A nemesség hatalmát még inkább előmozdították a föld viszonyai és a korona gyöngesége 18
    Mindezen okoknál fogva hatalma a 14. század vége előtt roppantul felemelkedett. A korona, általa egészen háttérbe szorulván, nem talált szövetségesre a városokban; mert a fentebbi okoknál fogva városok egyáltalán nem voltak 19
    Mert a polgári ipar lehetetlen vala és a legközönségesebb ügyesedettségek (üveg, szappan) ismeretlenek voltak 21
    Bizonyítékok a skót városok csekély számú népessége mellett 24
    Sokkal gyengébbek és jelentéktelenek voltak, semhogy hatóságaikat képesek lettek volna maguk kebeléből választani 24
    A városi elemnek ezen tökéletlen alakja mellett, a korona egyetlen szövetségesét az egyház képezhette, innen való tehát az egyház és a trón szövetsége a nemesség ellen 25
    A papság volt az egyedüli testiüet, mely a nemességnek ellentállhatott. Nagy befolyásának okai 32
    TIZENHETEDIK FEJEZET.
    (Skóthon állapota a XV. és XVI. században).
    Már a 15. század elején világos volt, hogy a trón kezet fogott az egyházzal a nemesség ellen 33
    I. Jakab megtámadta a nemességet és pártolta az egyházat, miáltal azt remélte, hogy utóbb a trónt mindakettő fölé sikerülend fölemelnie 33
    De politikája hajótörést szenvedett; mert ellentétben állott általános okok működésével 35
    Nemcsak hajótörést szenvedett, de őt magát is eltemette 37
    A Douglasok hatalma, kik délen a nemesség élén állottak 37
    II. Jakab elvesztette ezen család fejeit 38
    A koronának nemességellenes törekvéseit a papság ugyancsak segitette és a 15. század közepe táján a nemesség és papság már tökéletesen elidegenedtek egymástól 39
    III. Jakab ép ugy mint I. és II. Jakab a papsággal szövetkezett a nemesség ellen; de annak hatalma sokkal biztosabb alapon állott, semhogy a király megingathatta volna és 1488-ban a nemesek a királyt kivégeztették 41
    IV. Jakab mégis mindezen ismételt kudarczok daczára, elődeinek politikáját folytatta 41
    Hasonlókép tőn V. Jakab. A nemesség ezért be is börtönözte, a papságot pedig az összes állami hivatalokból kilökte 42
    1528-ban Jakab megszökött börtönéből; trón és korona ismét felülkerekedtek és a legelőbbkelő nemesek száműzettek azóta a nemesség jobban gyűlölte a papságot mint valaha és ezen gyűlölet hozta létre a reformácziót 43
    A kormány rendszabályai a nemesek ellen 43
    Melyekért azok az által boszulták meg magukat, hogy a reformált vallásra tértek 44
    Ezzel szemben V. Jakab egészen a papság karjai közé menekült 45
    Minthogy a nemesség a másik párton állott, a népnek pedig jelentősége és befolyása egyáltalán nem volt, Skóthonban a reformáczió el vagy el nem terjedése egyáltalán azon fordult meg, hogy a nemesség hatalma felülkerekedik-é vagy pedig kudarczot fog-é vallani 47
    1542-ben a nemesek V. Jakabtól nyiltan eltagadták engedelmességüket és ez az eljárás életének ily kritikus pillanatában megrepesztette a király szivét 48
    Mihelyt meghalt, a népszerű nemesség ismét kormányra jutott. A papokat kiszorították és intézkedtek a protestantizmus javára 49
    1546-ban Beaton érseket meggyilkolták, egyúttal pedig Knox megkezdette pályáját 52
