Fülszöveg
"Amikor 1913-ban kétségbeesett erőfeszítéseket tettem, hogy a művészetet megszabadítsam a tárgyiság ballasztjától, a négyzet formájához menekültem, és kiállítottam egy képet, amely semmi mást nem...
Tovább
Fülszöveg
"Amikor 1913-ban kétségbeesett erőfeszítéseket tettem, hogy a művészetet megszabadítsam a tárgyiság ballasztjától, a négyzet formájához menekültem, és kiállítottam egy képet, amely semmi mást nem ábrázolt, mint fehér alapon egy fekete négyzetet. Ekkor a kritika és vele együtt a társadalom felhördült: Mindent elveszítettünk, amit szerettünk: sivatagba jutottunk..." emlékezik vissza képének fogadtatására Kazimir Malevics. Hányszor hördült fel azóta is a közönség és a művészszakma, hányszor emlegették a modern művészet "sivatagát" - miközben Malevics fekete négyzete elindult hódító útjára. A tárgynélküli művészet a XX. század egyik legfőbb kifejezési formája lett.
Hogyan alakult a festészet története az impresszionalizmustól a szuprematizmusig? Mi az a hajtóerő, amely a stílusváltások mélyén lappangva munkálkodik? Milyen döntő változások mennek végbe a képszerkezetben, a képfelület szervezésében egy-egy új stílus kialakulásakor és miért? Mi a szuprematizus? Mit jelent a híres "Fekete négyzet fehér alapon"? Ezekre a kérdésekre válaszolnak az e kötetben közölt Malevics-írások. Az olvasó tehát a modern művészet kulcsát tartja a kezében.
Könyvünk az 1927-es, rövidített német kiadás fordítása. Függelékként közöljük a közelmúltban előkerült eredeti orosz szöveget is, amely nagy segítségünkre volt az egyes fogalmas értelmezésében és így a pontosabb fordításban.
Vissza