    Későbbi lépések Knox részéről 53
    Mialatt Knox külföldön, a nemesek otthon megalapították a reformácziót 54
    Midőn ő hazatért, a harcznak már jóformán vége volt 54 1559-ben az uralkodó királynőt letették, a nemesség kormányra került és 1560-ban az egyház tönkre volt téve 55
    Mihelyt ezen forradalom véget ért, a nemesek és prédikátorok kaptak hajba az egyházi javakon 59 A nemesek azt hitték, hogy nekik járnak és mindjárt el is foglalták 59
    Erre a protestáns prédikátorok kijelentették, hogy a nemeseket erre az ördög birta 60
    Morton, ki a nemesség élén állott, a papság ezen eljárásán elkeseredett és üldözte azt 63
    Mi által a két rend között utoljára tökéletes szakadás jött létre 63
    A papok, a kik látták, hogy az uralkodó osztály megveti őket, egész lélekből szövetségre léptek a néppel és demokratikus elveket hangoztattak 63 1574-ben Melville lett vezérökké ; és az ő idejében kezdődött a nagy küzdelem, mely mindaddig véget nem ért, mig csak 60 évvel később az I. Károly elleni lázadás be nem következett 64
    Ezen lázongó szellem első tüneménye a püspökök ellen intézett támadás volt, mely 1755 ben kezdődött 65 1580-ban már megszüntették az episkopátust 66
    De a nemesség segítségére volt a püspökségnek; mert ép oly előszeretettel viseltetett az egyenlőtlenség, mint a minőt a papság az egyenlőség iránt tanúsított 66
    A felsőbb osztályok küzdelme a papsággal az episkopátus tárgyában 67
    1582-ben VI. Jakabot bebörtönözték. A papság ezen intézkedést igazolni törekedett és nyíltan kimondotta demokratikus nézeteit 69
    A papság heves kifakadásai a király és a nemesek ellen. 71
    Vezérök Melville szemtől szembe megsértette a királyt és nagyon valószinü, hogy az 1600-ik évi Gowrie-féle összeesküvés a papság tudtával történt 72
    Mindazáltal a papság, kelletlen viselete daczára a szabadság szellemének ápolása és épségben tartása által Skóthonnak a lehető leghasznosabb szolgálatot tette 75
    TIZENNYOLCZADIK FEJEZET.
    (Skóthon állapota a XVII. és XVIII. században).
    Az 1603. évben Skóthon királya egyszersmind Anglia királyává lőn és elhatározta, hogy uj segédeszközeit a papság megalázása és megfenyitésére fogja használni 78
    Kegyetlensége a papokkal szemben 82
    1610-ben Jakab Angliának hatalma által rákényszeri-tette Skóthonra az episkopátust. Ugyszinte magasb törvényszékek is állitattak fel 84
    A püspökök zsarnok magaviselete 85
    Időközben elkészül a visszahatás 86
    1637-ben napfényre jut és 1638-ban megbuktatja a püspököket 89
    A mozgalom lényegileg demokratikus, tehát itt meg nem állapodhatik, hanem gyorsan átszáll az egyházról az államra. 1639-ben a skótok fegyvert ragadnak T. Károly ellen, megverik és eladják az angoloknak, a kik kivégzik 90
    Mielőtt a skótok beleegyeztek, hogy II. Károlyt megkoronázzák, előbb arra kény szeritették, hogy magát megalázza és saját, valamint családja bűneit bevallja 91 De midőn II. Károly a trónra lépett, birt annyi hatalommal, hogy a skótokat leverhette, hatalmát pedig még nagyobb elnyomásra használta, mint a minőt elődei gyakoroltak 91
    Ámde a szabadság szelleme már elég erős volt, hogy az állandó zsarnokság helyreállítására irányult kísérleteit meghiúsíthatta 92
    De a válság azért mégis szörnyű volt és a nép és papok minden lehető üldöztetésnek ki voltak téve 93
    A püspökök ismét segítségére voltak a kormánynak Skóthonnak rabszolgaságra döntését czélzó törekvésében. Gyűlöltek lévén a nép szemében, szövetségre léptek a koronával és a legmelegebb ragaszkodást tanúsították II. Jakab iránt, a kinek kormánya alatt oly kegyetlenkedéseket követtek el, minőket eddig soha 93
    1688-ban még egyszer kitört a visszahatás, mely által a skótok még egyszer megszabadultak elnyomóiktól 97
    Ezen romlott kormánynak leghatalmasabb barátai a hegyi skótok valának 98
    Miért voltak a skótok hajlandók a Stuartok mellet fellázadni 99
    1715. és 1745. évi lázadásaikat korántsem okozta túlságos és módfeletti loyalitás 100
    1745. után a hegyi skótok teljes jelentéktelenségre sülyedtek le és Skóthon fejlődése szakadatlanul folytatta menetét 101
    A kereskedelmi szellem első csirái 102
    Összefüggése az örökös bíráskodásnak 1748-ban történt eltörlésével. Ezen eltörlés következménye volt a nemesség hanyatló hatalmának, nem pedig oka 103
    Skóthon nemessége hatalmi hanyatlásának egyik jele az Angliában való egyesség volt 1707-ben 104
    Másik oka az 1745. évi lázadás meghiúsulása 106
    Miután a nemesség ennyire meggyöngült volt, könnyen sikerült tőlük a törvényhatóságot megvonni; és igy elvesztették régi hatalmuknak utolsó jelét is 107
    Ezen nagy demokratikus és felszabadító mozgalom a kereskedő és iparüző mozgalmak gyarapodása által segittetett elő 109
    Ezeknek gyarapodása pedig viszont előmozditóra talált Skóthonnak Angliával való uniójában 110
    Az iparüző osztályos: gyors felvirágzásának bizonyítékai a 18. század első felében. 112
    Időközben Skótországban ujabb és fényes irodalom támadt 118
    De szerencsétlenségre ezen fényes irodalom, daczára merész kutató szellemének, nem volt képes az uralkodó babonát csökkenteni 120
    A történetirónak kötelessége ezen meghiusulás okait felismeini, ha erre képtelen, nem érti a skót történelmet 122
    A történetiró első és leglényegesebb tulajdonsága az, hogy ama nagy tudományos tant megértse, melynek neve törvény. De a ki ezen tanra a történelem egész folyamát akarja alkalmazni és ennek segitségével az ügyek menetét és lefolyását magyarázni, oly akadályokba ütközik, melyeket egyes szellem képtelen legyőzni 123
    Jegyzetek a tizenhatodik fejezethez 128
    Jegyzetek a tizenhetedik fejezethez 152
    Jegyzetek a tizennyolezadik fejezethez 195
    TIZENKILENCZEDIK FEJEZET.
    (A skót szellem vizsgálata a XVII. században).
    A kötet befejezése még közelebbi kutatást fog tartal mázni ama kettős ellenmondást illetőleg, mely Skótország történetében mutatkozik, nevezetesen: 1. hogy ugyanazon nép szabadelvű a politikában, de nem szabadelvű a vallásban, és 2. hogy a szabad gondolkodású és skeptikus irodalom, melyet a 18. század termett, vallási rabságát csökkenteni képes nem volt. 4 Vallási rabsága ama nagy hatalomnak következménye volt, melylyel papsága a 17. században rendelkezett. Ezen hatalom okaival e fejezet behatóbban foglalkozik 5
    Irodalmának kudarcza, melyet ezen alárendeltség csökkentése iránt folytatott küzdelemben vallott, ama különös rendszer következményét képezte, melyet a skót búvárok használtak. Ezen rendszer általános elterjedéseinek okai, annak lényege és következményei, nem ezen, hanem a következő fejezetben (mely egyúttal e kötet utolsó fejezetét képezi), fognak vizsgálat alá kerülni 5
    Oly körülmények, melyek a 17. század folyamában a skót papság befolyásának kedveztek 7
    Mig az I. Károly ellen viselt háború angol részről lényegében politikai volt, addig a skótok csaknem kizárólag vallási okoknál fogva viselték 8
    Ez ugyan következménye volt a skót babonának, de viszont növelte is azt 10
    Ennélfogva a 17. században világi érdekek elhanyagoltattak és vallásiak léptek előtérbe. A nép csak ugy buzgott a prédikácziókért, melyek néha rendkívül gyakoriak és roppant hosszúak voltak; igy tehát életének legnagyobb részét ügynevezett vallási gyakorlatokban töltötte 11
    A papok ezt hatalmuk kiterjesztése és megerősítésére használták föl 12
    Hatalmuk legerősebb emeltyűje a zsinatok voltak. Ezen zsinatok mindenbe avatkozása és zsarnoksága 14
    A papság hallatlan igényei 15
    Esetek, a hol az általános vélemény azt tartotta, mintha ezen igények csodatételeken alapulnának. 16
    A papok fenhéjazókká lesznek és követelőleg lépnek föl 20
    Azt állítják, hogy az ő érdekükben, sőt néha egyenesen rajtuk is szoktak csodák történni 22
    Ezen eljárásnak hatása a skót szellemre 23
    Hogy a népre ráijesszen és fölötte tökéletesen uralkodjék, a skót papság szörnyű képzeteket kelt föl és éleszt gonosz szellemekről és pokolbeli büntetésekről 25
    Még borzasztóbbakat az istenségről, melyet szenvedélyes, kegyetlen és vérszomjas lénynek ábrázol 28
    Még a legártatlanabb, sőt némely egyenesen jutalomra méltó tetteket is bűnösöknek ítéltek a papok és az istenségnek haragjával fenyegetőztek 35
    Hogy az ily képzelt bűnöket megakadályozzák, a papok önkényesen intézkedtek és önalkotta törvényeik megszegőit megkorbácsolással, megbélyegzéssel és más egyébbel büntették meg 39
    A klérus által töltaláltbűnök 40
    Így ölték meg Skóthonban a vidám kedélyt, ez ártatlan vigalmat, a szerencsének minden kifejezését és jóformán minden érzéki élvezetet 41
    Ezáltal a nemzeti jellem is megcsonkíttatott. Mert az érzéki gyönyörök ép úgy kiegészítő részét képezik az életnek és ép oly szükségesek, mint a szellemi élvezetek 42
    De a papság kikel a szellemi élvezetek ellen és az által minden országban tehetségéhez képest csökkenti az ott lehetséges boldogság fokát, melyre az emberiség képes és melyet élvezni joga van 44
    Egyetlen protestáns országban sem vitte a papság ezen szűkkeblű, társadalomellenes nézeteit oly meszszire, mint épen Skótországban 50
    Mi több, némely tekintetben a skót papság asketikusabb volt a katholikus egyháznál az egy spanyol klérus kivételével; mert a szeretetet merte megölni és & családnak legszentebb kötelékeit elszakitni 51
    HUSZADIK FEJEZET.
    (A slcót szellem, vizsgálata a 18. században.)
    A 18. századnak skót nyelvű bölcseleti és természettudományi irodalma nem volt egyéb reaktiónál a 17. század theológiai szelleme ellen 55
    De lényeges sajátsága mégis az, hogy induktio eljárás helyett deduktiv módon jár el 56
    Ezen körülmény nagy figyelmet érdemel ; mert az induktív módszer lényegileg theologia-ellenes természetű és igy azt kellett volna várni, hogy a theologiai szellem ellenségei majd ezen módszert követendik . 56
    De a theologiai szellem máris annyira elhatalmasodott a skótok fölött, hogy az induktív módszernek lehetetlen volt érvényesülni 61
    Azért a 18. század világi tudománya és bölcselete uj lehetett ugyan és uj is volt eredményeiben, de nem a módszerre nézve, a mely által ezen eredményeket elérte , 63
    E tekintetben a skótok hasonlitnák Németországhoz és külömböznek Arigolországtól 63
    Főkülönbség inductio és deductio között 64 Az egész skót bölcselet, a physikus ép ugy, mint a metaphysikus lényegében deduktiv 66
    Hutcheson bölcselete 66
    Eredményei és végczélja 67
    Módszere 70
    Smith Ádám 76
    Az ő két müve az „Erkölcsi érzelmek elméletéről" és a „Népek gazdagságának okairól" egy és ugyanazon tárgynak két különálló részét képezi, melynek egyikét a másika nélkül megérteni lehetetlen 77
    Az ő deduktív módszere az előföltételek (praemissumok) elhagyásán alapszik 77
    Az „Erkölcsi érzelmek elméletének" áttekintése 82
    Az ő „Nemzetgazdaságtanának" áttekintése 87
    Hume bölcselete 102
    Képzelő erőben való gyöngesége 102
    Tanainak ujsága és jelentős volta 104
    Az ő módszere egészen deduktív volt; és ő maga ép ugy, mint Smith Ádám keveset törődött a tapasztalással ; innen Bacoval szemben tanúsított igaztalansága, kinek módszere az övével homlokegyenest ellenkezett 106
    Az ő nagy müve „a vallások természetes történetéről" 110
    Ezen munka módszerének összehasonlítása Cudworth módszerével 114
    Reid bölcselete 115
    Félénkségből a speculativ tanok irányára és következményeire tekintett a helyett, hogy egyszerűen az igaz vagy nem igaz voltukat illető kérdésre szorítkozott volna 115
    De a bölcselőnek föladata csakis az igazságnak kutatása; tekintet nélkül annak következményeire 117
    Reid megtámadta Humenak módszerét: mert nem tetszettek neki az eredmények, melyekhez ezen módszer vezetett 120
    Pedig mégis bölcseletében szakasztott ugyanazon módszert követte 121
    Számbavétele és méltatása annak, a mit Reidnak köszönhetünk 124
    Reid és Bacó módszereinek ellentéte 124
    A deductiv módszer Skótországban még a természettudományok terén is uralkodott 126
    A hőnek törvényei 127
    Az erőnek elpusztithatatlansága. Az erők váltakozása 128
    Black természetbölcselete 131
    A lappangó hőről szóló elmélete útját egyengette további fölfedezéseknek 132
    Módszere a deductiv volt és a Baco-féle módszer szabályai egyikének sem vág keretébe 135
    Ő deduktív módon okoskodott saját elveiből, a helyett, hogy a kísérletek hosszú és fárasztó útját választotta volna 138
    Ez annyi volt mint fékét ereszteni meg a képzeletnek és az angol természetvizsgálók inductiv iskolája részéről veszedelmes dolognak tartatik. De az igazság kutatása igénybeveszi minden tehetségünket és természettudományunk előhaladása a képzeletnek és a kedély jótékony hullámzásainak elhanyagolása által rövid éget, szenved 141
    Azért Black a képzelődésnek szabad és korlátlan használata által nagy és derék szolgálatori teljesített . 143 Utóda Leslie ugyanazon tervnek volt hive 149
    Leslie elmélete a hőről 149
    Ő Dngy segitséget nyert a költészettől 152
    De igazságtalan volt Baco irányában, kinek inductiv szempontját fölkelteték nemtetszését 154
    Huttonnak geologiai nézetei 154
    Tüz és viz ama két hatalom, mely a föld kérgét megváltoztatta és még most is változtatja. Ama föltevés, hogy a vulkánok működése hajdan hatalmasabb volt, mint most, nagyon jói megállhat a dolgok egymásutánjának szakadatlan voltáról és a természeti törvények egyformaságáról szóló elv mellett 154
    A tűznek és víznek a földkéregre való hatását deduktiv uton lehet tanulmányozni, ha minden egyes elemnek valószinü hatását külön számbavesszük. Mind a kettővel induktív uton is el lehet járni, ha egyesült hatásukat tanulmányozzuk és ezen hatástól emelkedünk fel az okokhoz, mig a deduktív eljárás az okokról száll le a hatásokhoz 155
    Az angolok az induktív, a skótok és németek a deduktív módszere követték 157
    Az angol geologia megalapitója William Smith 157
    A német geologiáé Werner 158
    A skót geologiáé Hutton 160
    Az angolok azért figyelnek meg következményeket, hogy okokat tudjanak meg. A németek a vizet fogadták el végső ok gyanánt és abból fejtették meg a hatásokat. A skótok viszont a meleget (tüzet) fogadták el okul és annak elveit tették első helyre a bizonyításban 161
    Okok, melyeknél fogva a skót geologusok a tűzből indultak ki, nem pedig, mint a németek, a vízből 161
    Daczára annak, hogy Hutton a metauoorph sziklák elméletét megalapította, és a hőnek oly rendkívüli jelentőséget tulajdonított, mégsem vett magának annyi fáradságot, hogy egyetlen környéket fölkutasson, a hol működő vulkánok vannak és a hol a természetet abbeli működésében láthatta volna, melyről okoskodott 163
    Hanem a Black által fölállított elvek deductiv alkalmazása által oly eredményre jutott, mely a rétegeknek hő által való, megszilárdítását hozta ki 164
    Ezen következtetés tökéletesen speculativ természetű volt és a tapasztalás által nem támogattatott 164
    Talán meg is lehetett volna erősíteni kísérletek által, de még senki sem tett volt próbát erre nézve, és Hutton sokkalta nagyobb ellenségé volt az induktív eljárásnak, semhogy maga kísérleteket eszközölt volna 164
    Erre Sir James Hall vette kezébe az ügyet és Hutton nagy gondolatát tapasztalati uton megerősítette 165
    Watt föltalálója a gőzgépnek és a viz összetételének fölfedezője 166
    Módszerének, melylyel ő, a skót, e fölfödözést eszközölte, ellentéte az angol Cavendish módszerével, a ki egy és ugyanazon időben födözte föl e viznek összetételét 167
    A szerves és szervetlen lét közötti állítólagos különbségnek bizonyítékairól. Valószínűleg az egész anyag szerves 169
    Föltéve azonban, hogy létezik mégis lnyeges különbség, akkor a szerves élet tudományát physiológiára és pathologiára oszthatjuk 172
    Skótországnak két legnagyobb pathologusa, Cullen és John Hunter. Az utóbbi egyúttal physiologus is volt 173
    Cullen rendszerének áttekintése 174
    Hajlandósága az elmélet iránt 174
    Az elmélet veszélyei a gyakorlatot illetőleg 175
    Külömbség a pathologia tudománya és a therapia művészete között ( 178
    Cullen pathologiai módszere Smith Ádáméval összehasonlítva 179
    Cullen theoriája (solidismus) 179
    Ő nem bírálja az elveket, melyekből kiindul 182
    Következtetései, ép ugy, mint előföltételei, csak egy részét képezik az igazaágnak és azért rendkívül egyoldalúak. Mégis kétségtelenül értékesek és jelentékeny részét képezik az általános folyamatnak 184
    A láznak theoriája 185
    Nosologiája 185
    John Hunter tudományos érdemei 186
    Nagysága, szerencsétlen homályossága 186
    Elméjében az induktív és deduktív módszer küzdött egymással a főhatóságért. Ezen küzdelem kimerítette. Ez képezi egyik okát gondolkodása homályos voltának, mi utóbb kifejezéseire is átszármazott 188
    Hajlama természettől fogva a deduktióhoz vezette, de a körülmények tapasztalati (induktív) kutatóvá tették és így fáradhatatlan buzgalommal és szorgalmasan gyűjtötte a tényeket 191
    Ezáltal egy egész sereg jeles pbysiologiai fölfedezést eszközölt 192
    Figyelemmel kisérte a piros vértekecsek történetét és amaz eredményre jutott, hogy funktiójuk nem annyira a test szervezetének ujjáalkotása, mint inkább annak erősítése 192
    Jóval halála után mindezt mikroskopikus és vegytani kutatásokkal megerősítették, különösen Lecanu kísérletei által ki a külömböző nemek és vérmérsékletű személyek vérét egymással összehasonlitotta 193
    Hunter kísérletei az állatok és növények mozgásáról 193
    Ő elismeri ama nagy igazságot, miszerint a szervetlen világról szóló tudományok képezik a szerves világ tudományának alapját 195
    A természettudomány összes ágait egyesitni akarta, hogy kimutassa, hogy a természet hatásai mindenkor egyenletesek és azért még azon dolgokban is, melyek látszólag s legnagyobb szabálytalanságokat képezik, megvan a szükséges szabályszerűség 197 Ezen törekvés, hogy a szabálytalanságnak és a kivételnek törvényeit megtalálja, a pathologiát kedves tárgyává tette 197
    Pathologiai kutatásai közben tekintetbe vette a jege ezek korcsképződései c 199
    Mint physiologus csak Aristoteles mérkőzik vele és múlja őt fölül, de mint pathologus páratlanul áll nézeteinek és elveinek nagyságával 200
    A paihologiában jobban kitűnt a deduktió iránti előszeretete, mint a physiológiában 201
    Pathológiai okoskodásai a tevékenység és a részvét elveiről 202
    De angol kortársai, a kik az induktiot a lehető legnagyobb mértékben kedvelték, oly kevéssé tudtak módszerével megbarátkozni, hogy rájuk jóformán semmi befolyást nem gyakorolt 205
    Ez annál nevezetesebb, minél ismertebb tény az, hogy a betegség lényegére vonatkozó fölfedezései őt tudvalevőleg az újkori sebészet alapvetőjévé és mindannak megteremtőjévé avatták, a mit most az orvosi szakban mint kétségbevonhatatlan tényt tanítanak 206
    Ebből állottak a skótok eredményei a 18. században. Egy nagy pompás irodalom szemben a 17. század skót szellemeinek haszontalan termékeivel 206
    De a deduktív módszer mindkét században uralkodott 209
    Már pedig kevésbbé hat az érzékekre az induktív módszernél. Az utóbbi azért az átlagos megértéssel szemben könnyebben hozzáférhető és sokkal népszerübb, mint a deducio. És ugyanazért az is valószínű, hogy az induktív tudomány tanai a nemzeti jellemre jobban hatnak, mint a deduktív tudományéi 212
    Ezen szabály alól egyesegyedül a theologia képez kivételt 214
    Minthogy pedig a 18. s7ázad skót irodalma lényegében deduktív természetű volt, nem volt képes a nemzetre hatást gyakorolni és a nemzeti babonát meggyöngíteni 215
    S igy az előítélet, babona és vallási tűrelmetlenség még egyre burjánóznak Skótországban 218
    Skót fogalmak a ragályos járványok keletkezéséről. Erre vonatkozó levelezés, mely 1850-bana skót egyház főpapjai és az angol kormány között folyt 221
    Ezen babonás képzetek nagyon vallástalanok és mindenütt azon mértékben pusztuluak, a mily mértékben a természettudomány tér hódit, semmi más hozzá nem férhet. És csak ettől várható az emberi szellemnek lassú; de biztos megváltása ama férfiatlan és szolgai félelem békóböl, mely azt oly sokáig nyügözé 223
    Jegyzetek a 19. fejezethez 237
    Jegyzetek a 20. fejezethez 248 Vissza
    Tétel sorszám:
    071

    Kikiáltási ár:
    50.000 Ft
    (Minimum licitlépcső: 100 Ft)

    Hátralévő idő:
    Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


    Leütési ár:
    56.000 Ft Licitek száma: 2



    Ft
    Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!